Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka

Blandraser

Är emot avel på blandraser men shit happens och du ska undvika att mixa raser som hör till olika grupper....dvs. att blanda en schäfer men en golden då schäfer är en vallhund och golden en apportör.

Blanda då hellre en schäfer med en malinois och en golden med en flat. Om man nu ska blanda överhuvudtaget.

Var det nte ni som skulle kika på en hund? Hur gick det med den?

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • enlitenbitkaka
    pratglada tjejen skrev 2007-01-15 14:06:14 följande:
    Sedan det med raser och passa ihop, en hund av rasen +++ behöver inte alls ha dess egenskaper utan kan vara helt annorlunda mot vad man trott ex. jakthund som inte är intresserad av jakt.. Så, men jag är inte så insatt på detta!
    Sant, men det är ju större chans att en labbe faktiskt är intresserad av apportering? Eller hur? Med en blandis vet man ingenting, ingenting om släktingarnas sjukdomar, kända höftledsproblem m.m. Köper man renrashar man ju lättare för att hålla koll på sådana saker...säger dokc inte att det är en garanti för en frisk hund men det är större chans än med en blandis.
    .?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • enlitenbitkaka
    Calylite skrev 2007-01-17 18:44:49 följande:
    men mentaltestade är VÄLDIGT svårt att få om de inte ska jobba i tjänst och om ens då så kan det vara svårt att fåsin hund MH testad då platserna är begränsade. Så att gå strikt efter just sånna så kan man räkna med att vara hundlös ett tag :D
    många uppfödare är väldigt noga med MH-tester för sina hundar och då inte bara avelsdjuren...hade inga problem att hitta flera labbeuppfödare (både jakt och show) som MH-testade alla sina hundar. Och då är ju labben ändå ingen renodlad brukshund. personligen tycker jag MH-tester bör vara obligatoriskt och krav vid avel, oavsett ras.

Handlar ju helt enkelt om prioritering, för mig är ett MH-test tillräckligt viktigt för att jag ska kunna vänta längre på RÄTT valp.
    .?:*¨¨*:?. lose your dreams and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • enlitenbitkaka
    mosterlen skrev 2007-01-17 19:20:07 följande:
    Men Seaholm, nu generaliserar du väl?Jag delar helt din uppfattning att ALLA hundar oavsett ras har ett värde. Men att se alla blandisuppfödare som oseriösa är att ta i. Det finns mängder med fuffens uppfödare bland de renrasiga också. Jag har själv två blandisar, schäfer/bordercollie och min äldsta valdes ut omsorgsfullt när ett par här i området ville ha valpar efter sin tik, även hon sh/bc. Det blev 7 mycket bra hundar till temperament och utseende. Denna uppfödare är en av väldigt många seriösa. Nackdelen med blandis är att man får inte tävla i olika lydnadsklasser, de blir inte champions etc just för att de är balndisar. Vissa Kennelklubbar tar inte in blandisar och DET är för jäkligt!
    personligen anser jag att hur "seriösa" blandrasuppfödare är så är dem inte ett dugg bättre är renrasuppfödare som fifflar och behandlar sina valpar dåligt. Du får inte ut någonting alls av att avla på blandraser, visst tjuvparningar & shit happens men att medvetet avla på hundar där man inte kan fastställa sjukdomshistoria och annat som är nädvändigt känns bara oavsarigt och egoistiskt.

Har ingenting emot blandisar generellt då jag är uppvuxen med dem men att kalla blandras avel bra och seriöst är fel...
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • enlitenbitkaka
    Wasabi skrev 2007-01-18 19:42:31 följande:
    Vi ska titta på en valp i morn som är en blandning mellan Berner Sennen och Leonberger!
    varför inte kontakta en rasklubb för låt säga BS och se vilka uppfödare som har valpar på G?
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Blandraser