• Loulou17

Hur uttalar ni Naomi?

Åh, jag behöver hjälp!
    Om vi får en flicka har vi tänkt att hon ska heta Naomi. Det är den finaste stavningen på namnet tycker både killen och jag (kan stavas Noomi, Nomi eller Nåmi också). Men, vi vill inte att namnet uttalas Na-omi, alltså att det blir ett a och ett o ljud, utan att det uttalas Nåmi - om ni förstår. Tror ni att detta kommer att vara ett problem för andra, eller hur skulle ni uttala Naomi?
    Tuuusen tack för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-15 12:44:14:
    Ok tack alla! Vi får nog överväga stavningen om det blir en tjej så lilla tösen inte får det krångligt!

• Svar på tråden Hur uttalar ni Naomi?
  • mjuik

alvaflicka: hur får du Naomi till Najmi? Det är inte många bokstäver som stämmer där.

• upptäcksresande

Hade nog sagt   Naåååmi
    betoning på å

Today is the tomorrow you worried about yesterday
  • Eolyn

Najåmi! (som Naomi Campbell, fotomodellen)

• minatre

grabbarnabus
    Kanske det gör??? Har faktiskt ingen aning om hur de stavar det i den svenska översättningen bara att ursprunget är hebreiskans Naomi och att vi i den latinska versionen översatte det till Naemi. Naomi betyder "mitt behag" på hebreiska. Naemi, Naimi och Naima är alla olika versioner av Naomi som är ursprunget till alla de namnen.
    Noomi vet jag som sagt inte ursprunget till, kanske en annan person i biblen som heter så????

• grabbarnabus

minatre:

Nej, tror inte det är en annan person, Noomi i bibeln är svärmor till Ruth och har en rätt stor roll i bibeln. Jag ska höra med min syrra som bor i Schweiz hur de stavar namnet! Rätt intressant det där med olika stavningar/namn...det är som Maria/Mary!

• mjuik

Säger ni Najåmi om Naomi Campbell?
    Jag säger Naåmi på engelska med.

• Sexymala

SKulle helt klart sagt Na-omi! tyvärr, för er skull..

• Alicantina

Naåmi.....heter de väl...de tycker jag är finast i alla fall

• minatre

mjuik
    På engelska utalas A som EJ så jag tror inte att folk uttalar det Najomi på engelska även om de skriver så här utan jag tror att de menar att de säger Nejomi villket alltså är så engelsktalande utalar det(fast Jet är inte jättetydligt på engelska heller utan det är mer en antydan till ett J).
    Jag som bor i sverige säger så klart Naomi om mitt namn och även om jag åker utomlands (har varit i storbritanien tex) så säger jag inte att jag heter Nejomi med deras uttal utan Naoi med vårat uttal. Om Naomi Campell kommer hit till oss så ändrar ju inte hon uttal på sitt namn bara för att hon är i sverige där vi uttalar bokstäverna annorlunda hon heller.
    Är nog så att en del tror att namnet är engelsk bara för att hon heter så....fast det är ju en missuppfattning för det är det inte utan hebreiskt. Jag borde väl kanske veta hur man utalar det på hebreiska som heter så men det gör jag inte Men man har inte engelskt uttal på hebreiska ord.

Om man pratar om ngn som bor i ett engelsktalande land så tycker jag alltså att man säger Nejomi eftersom det är så de heter, pratar man om ngn i sverige så säger man Naomi.

• Önskan

Na åmi. Om ni inte vill att folk ska säga det får ni väl ta Nåmi? Noomi eller Nomi blir ju annat uttal än Nåmi

• Mamba

Naomi är ett namn, Noomi ett helt annat namn.

Naomi uttals helt enkelt som det låter...Naomi
    Noomi stavas som det låter (eller Nååmi eller hur man nu vill stava)

Så tacksam! Mamma till Isak och bebis i magen!
  • anna zawadi

Skulle tyvärr också uttala det som i Naomi Campbell

• minatre

grabbarnabus
    Ja det är lite kul att man stavar namnen så olika, det är för att det är svårt att uttala vissa namn på andra språk än deras ursprung. Vår son heter Mattheus villket ju oxå är ett bibliskt namn och det stavas ju oxå anorlunda på engelska då de i princip inte kan säga Matheus. Sonen har en danslärare vars modersmål är engelska, men hon pratar såklart flytaden svenska nu...men hon hade problem med att säga hans namn från början och har nu lagt in ett väldigt tydligt J mellan Eet och Uet för att alls klara det...hon utalar ju inte våra ord så som vi gör utan med sin brytning.
    Men som sagt så vet jag faktiskt inte vad vi valt att andvända för stavning på Naomi i svenska versionen av biblen och när jag slagit upp namnet Noomi i svenska namnboken så står där inget om vare sig ursprung eller betydelse tyvärr så då har jag bara sett det som en försvenskning så dykt upp. Har en moster som är präst så jag borde kanske ha koll på biblen...men det är inget vi pratar om. Jag har bara kollat upp var mitt namn kommer ifrån

• Loulou17

Vi ska nog stava Nomi och uttala det Nåmi - sen får alla bara lära sig det helt enkelt! Tack alla!

Svar på tråden Hur uttalar ni Naomi?