• Shieva

Jag åt en Gös!

Hej,

Precis när min man skulle servera lördagsmiddagen så tittade jag i pappren jag fick av BM och upptäckte att gösen inte var tillåten! Inte ens for kvinnor som planerar att bli gravida.

Det kändes ju lite surt när han hade ansträng sig och gjort en fin middag så jag fick äta fiskpinnar istället....

lite senare kläckte han ur sig att det var ju synd att vi inte vetat det veckan innan för då hade han också haft gös i en rätt vi ätit då! Hjälp, är jag förgiftad nu, eller ..?

Är det någon som vet varför man inte får äta vissa fisksorter och hur kan det påverka fostret?? (är i vecka 11)

• Svar på tråden Jag åt en Gös!
  • Tilda

Ta det lugnt! Gös ska man undvika eftersom det kan innehålla höga halter av miljögifter, men EN gång är inget att få panik över...

• Mumu

Hi hi! Jag kan inte låta bli att fnissa åt din härliga rubrik; "Jag åt en Gös!"

Gjort är gjort, så jag tycker inte du ska bekymra dig, för det hjälper ändå inte. Anledningen till att man inte ska äta vissa fiskar är att det lagras miljögifter och tungmetaller i dem. Vad som kan hända med fostret vet jag inte riktigt, men risken att du på något sätt skadat din bebis är ju minimal, det kan jag lova! Speciellt med fisk, eftersom vissa fiskar faktiskt kan ätas fritt och vissa nån gång i månaden. Se nu bara till att hålla dig ifrån de förbjudna fiskarna hädanefter så kommer det säkert att gå jättebra!

• segelbåt

... och jag åt en abborre! Vad skönt att se någon som också "ätit fel". Jag har försökt att inte oroa mig över allt man inte får äta, men jag har trott att jag har hyfsad koll ändå på vad man ska försöka att undvika. Men inte... I går kväll skulle min pappa göra middag - filéad abborre! Och jag åt ju förstås, utan att fundera. Idag när vi var på ul slängde jag ett öga på en matlista över "förbjuden" graviditetsmat och fann naturligtvis abborre där. Nu var det ju inte såna extrema mängder jag åt, men jag blev förstås lite ledsen. Samtidigt känner jag att det ju inte är någon stor grej - de där miljögifterna kan du ändå få i dig på andra sätt och det viktiga är väl att man inte äter ofta. En gång kan ju inte vara någon fara. På livsmedelsverkets hemsida där det står om bl a faran med kvicksilver står att läsa att svenska kvinnors intag ändå är så låga. Jag tror att vi kan vara helt lugna.

• Lilla ru

Haha, jag kunde inte låta bli att skratta över denna rubrik :) så spontant härlig bara! Jag menar absolut inte att "håna" er oro för att äta fel.

• Rabbit

Och jag åt både abborre och gädda i somras fast jag vet att man inte ska...men har man själv dragit upp fisken vill man ju gärna smaka, och något godare än nyrökt abborre finns bara inte! En enstaka gång gör ingenting, det är om man regelbundet äter dessa fiskar som man kan få i sig skadliga nivåer av miljögifter.

• Hushi

Och jag åt glatt norsk fjordlax på nyårsafton eftersom jag trodde att det bara var lax från östersjön som skulle undvikas. Veckan efteråt stod det i alla tidningar att man absolut skulle undvika just norsk fjordlax om man var gravid...ja ja det går nog bra ändå.

• Mumu

Inte fisk, men ändå:

Jag och min sambo var ut och åt i fredags kväll. Till maten fick vi flera mumsiga dipsåser, och jag åt friskt av alla. Tills min sambo sa "Hmm, den här är det ädelost i!" Ooops! Men jag resonerar så här; jag är jättenoga med vad jag äter annars, och visst, det kan vara listeria i just den lilla ostbiten de hade i såsen, men risken är ju ändå minimal! Jag tänker inte oroa mig för något som redan hänt. Huvudsaken att man känner att man gör sitt bästa för att undvika de livsmedel som man blivit rekommenderad att undvika!

• Monster

Att äta gös eller annan östersjöfisk då och då är inte farligt. Vi i Finland har fått rådet att inte äta stora fiskar ofta och inte heller av fisk av samma sort. Ni i Sverige har det lättare att få djuphavsfisk på menyn så det är klart bättre att undvika "insjöfisken". MEN fisken är ingalunda farlig! Ät med måtta och njut av en supergb middag i trevligt sällskap.
    Fisk i sig självt är ju väldigt hälsosamt, innehåller positiva fetter som gör gott åt både dig och fostret.

Sen angående laxdiskussionen. I Finland sades det att de finska odlade laxarna är ok för de matas inte med de ämnen som för tillfället anses som farliga på odlad norsk lax.

Monstermor

• Petronella77

Nej herregud..förgiftad?? Du ska bara t adet lugnt..en gång är ingen gång.. min barnmorska sa att det gör absolut inget om man äter det en gång i månaden..men man ska inte äta det varje dag. Det sägs ju att man inte ska äta gravad lax heller...men det har jag gjort typ en gång i månaden...man ska nog ta allt med en nypa salt.

• Tavi

Lugn vännen, det kan inte var någon fara. Sålänge man inte "missbrukar" genom att äta det varje dag! Där finns säkert annat som du /vi andra har ätit.....som vi inte alls har tänkt på.Lycka till Tavi

• Frojsan

Anledningen till att inte äta gös, abborre och gädda från insjöar är på grund av kvicksilverhalten i fisken. Eftersom alla dessa fiskar äter mindre fiskar odyl så är kvicksilverhalten högre i dessa fiskar. Kvicksilverformen som finns i fiskens muskler är i organisk form vilken kan passera blod hjärnbarriären och moderkakan. Det ackumuleras också i kroppen varför vi rekomenderas att inte äta insjöfisk c:a 1 år inna man planerar bli gravid. Det är därför viktigt att unvika sådana fiskarter. Många studier har gjorts och där de ser effekter på barnen är när konsumtionen är hög samtidigt som kvicksilverhalten är hög i fisken. Effekterna på barnen är motoriska och koncentrationssvårigheter. Kvicksilverhalten i dessa fiskarter är dock mycket lägre om fisken är från kusten. Skulle en måltid kunna skada skulle antagligen portionen vara JÄTTELIK samtidigt som halten i fisken skulle vara oerhört hög. Så var lugn.....men undvik i framtiden. Men visst är det trist att det ska behöva finnas restriktioner på vad vi äter! Att vi släppt ut/släpper ut så mycket föroreningar så att vi inte ska kunna äta allt.....fisk är ju trots allt viktig i kosten.

• Mia W

Måste bara le när jag läser din rubrik! Lät bara så söt! Nej, jag tror inte alls att det är farligt att du en gång åt en felaktig fisk! Det är om man regelbundet äter mat som innehåller tungmetaller och annat farligt som det påverkar fostret. Om man nu inte råkar äta en gigantisk portion som ovan skrev, eller att den just svalt lite arsenik...

Alla har vi nog ätit fel någon gång, vi vet ju inte om allt som är farligt. Huvudsaken vi inte går till överdrifter eller bara inte bryr oss överhuvudtaget om vad vi stoppar i oss!

Svar på tråden Jag åt en Gös!