• Spindelskratt

Tipsa mig om bra bostadsområden i Stockholm !

Syrran med sambo o dotter 4 år bor just nu i Vallentuna.
    De bor i 2:a hands lgh o får bara bo där till siste Mars.
    De har varit på banken o fått godkänt på lån strax över en miljon.

De har tänkt att de ska flytta mer söderut i Stockholm då sambon jobbar åt det hållet.

Vilka områden är bra?
    De kikade på Skogås men det var visst ingen höjdare...

De har bara bott i stockholm sedan juni -06 så de känner ju inte till områdena alls.

Just nu kollar vi bostad på hemnet.

Så förslag på bra barnområden gärna med pendel/tunnelbaneförbindelse.

Någon?!

• Svar på tråden Tipsa mig om bra bostadsområden i Stockholm !
  • Bella8

Bor i innerstaden nu men har även bott i Hammarbyhöjden vilket var trevligt tyckte jag! Dock kanske inte så barnvänligt... ?!

Har hört av vänner och bekanta som bor i Årsta, Aspudden och Midsommarkransen att det är fina barnvänliga områden... så kanske dessa då som inte ligger alltför långt från stan och har bra kommunikationer... Du har ju även Huddinge som tydligen ska vara trevligt och ganska så barnvänligt.

*** Charlie Charlie Charlie Du är en liten katt... ***
  • Robot

riktiga slumställen= skogås, farsta, haninge, västerhaninge, jordbro, bredäng, skärholmen, fitja, vårby, huddinge, tumba, dalen.
    (om vi pratar lgh alltså)

Helt ok ställen, men 1 mil kanske inte räcker iofs.
    Årsta, aspudden, midsommarkransen som bella8 sa, hammarbyhöjden, nynäshamn (kanske lite för långt söder) salem, rönninge, örby, snättringe, älvsjö, fruängen (på gränsen), hägersten, västberga, bagarmossen, kärrtorp, Enskede.

Riktiga kanonställen där 1 mil räcker för ett rum.
    Hammarby sjöstad, Nacka (skuru, ektorp, björknäs, orminge, gustavsberg) Hela söder,

Tipps kolla Ekerö, billigt men nära utan slum.

bäst för barn familjer i alla kategorier, hammarby sjöstad.

• Spindelskratt

ÅH!! Tack snälla för era bra svar har antecknat dem o ska ge mig ut på jakt på hemnet o leta åt syrran, hon har svårt eftersom de jobbar båda.

Så nu ska jag sätta fart

• piratedoll

Haninge är knappast ngn slum längre.

Dom flesta ställen utom Jordbro (imho) är bra i Haninge.
    Nära natur, skärgård, 20 min till stan, nära stormarknader (allt från ÖB & Biltema, Bauhaus till Ica Supermarket o Coop Forum, även Lidl och de där), nära Farsta centrum som har det mesta i shoppingväg. Mkt dagis o skolor. Kommunikationer via pendeltåg och bussar (som går ofta).

Jag vantrivs ngt fruktansvärt i Sthlm, har bott här hela mitt liv: Uppvuxen på Lidingö, sedan Hagsätra, Hässelby gård. Även till viss del (pappa bodde där) Götgatan, Trångsund, Skogås, Björkhagen. Jobbat i Dalen, Rågsved, varit mkt i Huddinge etc. Så jag är rätt bekant med många delar och Haninge är det första stället i Sthlmstrakten jag trivs i !
    (inte för att vi ska stanna för det, Norrland hägrar )

• piratedoll

Jag skulle då inte bo i Bagis eller Kärrtorp eller Hammarbyhöjden. Där är det rätt livat.

• piratedoll

Hammarby Sjöstad bäst för barnfamiljer ?
    Nära stan, mkt avgaser, nära kajen, stelt och o-grönt (bortsett från alkis-Tanto )

• Robot

Det är rätt mycket vikt bakom mina tipps med tanke på att jag jag aldrig bott någon annanstans än på söder och söderort i hela mitt liv, samt att jag jobbar här, och att min familj och i princip alla mina vänner bor i olika delar av söderort, känns som att jag har en rätt bra bild, men det är klart det varierar med tiden.

• jelo1976

Jag bor i Norrtälje och trivs jättebra. Nära Stockholm och bussarna går var 5:e min i rusningstrafik. De aldrig försenade eller indragna. Det är jättefin natur, stad och shopping. Det mesta finns här ute. Visst det är en bit in till Stockholm, men eftersom kommunikationerna är så bra så ser jag inget negativt med det. Det är många Norrtälje bor som pendlar till Stockholm varje dag, bl.a. jag. :)

• MessyTessy

Jag bor i Västertorp och trivs superbra!
    Tidigare bodde vi på Söder där vi trivdes ännu bättre
    Kan rekommendera hela Hägerssten(Aspudden, Midsommarkransen, Åsen m ) Hela Fruängslinjen m a o och även Norsborg-linjen fast då med stopp vid Mälarhöjden...

Årsta (med alla nya områden typ Årstaberg) och Hammarbyhöjden är också ställen som jag själv skulle kunna tänka mig att bo på.

Inte Orminge dock som någon föreslog för det kan vara ganska stökigt där. Gustavsberg är ganska inavlat, men jag kanske tycker det för att jag växte upp där?!

Svar på tråden Tipsa mig om bra bostadsområden i Stockholm !