• Spindelskratt

Tipsa mig om bra bostadsområden i Stockholm !

Syrran med sambo o dotter 4 år bor just nu i Vallentuna.
    De bor i 2:a hands lgh o får bara bo där till siste Mars.
    De har varit på banken o fått godkänt på lån strax över en miljon.

De har tänkt att de ska flytta mer söderut i Stockholm då sambon jobbar åt det hållet.

Vilka områden är bra?
    De kikade på Skogås men det var visst ingen höjdare...

De har bara bott i stockholm sedan juni -06 så de känner ju inte till områdena alls.

Just nu kollar vi bostad på hemnet.

Så förslag på bra barnområden gärna med pendel/tunnelbaneförbindelse.

Någon?!

• Svar på tråden Tipsa mig om bra bostadsområden i Stockholm !
  • Spindelskratt

okej, lite blandade åsikter o svar men det är lugnt vi har ju en del bra områden då att titta på

• sakoline

Hammarby Sjöstad har ju jättevackra områden, men de har typ kris i dagisfrågan med långa köer just för att alla småbarnsförädrar flyttar dit.

Älvsjö är ju OK?

• sakoline

Bott i Hässelby Villastad större delen av mitt liv, och där är det trevligt, men för en tonåring är det lite för långt utanför stan. Annars är ju Bromma & Riksby (?) bra områden, eller Södra Ängby, men nu pratar vi alltså den andra sidan - norra Stockholm.

• HelenS

Vi bor i Huddinge och trivs kanon, nu skall vi flytta om tre månader till Tullinge vilket också värkar bra.

• Lindblomman

Ett inlägg i Hammarby Sjöstad-diskussionen. Det var aldrig tänkt från början när området byggdes att det skulle vara ett område för barnfamiljer. Därför är det inte särskilt anpassat. Dessutom räcker inte 1 miljon på långa vägar om man vill bo där.

• Maverich

Någon nämnde Nacka, jag bor i Skuru/Ektorp och trivs såå bra. Om vi pratar lägenheter finns det ganska fina i Ektorp, på Duvnässidan. Här är det lugnt och skönt, nära till stan, sjöar och skog, ängar och lekparker. Sen bygger de ut köpcentrumet Forum Nacka nu också så det kommer att bli bra shopping också.

• Robot

Lindblomman Hammarby Sjöstad var "delvis" tänkt för par i 50+ åldern, inte bara, lägenheterna är stora och generösa med mycket bra planlösningar och fantastisk kvalité. jag vet för jag har varigt med i stadsplaneringen, mitt företag har varigt med och byggt flera av husen, samt att jag bor här. det finns inget ställe i sverige som jag vet är mer anpassat för barnfamiljer än detta, i princip alla hus har barnvagns rum, trotoarer och dyligt har nedsänkta kanter, allt är handikapp/barnvagns anpassat så man behöver aldrig gå omvägar, 4 st barn klädesbutiker, 3 st butiker med möbler och leksaker för barn, kyrkan har barngrupper med sångstunder för dom minsta, biografen har barn bio 3 ggr i veckan mitt på dagen som är fylld med barn lediga mammor och pappor, bara medelklass och inget bus överhuvudtaget. Den ny öppnade jätte skolan har dagisplatser upp över öronen, det finns nu 4 vanliga dagis och ett jätte dagis, med super nya lokaler och stora generösa rum för varje barn grupp, mina barn går där och det går 3 dagisfröknar på 10 barn!! man får desutom ha barn i 30 tim i veckan även om en förälder är hemma med ett barn, om man vill. ända nackdelen som jag också påpekade var att köpa lgh här så får man räkna med ca 1 miljon per rum. tyvärr, men det finns också mycket hyresrätter, en 3a får man ge ca 10-11000 för i månaden. men det är det värt enligt mig med tanke på allt ovan samt super standard. Dessutom tillhör det söder och är nästan innerstad, men med omedelbarn närhet till nacka resarvatet med otroliga grönområden och sjöar.

• Robot

Dessutom eftersom det tillhör katarina-sofia stadsdelsförvalting så har man ett dussin andra dagis att välja på på söder, samt den aldeles utmärkta Tvärbanan som är en topp modern spårvagnslinje som uppfyller all ens komunikations önskningar var 10 minut, direktfärjor till söder var tionde minut och dessutom bussar lika ofta. behöver jag säga att komunikationerna är svårslagna?

• MessyTessy

Robot- Sjöstaden är bra NU, men för ett par år sen var det inte alls samma service för barnfamiljer där.
    För 3 år sen fanns det te x bara Basanders där som var förskola.
    Jag minns också att det var prat om att de var så förvånade över inflyttningen av barnfamiljer i området eftersom det var tänkt som 50+-område. Jag minns det eftersom jag bodde där
    Inte för att jag mistror dig, men den som skrev om 50+-lägenheterna i den här tråden är inte heller helt fel ute.

• Tant Green

Jag håller med de flesta: Hammarbyhöjden, Björkhagen, Enskede, Årsta, Gröndal, Midsommarkransen, Aspudden. Nackdelen med de områdena är ju att de till största delen är byggda runt 40-talet så det är väldigt ont om 3:or och större lägenheter. Det som var en rymlig lägenhet för en barnfamilj på 40-talet känns inte lika rymlig idag

Svar på tråden Tipsa mig om bra bostadsområden i Stockholm !