• LiLja1980

Blandraser

Är ju inne på att skaffa hund och vill ta reda på så mycket som möjligt innan vi bestämmer oss för vilken hund vi ska skaffa o.s.v. Blandraser finns det ju gott om på nätet! Har dock inte bestämt oss för om den blir renrasig eller blandras. 

Men tänkte fråga lite här om just blandraser!

Ni med blandraser, vilka raser e det i dom och vad har ni att säga om just er hund? Har förstått att det kan skilja från hund till hund även om det e samma raser och så.

Vilka raser kan rekomenderas i en barnfamilj?
    Vilka raser bör man absolut undvika?

• Svar på tråden Blandraser
  • maskrosen77

Har en blandras mellan tibetansk spaniel och shitzu.
    Jättego och jättebarnkär.
    Tror att det är bäst att välja en blandras där raserna inte är allt för långt ifårn varandra.

Barnfamilj. Det är väl bara att läsa på vilka hundraser som fungerar bra i en barnfamilj. Och välja utifrån det. Sen blir ju hunden oftast vad man gör den till.

• Baby Angel

jag har två blandisar. en blandning mellan chihuahua o bichon havanais, han e skitgo o väldigt barnkär i vår dotter. o i alla barn har träffar på stan eller andra barn me. han älskar barn!

sen har vi en blandning mellan leonberger och flatscoat, fast har e mest leonberger. o han är nästan mer barnkär än vår lilla hund. fast han blir inte lika glad när han träffar andra barn. men när vår dotter vaknar på morgonen så kommer både stora vovven o lilla vovven o dundrar upp i sängen för att pussa henne:)

• enlitenbitkaka

Är emot avel på blandraser men shit happens och du ska undvika att mixa raser som hör till olika grupper....dvs. att blanda en schäfer men en golden då schäfer är en vallhund och golden en apportör.

Blanda då hellre en schäfer med en malinois och en golden med en flat. Om man nu ska blanda överhuvudtaget.

Var det nte ni som skulle kika på en hund? Hur gick det med den?

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • LiLja1980
    enlitenbitkaka skrev 2007-01-15 12:14:20 följande:
    Är emot avel på blandraser men shit happens och du ska undvika att mixa raser som hör till olika grupper....dvs. att blanda en schäfer men en golden då schäfer är en vallhund och golden en apportör. Blanda då hellre en schäfer med en malinois och en golden med en flat. Om man nu ska blanda överhuvudtaget.Var det nte ni som skulle kika på en hund? Hur gick det med den? .•:*¨¨*:•. 7år av kärlek .•:*¨¨*:•.
    Ja vi var ju och kikade på en Parson Russel Terrier, en lite go kille i trotsåldern
    Han älskade våra barn, kanske för mycket! Min lilla tös tyckte det blev för mycket. Vi stannade rätt länge och hunden lugnade väl ner sig något. Men det ska kännas rätt, och tyvärr så tror jag inte att våra katter hade gillat denna hunden då jag fick höra att hunden gärna leker med katter. Har tänkt om och om igen fast jag redan lämnat svar att vi inte är intresserade. Vågar tyvärr inte chansa, men den rasen så hade det varit bättre att ha en valp från början!
  • Vilja00

Tänk på att aldrig jämföra blandraser för det blir som att jämföra päron o kiwi. Skulle kunna se likadana ut men vara helt olika i knoppen.
    Avråder bestämt från blandningar över rasgrupperna - framför allt med egenskaper som ger konfilk för hunden - gråhundens självständighet o bordercollies förighet. Labbens socialitet o kuvazens reservation tex. Eller föräldradjur överhuvudtaget där man avlat på rädda individer - skygga hudnar, ljudrädda hundar etc. (det ovsett blandning eller rasrent - rädd hund ska inte gå i avel). Köp hund av en uppfödare som kan (hund, rasern, dressyr etc) och har erfarenhet o är det en nybörare så SKA det finnas ett mentorsakp bakom. Annars kan både du o valpen råka illa ut fullständigt i onödan.

• teijasmamma

jag har en sibirien husky/schäfer/rottis helt underbar o sen har jag en alaskan husky/grönlandshund oxå helt underbar o så har jag en dotter på 1 år o dom funkar jätte bra ihop alla tre

• pratglada tjejen

Hej har en riktig blandis!
    Hon är en härlig 7 månadersvalp som har raserna: Siberian husky, Gråhund, Border collie, Schabrador i sig! Jag vet inte riktigt om raserna är sådana som helst inte ska vara ihop eller ej,.. men hon är helt underbar, och alla raser är ju arbetshundar/sällskapshundar!

Men hon är ju också resultat av en tjuvparning, och tur var väl det.. Annars hade jag inte haft min älskade ronja! Sedan det med raser och passa ihop, en hund av rasen +++ behöver inte alls ha dess egenskaper utan kan vara helt annorlunda mot vad man trott ex. jakthund som inte är intresserad av jakt.. Så, men jag är inte så insatt på detta!

• Sommaren22juni1979

Har en schäfer och en labbe...
    Labben är mycket mer lättlärd känns det som än schäfern.. eller så är det bara vi som blivit lite mer kloka på hundar ;)

• sheeba

Vi hade en blandis fram till i fredags och var blandningen av doberman, borde collie och labbe. hon både var och såg ut som en border collie.
    En väldigt aktiv ras och krävande. Jätte underbar och älskade alla och allt, ja gör det säkert fortfarande
    Vi har haft en labbe innan. Vi står och velat vid nästa köp blandning eller renrasig?
    Själv anser jag att bägge behöver bar hem och behöver lika mycket kärlek.

Villket som så är de lika goa.

~~~~Gör som grodan, lev på hoppet~~~~
Svar på tråden Blandraser