mosterlen skrev 2007-01-17 19:20:07 följande:
Men Seaholm, nu generaliserar du väl?Jag delar helt din uppfattning att ALLA hundar oavsett ras har ett värde. Men att se alla blandisuppfödare som oseriösa är att ta i. Det finns mängder med fuffens uppfödare bland de renrasiga också. Jag har själv två blandisar, schäfer/bordercollie och min äldsta valdes ut omsorgsfullt när ett par här i området ville ha valpar efter sin tik, även hon sh/bc. Det blev 7 mycket bra hundar till temperament och utseende. Denna uppfödare är en av väldigt många seriösa. Nackdelen med blandis är att man får inte tävla i olika lydnadsklasser, de blir inte champions etc just för att de är balndisar. Vissa Kennelklubbar tar inte in blandisar och DET är för jäkligt!
personligen anser jag att hur "seriösa" blandrasuppfödare är så är dem inte ett dugg bättre är renrasuppfödare som fifflar och behandlar sina valpar dåligt. Du får inte ut någonting alls av att avla på blandraser, visst tjuvparningar & shit happens men att medvetet avla på hundar där man inte kan fastställa sjukdomshistoria och annat som är nädvändigt känns bara oavsarigt och egoistiskt.
Har ingenting emot blandisar generellt då jag är uppvuxen med dem men att kalla blandras avel bra och seriöst är fel...