Järngänget i Malmö del 11
hahaha jag har redan startat en ju
hahaha jag har redan startat en ju
och jag som redan skrivit till alla om den nya hahaha
Japp jag har läst... det är tufft..
Nej absolut inte stänga och släcka eller något som kan göra henne rädd... inte hot om att lämna eller annat för det kan bli traumatiskt. Endast "hot" som går att verkställa som inte sätter spår.
När hon slår eller drar i hår så ta tag i hennes hand (fånga den) och säg med låg sansad mörk röst NEJ! Och när hon slänger sig på golvet och skriker så låt henne ligga och skrika och ge inte vika... prova som de andra och härma henne och se hur hon reagerar.
Har ni nåt roligt inplanerat (gå på lekplatsen eller leka med lera) eller nåt som hon sett fram emot så säg till lugnt och sansat att om du fortsätter så åker vi inte till xxx och sen gör du inte det heller och förklarar när hon lugnat sig, varför ni inte åkte dit/gjorde det. Det gäller att vara ihärdig.. nöta...
Du får lägga ifrån dig lilleman när hon gör sånt och ta tag i det... för annars lär hon sig exakt när hon ska trycka på dina knappar och jävlas med dig (telefon, amning etc..) För hon vet att du då är hindrad att göra nåt. Sen kan det vara så att hon är svartsjuk också på lillebror och att hon vill ha mer uppmärksamhet av dig... se till att pappa är mycket med lillebror så ni två tjejer får tid till varandra. och beröm MYCKET MYCKET MYCKET när hon gör nåt bra... minsta lilla småsak som att hon åt upp fiskpinnen... var snäll mot en kompis... när hon INTE trilskas vid en situation där hon brukar göra det......
Nu måste jag gå och lägga mig... ögonen går i kors...
Hoppas morgondagen blir fylld med nya krafter för dig
Kram och godnatt
På min förskola har vi nåt som heter COPE där föräldrar kan gå kurs hos pedagoger och specialpedagoger och träffa andra föräldrar som har det tufft i vardagen med barnen... där de kan få professionella tisp och råd samt utbyta tips och erfarenheter... en typ av föräldrautbildning...
Oooja... det är skittufft
Jag har strul nu med en ett och etthalvtåring på förskolan som biter, river, kniper slår... alla men framförallt mig. Samtidigt har vi ett barn med särskilda behov som behöver konstant tillsyn och får utbrott och går bärsärkargång.. samtidigt som vi har de andra 17 (varav några är i visst behov av särskilt stöd) och ibland är man slut i huvudet och har slut på idéer... men det jag har lärt mig är att ju färre tillfällen jag höjer rösten... desto effektivare är det.
Förstår det med att inte styras av Julie.. men en period kanske du måste ägna all tid åt detta... för att inte alltid behöve ägna all tid åt henne.... förstår du hur jag menar... typ en satsning/Investering.
Hoppas du inte tycker jag svamlar
Vad gör din man på kvällarna?
Man kan få dispans ....
Vi hade ett barn som började bli riktigt elak mot sitt nya syskon och började slåss och bli oregerlig och mamman var förtvivlad och bad oss om hjälp.... vi skickade in en rekomendation där vi skrev att vi bedömde att barnet skulle må bättre av och att situationen skulle bli bättre av att barnet gick hos oss heltid istället för 15 timmar... de fick dispans