• Naimas mamma

Potatis på burk?

Köper du det, och vad gör du isåfall med den?
    Vet att det går att t.ex. skära i klyftor och steka..Men vad mer?
    Känns som det inte ska va så gott att bara värma den och äta...

• Svar på tråden Potatis på burk?
  • BabyFly

köpte det förut o då tärnade vi o stekte i grillkrydda
    men man kan koka upp dom som dom är o äta (godare med sås till) hehe.

• gnorkis

fan vad äckligt. köp vanliga, skala och koka eller nåt. godare och förmodligen billigare. inte särskilt jobbigt heller.

• tuvan4

Vi ´äter inte alls potatis, annat än till sillen på jul o midsommar. Potatis är giftig o skulle inte blivit godkänd om den kommit nu, enligt vad jag lärt mig.

• BabyFly

o måste fråga en sak HELT OT meen.. Naima hur utalar DU det ?
    för jag har haft det där namnet i tankarna i flera år till vår (förhoppningsvis) *kommande dotter* men alla utalar det "fel" när vi berättat om det.

Heter din dotter [Najma] eller [Nayima] eller [Na-i-ma] ?

• marvella

tuvan4:

"Vi äter inte alls potatis, annat än till sillen på jul o midsommar. Potatis är giftig o skulle inte blivit godkänd om den kommit nu, enligt vad jag lärt mig."

På vilket sätt är potatis giftig? Det var ju Sveriges "räddning" de där potäterna.

Om potatisen blivit grön vet jag att den är giftig, men annars? Hur giftig?

• ebben

burkpotatis har vi bara i husvagnen-skivar o sätter vitlöksgrillkrydda! MUMS!
    Att potatis är giftigt var väl inte helt sant?
    ALDRIG hört talas om,o ifall det var sant skulle vi väl vara döda alla redan........vi som äter potatis då.

• tuvan4

marvella: Jag vet bara det min moster fick lära sig då hon fick cancer. Antroposoferna i Järna har en annan lärdom om mat och min moster blev avrådd att sluta helt med potatis då denna är väldigt giftig. Min moster blev frisk, trots att sjukvården sagt att hon bara hade tre månader kvar att leva.
    Jag kan tyvärr inte uttala mig så mycket mer, men jag har tagit till mig detta i alla fall.

• ebben

"Antroposoferna i Järna "
    VAD är det?

• Ulli

På sommaren i kolonin hade vi det ngn gång som potatissallad. Man skivade och hällde på en burk tärnad fetaost i örtolja samt evenutellt lite tärnad kassler eller liknande. Bra när man inte har kok- eller tillagningsmöjligheter.

• ÄngelBängel

Tuvan: Antroposofernas vetenskapliga bevisning för sina tankar är snällt sagt urusel!

Potatis innehåller allt en frisk person behöver, GI mässigt är den sämre än fullkornsris, bönor, quinoa osv. men det fanns en värld innan allt räknades i GI och det kommer en värld efter.

• Veliga Mamman

Vi brukar köpa tärnad potatis på burk när vi är i husvagnen

Lägger det i folie med salt, pressad vitlök och smör och grillar det lite.... jättegott till en köttbit.

Hemma har jag köpt potatis på burk för jag tycker det är bra att ha ifall potatisen är slut till ex lunchen till mig och lilltjejen (vi bor en bit från affären och har bara en bil som sambon har under dagtid).

• tuvan4

ÄngelBängel: Jag tänker inte försvara deras teorier på nåt sätt. Jag har bara min erfarenhet att gå på så därför väljer vi bort potatis.

• Naimas mamma

Haha..ojoj va hände me tråden..

Ja visst kan man skala och koka, MEN de är inte alltid man har tid eller lust att stå och skala tyvärr.
    Dedär me potatissallad var ju smart!

Baby fly:här uttalas det (vad jag förstått) gammeldags. Altså Najma. Men vet att många hellre uttalar det med långt iii..Men det struntar jag i. Får väl rätta folk om det blir fel!
    Hur vill ni uttala det?

• BabyFly

haha vi har det tvärtom vi vill ha med i som det stavas men alla säger Najma ..

• Naimas mamma

Haha jasså
    Men efter en omröstning här på fl verkade det iallafall som mer än hälften uttalade Naiiima..

• BabyFly

haha är det sant ? lustigt hur ett namn kan ha så många tolkningar o uttal ändå ..

• Mamma Jessis

Campingmat.... Tycker om dem faktiskt... Har aldrig testat att äta dem annat än så som de är (med kött/fisk, sås och grönsaker) men ska testa lite andra varianter tror jag...

Svar på tråden Potatis på burk?