Har Annica Dahlström rätt? ("Pappor är biologiskt sämre på att passa barn och bör inte ha huvudansvaret för små barn")
I dagens Metro hittade jag en intervju med en kvinna som heter Annica Dahlström. Hon är professor vid Sahlgrenska Akademien i Göteborg. Hon har en ny bok som heter "Könet sitter i hjärnan" som handlar om de biologiska skillnaderna mellan kvinnor och män. Boken utgår från de senaste 30 årens internationella hjärnforskning.
Utdrag ur artikeln:
*Pappor är biologiskt sämre på att passa barn och bör inte ha huvudansvaret för små barn.
*Nuförtiden försöker man tvinga kvinnor att vara som män för att de ska lyckas i arbetslivet. Mödrar med små barn tvingas ut i arbetslivet och går ifrån sina gråtande bar på dagis. Det gör dem mentalt dränerade. Män skulle kanske å andra sidan vilja vara lite mer macho men känner att de inte får det.
*Fråga av intervjuaren till A.D: Finns det några "sanningar" i samhället som du tycker att forskningen slår hål på? -Ja, till exempel att ett närmast nyfött barn klarar sig med vilken förälder som helst. Det ger konsekvenser för en som vuxen om man inte blivit mammad ordentligt. En otrygg uppväxt ger oftare depressioner och mer benägenhet för stress.
*Män har inte samma ögon och öron för passning. De har inte heller samma intuitiva förmåga som mamman.
Nu ska det bli väldigt intressant att höra vad ni tycker, män och kvinnor...
Personligen blir jag mest förfärad över denna gammalmodiga inställning. Jag kan iof hålla lite med om att många män kanske kan vara lite väl "osäkra" med sina barn (alltså, att de kanske inte är så jättenoga med säkerheten runt barnen och att de kanske har inställningen "Äh, det är bara ett köttsår" om barnen gör illa sig), men jag kan egentligen inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt (kanske både och?) och dessutom tror jag att det inte riktigt beror på biologi utan det enkla faktum att de flesta av oss blir uppfostrade antingen flickigt (vi får dockor att leka snällt med) eller pojkigt ("boys don't cry").
Iallafall, fram med era åsikter nu! Men kom ihåg: Inga person-angrepp!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 12:06:13:
Här är en länk till artikeln:
www.metro.se/se/article/2007/01/15/06/4606-23/index.xml
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 12:19:54:
Och här finns en till länk till en annan artikel som handlar om samma sak:
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=318591