• Jinxan

Klippt håret av min dotter!!

Jag åkte förbi till min 5 åriga dotters pappa och hans sambo med en påse gympakläder ikväll.
    Hon har varit där sedan torsdag och ska komma hem tisdag.
    När jag kliver in genom dörren fick jag en chock!!!!!
    Hennes hår, som räckt nedanför axlarna, var nu kapat till öronlängd och luggen är ca 2 cm!!!!Arrrgghhhh!!
    Jag blev såklart mållös och visste inte hur jag skulle reagera.
    Min dotter och jag grejar mkt med håret dvs flätar, kammar och pysslar.
    Detta förklarade jag för hennes pappa och hans sambo.
    Då blir båda på defensiven och säger att det "var ju slitet i topparna" samt att luggen var lite lång. Därför skulle det alltså vara okay att "styvmamma" tar henne till frissan utan att kolla med mej först om det är OK...
    Hennes pappa har väl aldrig brytt sej om hennes hår förr och jag kan därför garantera att han inte hade ett dugg med det att göra, men tjejen tyckte ju att det var en bra idè !!!

Jag skulle aldrig drömma om att ta min sambos son till frissan och raka hans skalle för att jag tycker att håret är lite tjockt
    att kamma!!! Skulle fö ALDRIG göra någon förändring överhuvudtaget i hans utseende utan att kolla med hans mamma först.

Jag blev så arg att jag kunnat strypa dem båda två, men försökte hålla god min för att inte göra min dotter ledsen.
    Hon sa "Mamma, det går inte att sätta i en svans nu, vill du se???"
    Höll på att börja grina...

När jag kom hem var jag lika arg och ringde upp hennes pappa och meddelade precis vad jag tyckte, inte så lugnt och sansat kanske..
    De har ju faktiskt en liten son som hon kan släpa till frissan och klippa av tofsarna på.

Nu har jag fått skriva av mej lite men är fortfarande förbannad och ledsen. Skulle någon av er göra så med någon annans barn utan att kolla först??
    Överreagerar jag??? Vet att det inte är hela världen, men ändå!!
    Faktiskt första gången jag haft anledning att bli arg på "extramamma" men idag hade jag kunnat strypa henne..
    Som sagt, dela gärna med er av era tankar om sådana här frågor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 23:06:46:
    Ska tilläggas att hon var hos frissa och toppade håret samt klippte luggen en vecka före jul...

• Svar på tråden Klippt håret av min dotter!!
  • Helena77

Jag har bara läst ts!
    Du överreagerar INTE och jag hade blivit vansinnig på plats.
    Jag hade gått in i deras kök efter en sax och kapat av k*rringens hår och tagit med mig dottern och åkt hem.Grrrrr

• LCroft

Har inte läst hela tråden utan bara TS. Men kan säga så här, f-n ta den som vågar röra ett hårstrå på mina barns huvud utan att rådfråga av mig först! Hade blivit minsann lika arg om inte argare! Visst hår växer ut osv. Men det spelar ingen roll, det handlar om mina barn, dessutom att din lilla flicka blir ledsen är ju inte kul! Har nog varit med om att ha en urful frisyr som man avskyr och det är pest och pina. Små problem i dagens värld, jo jag vet. Men när det händer en själv så känns det inte så litet och futtigt just då.

• trolltagen

Det känsliga med det här är nog inte grejen med att håret blev klippt utan att inte mamman blir tillfrågad. Jag förväntar mig att det är jag tillsammans med pappan som tar sådana beslut, inte pappan och hans nya, hon får ta de besluten när de gäller hennes barn. Det ser säkert olika ut i alla separerade familjer, men i vår så är det bioföräldrarna som har ansvar och beslutsfattandet vad gäller respektive barn.
    Den här familjen har även de en väldigt närvarande och engagerad mamma så skall det göras så skall hon vara med och besluta med flickans pappa.

• chicago1

Har bara läst TS och jag kan förstå att du blir arg, men jag kan kanske förstå bonusmamman också.
    Därför att jag varit med om liknande.
    Min bonus dotter säger ofta till mig att hon vill gå till frissan och klippa lika kort som min dotter gjorde i sommras. (Jag tar min dotter till frissan) Jag har sagt åt min man att tala med biomamman vilket han ej gjort.
    Men dottern fortsätter att säga till mig att hon vill klippa sig.
    Jag svarar att hon får prata med sin mamma, men kommer ändå tillbaka till mig så jag antar att mamman säger nej.
    Jag har ej tagit med henne men jag tycker det är jobbigt att hon vill följa med och jag inte kan göra något åt det. Min man tycker att vill hon klippa sig så klipp na, men jag antar att hon skulle bli förbannad, så jag får väl fortsätta att säga åt bonusdotten att prata med sin mamma.

• Tjofsen

Eller så får du ringa mamman själv chicago1. Eller går inte det? Ingen bra kommunikation mellan er?

• irre42

håller med dej jag hade blivit sten tokig så gör man inte utan att fråga båda föräldrarna.fy va hemskt .

• På Tiden

Har bara läst TS: Men fan vad galen jag hade blivit! Vilken idiotkärring!

• chicago1

Tjofsen.
    iomamman och jag pratar inte änns i närheten av samma språk säger jag att det är sol och sommar säger hon att det är vinter och snö, så vi har ingen kommunikation alls.

• Hååning

*suck* här får man ju inte ha någon åsikt.....åååå va farligt att man inte håller med någon.  Nää så måste inlägget tas bort! Näää men kalla folk namn får man!

• Akk76

Nu har jag inga egna barn, men jag är bonusmamma till en kille som visserligen är 15 år, men när han har kommit och sagt att han vill raka av sig håret eller att han vill ha tuppkam, så har jag antingen ringt hans mamma och pratat med henne om det eller så har jag sagt att det får mamma göra. Det skulle aldrig falla mig in att göra något sådant utan hennes tillåtelse, min sambo tycker att det gör väl inget, men jag vill ju inte vara en sån bonusmamma som skiter fullständigt i mamman och inte bryr mig om vad hon tycker.
    Så jag tycker det var fel av henne och göra en sådan sak utan att fråga dig först TS.

Svar på tråden Klippt håret av min dotter!!