Prisklass för installation
Vill gärna vet ca hur mycket installation av tvättmaskin kostar, kran och eluttag finns. Då får jag ett hum om vad jag har att förvänta mig innan jag söker elektriker./Tack
Vill gärna vet ca hur mycket installation av tvättmaskin kostar, kran och eluttag finns. Då får jag ett hum om vad jag har att förvänta mig innan jag söker elektriker./Tack
En vanlig enkel tvättmaskin levereras normalt med en vanlig stickpropp idag, så det fixar du nog själv..
Hmmm, affären installerade vår maskin när de kom med den. Ringde runt innan och alla affärer hade sådan service, och tog ca 600-700 för det, förutsatt att allting redan fanns på plats så att säga.
De flesta maskiner har mycket riktigt stickpropp, men de flesta äldre hus har inte eluttag att sätta proppen i, så då måste den installeras av elektriker eftersom man inte får göra fasta installationer själv.
Jag betalade 550:- för installation av vår tvättmaskin.
Och det är som så att de flesta NYA eluttag saknar stickpropp, då man inte får ha stickpropp i våtutrymmen längre.
Vi har helt ny el i vår lägenhet och då bidde elektrikern tvungen att skära av sladden till tvättmaskinen och göra en fast installation.
Det var elektrikern som berättade att de nu finns nya direktiv på att det inte får finnas stickpropp i våtutrymmen, därför kunde han inte installera en stickpropp.
Aha, där ser man, vi har ett gammalt hus och han som installerade åt oss sa att man hade inte det förr eftersom man inte hade jordade uttag
Gävle Majja,
Det du skriver låter väldigt fel och konstigt.
Man får visst ha uttag för stickpropp i ett våtutrymme om jordfelsbrytare finns monterad i elcentralen (vilket de flesta moderna anläggningar har). En tvättstuga räknas normalt sett inte ens som våtutrymme.
Varför skulle alla tvättmaskiner levereras med stickpropp om det inte fick användas?
Du måste ha fattat något fel, eller också fanns det kanske andra omständigheter som medförde elektrikerns åtgärd..
Venusmannen: Varför skulle elektrikern säga som han sa om det inte stämde?
Han nämde också jordfelsbrytare och att det då var OK men att det numera inte installerades sådant där det drogs in NY el.
Vi har som sagt HELT NY el och där fanns enbart allternativet fast installation.
Gävle Majja,
Nej, något stämmer inte.
Det installeras ALLTID jordfelsbrytare i nya anläggningar.
Det måste vara något annat i er situation som orsakade hans uttalande, och att ni tvingades till en fast installation.
Vi har också nyinstallerad el, med jordefelsbrytare i centralen och eluttag i badrumet.
Återigen, exempelvis tvättmaskiner skulle ju inte levereras med stickpropp om det inte fick användas.
Och i Ts fall, om det nu redan finns en stickpropp, så måste det ju vara tillåtet att använda den. Annars hade den ju aldrig monterats.
Venusmannen:
Vi tvingades inte till någonting.
Jag ringde runt till ett tiotal elektrikerföretag och fick samma svar på alla ställen.
Jag berättade att vi har en kopplingsdosa på väggen och att vi vill få tvättmaskinen kopplad.
Alla svarade att då blir det en fast installation, när jag ifrågasatte varför de inte kan sätta dit en stickkontakt svarade ALLA att så fick man inte göra, nya direktiv som hindrade dem från detta.
ALLA tyckte det var idiotiskt att man måste "slakta" en tvättmaskin på det sättet och alla de installerar maskiner hos tycker det samma.
Vi åkte till Beijersbygg, K-rauta osv och frågade oss för där och fick samma svar, det finns inte ens stickkontaktsuttag att köpa till badrum.
Men jag kan ha missuppfattat någonting.
Gävle Majja,
Självfallet kan man göra en fast installation av en tvättmaskin.
Som jag tolkar det du skriver, så saknar ni ju en jordfelsbrytare, och då får man inte sätta ett vanligt uttag i ett våtutrymme. (Kravet på jordfelsbrytare finns normalt inte om det är en separat tvättstuga).
Har ni bytt er elcentral nyligen, så förstår jag inte varför det inte sattes dit en jordfelsbrytare. Det är ju en mycket smart elsäkerhetsdetalj, som räddar liv.
Det finns inga speciella uttag för badrum. Det är samma som sitter i ett vanligt rum. Däremot finns det regler på avstånd höjd från badkar/duschplats.
Venusmannen:
Vi kan inte ha missförstått en rad elektriker OCH byggaffärer.
Men men, jag ska låta det vara osagt.
Vår el är ny från 05
I vår gamla lägenhet, nybyggd 2003, hade vi jordfelsbrytare och eluttag i badrummet, men tvättmaskinen var installerad med dosa på väggen. D.v.s. självklart får man ha eluttag i badrum om man har jordfelsbrytare, men man kanske inte får koppla in tvättmaskiner på dem? Det håller inte riktigt att säga att "varför finns det då stickkontakt?", många är ju tillverkade utomlands, olika regler beroende på om det är våtutrymme eller inte o.s.v.
Konsumentverket säger så här:
"De flesta tvättmaskiner ansluts till 1-fas och jordat uttag. I våtutrymmen brukar maskinerna vara fast installerade. Man får koppla tvättmaskinen till ett jordat uttag för 230 V i bad- och duschrum, men då måste uttaget ha jordfelsbrytare. Rådgör för säkerhets skull med en elektriker! En tvättmaskin som står i badrummet får inte anslutas till ett uttag i ett annat rum."
Gävle Majja,
Vi bytte elcentral 2005, och jordfelsbrytaren fanns då t.o.m. redan förmonterad i centralen som vår elektriker använde.
Venusmannen: Vår elektriker sa inte att vi INTE hade en jordfelsbrytare, men han sa att de inte FICK installera stickkontaktsuttag i våtutrymmen, men de fick installera det i tvättstugor.
Har ingen aning om varför, säger bara vad han och tio andra företag sa.
Men har man jordfelsbrytare så får man ha stickkontakter i våtutrymmen...
Idispidis,
Nu börjar vi snart komma långt från Ts ursprungsfråga, men ändå:
Vad en produkt har för typ av kontakt avgörs av hur mycket ström produkten förbrukar. Alla produkter (avsedda för Sverige) med en vanlig jordad 230V stickpropp kan anslutas till ett vanligt 230V jordat eluttag.
En produkt som saluförs i Sverige måste vara utrustad med rätt typ av anslutningssladd och kontakt.
Utdraget från Konsumentverket stämmer helt.
Venusmannen, deu skrev "Återigen, exempelvis tvättmaskiner skulle ju inte levereras med stickpropp om det inte fick användas. "
Vad jag försökte säga var att bara för att maskinen har en stickkontakt, så behöver det inte innebära att man i alla lägen får ansluta den med denna stickkontakt. T.ex. får vi inte koppla in tvättmaskinen med kontakten, eftersom vi inte har jordfelsbrytare.
Idispidis,
Nej, det är helt riktigt. Ingen jordfelsbrytare = inga uttag i badrummet = det blir ju svårt att ansluta den med stickpropp..
Det jag hade avvikande uppfattning på var när du skrev "självklart får man ha eluttag i badrum om man har jordfelsbrytare, men man kanske inte får koppla in tvättmaskiner på dem?" i inlägg 11.