• annaknin

Har Annica Dahlström rätt? ("Pappor är biologiskt sämre på att passa barn och bör inte ha huvudansvaret för små barn")

I dagens Metro hittade jag en intervju med en kvinna som heter Annica Dahlström. Hon är professor vid Sahlgrenska Akademien i Göteborg. Hon har en ny bok som heter "Könet sitter i hjärnan" som handlar om de biologiska skillnaderna mellan kvinnor och män. Boken utgår från de senaste 30 årens internationella hjärnforskning.

Utdrag ur artikeln:

*Pappor är biologiskt sämre på att passa barn och bör inte ha huvudansvaret för små barn.

*Nuförtiden försöker man tvinga kvinnor att vara som män för att de ska lyckas i arbetslivet. Mödrar med små barn tvingas ut i arbetslivet och går ifrån sina gråtande bar på dagis. Det gör dem mentalt dränerade. Män skulle kanske å andra sidan vilja vara lite mer macho men känner att de inte får det.

*
    Fråga av intervjuaren till A.D: Finns det några "sanningar" i samhället som du tycker att forskningen slår hål på? -Ja, till exempel att ett närmast nyfött barn klarar sig med vilken förälder som helst. Det ger konsekvenser för en som vuxen om man inte blivit mammad ordentligt. En otrygg uppväxt ger oftare depressioner och mer benägenhet för stress.

*Män har inte samma ögon och öron för passning. De har inte heller samma intuitiva förmåga som mamman.

Nu ska det bli väldigt intressant att höra vad ni tycker, män och kvinnor...

Personligen blir jag mest förfärad över denna gammalmodiga inställning. Jag kan iof hålla lite med om att många män kanske kan vara lite väl "osäkra" med sina barn (alltså, att de kanske inte är så jättenoga med säkerheten runt barnen och att de kanske har inställningen "Äh, det är bara ett köttsår" om barnen gör illa sig), men jag kan egentligen inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt (kanske både och?) och dessutom tror jag att det inte riktigt beror på biologi utan det enkla faktum att de flesta av oss blir uppfostrade antingen flickigt (vi får dockor att leka snällt med) eller pojkigt ("boys don't cry").

Iallafall, fram med era åsikter nu! Men kom ihåg: Inga person-angrepp!

Kram från Anna, gravid i vecka 19 med bf 12/6-07!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 12:06:13:
    Här är en länk till artikeln:

www.metro.se/se/article/2007/01/15/06/4606-23/index.xml

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 12:19:54:
    Och här finns en till länk till en annan artikel som handlar om samma sak:

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=318591
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har Annica Dahlström rätt? ("Pappor är biologiskt sämre på att passa barn och bör inte ha huvudansvaret för små barn")
  • Mini Hopp

Svarade delvis. Jag tycker inte heller att män är lika uppmärksamma på barn som kvinnor. Men visst kan de ju passa ungarna ändå. Det är bara det att mamma gör det BÄTTRE. Sorry guys!

• Electirc

håller med vad första skrev haha fast jag själv är far..vi är inte lika uppmärksamma sen har mammor en annan övervakande känsla,eftersom dom burit barnet i magen en instinct liksom..

• morzan4

Tror inte att män är sämre på att passa barn än kvinnor. De gör saker på andra sätt men det behöver ju inte vara sämre.
    Däremot tror jag att de flesta män får mindre tillfällen än kvinnor att öva upp sin förmåga att ta hela ansvaret, just för att vi mammor har sån stenkoll och ofta har svårt att lämna över ansvaret på nån annan!

• MrsXanadu

Hemma hos mig stämmer det till en vis grad ja. Min man är inte så uppmärksam alla gånger och på många gör jag ett bättre jobb. Fast jag tror det många ggr beror på att han är lat och vet att jag går in och fixar allt. Inte att han skulle vara sämre än mig.

• Ejnie

Jag tycker att det är för grovt att genereallisera att kvinnor är si och män är så.

Dessutom kommer sig vissa beteenden bland män (som att "de inte hör gråtande barn på natten" som påstås ibland) att ges genetisk förklaring istället för den uppenbara att mamman omedelbart studsar ur sängen eftersom hon är tränad att tro att det är hennes jobb => pappan kan ligga kvar och försöka somna om istället för att stå vid spjälsängen och vyssa han med. Märkligt nog hör pappor bättre när de är ensamma med barnet...

• Morbid Mistress

Tja när det gäller alla biologiteorier om hur män resp kvinnor "är" så kan jag bara konstatera att jag och maken måste vara felprogramemrade båda två. Trots att jag är kvinna och dessutom hade erfarenhet av barn och han man utan erfarenhet av barn så har vi båda från dag ett varit lika bra på att ta hand om vårt barn. Jag borde ju ha legat lååååångt före eller .

Självklart kände jag henne bäst första tiden eftersomhan jobbade och jag var hemma men sen när vi bytte så blev det tvärt om.

När det gäller uppmärksamhet m.m. är det jag som är den slarvigare av oss och hon har gjort sig illa ett par gånger för att jag varit ouppmärksam men det har ännu aldrig hänt med honom. Det är dessutom han som har sett till att barnsäkra m.m. här hemma

det är han som är mer nogrann med städning och sådana saker och det är jag som trivs bäst med att jobba. Hemmet fungerar mycket bättre när han är hemma än när jag är det. Han hinner betydligt mycket mer än vad jag gör.

Så vi måste vara genetsikt defekta båda två

• Ejnie

Helmic,

då är vi fyra felprogrammerade

• karta

Jag kan nog hålla med, till viss del... När barnet är nyfött! Mammans kropp har ju förberetts i 9 månader på att ta hand om det nyfödda barnet. Tänk bara på alla hormonförändringar. För männen sker ingen sådan förändring. Deras biologiska "uppgift" är ju att hitta mat till sig och sin kvinna.

Jag kan hålla med om att det låter gammalmodigt, men rent kroppsligt så har vi inte hängt med i den utveckling som har varit de senaste 100 åren utan är kvar på typ stenåldern.

När barnet blir lite äldre tror jag inte att det har någon betydelse vem som tar hand om det, så länge det får ordentligt med kärlek!!

• danitra
    Ejnie skrev 2007-01-15 14:04:48 följande:
    Jag tycker att det är för grovt att genereallisera att kvinnor är si och män är så. Dessutom kommer sig vissa beteenden bland män (som att "de inte hör gråtande barn på natten" som påstås ibland) att ges genetisk förklaring istället för den uppenbara att mamman omedelbart studsar ur sängen eftersom hon är tränad att tro att det är hennes jobb => pappan kan ligga kvar och försöka somna om istället för att stå vid spjälsängen och vyssa han med. Märkligt nog hör pappor bättre när de är ensamma med barnet...
    Eftersom jag har haft sömnproblem fram till nyligen så är det min man som har tagit nätterna. Han vakar och går upp och gör mat upp till tre gånger per natt eftersom sonen gnyr och klagar. Jag har sovit igenom det trots att jag sover lätt. Nyligen har vi bytt så att mannen min kan få ta igen sig och tänka sig! - rollerna är ombytta.

Bara för att bevisa att din tes funkar.
    Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
Svar på tråden Har Annica Dahlström rätt? ("Pappor är biologiskt sämre på att passa barn och bör inte ha huvudansvaret för små barn")