Järngänget i Malmö del 11
Grattis i efterskott SL
Grattis i efterskott SL
Nej skämt var nog fel ord... tror att ordet jag söker är ironi
Skulle aldrig någonsin på allvar fråga någon annan om jag fick skaffa fler barn, trodde att folk förstod att jag var ironisk... men jag får väl vara tydligare med inläggen antar jag.
Ingen annan än jag och Thomas har ju med att göra när vi väljer att försöka skaffa nummer två, det trodde jag var en självklarhet
Jag gav T en ask Alladinhjärtan och jag fick en bukett jättefina långa vita krysanthemum (som luktade fruktansvärt)med ett kort där det stod: Till världens bästa mamma och "flickvän" Puss och kram från din Thomas. Isabelle hade gjort ett hjärta i trolldeg i förskolan.
Vi beställde Thaimat och min och Isabelles Milda mat gjorde att det brann i min mun och Isabelle satt och skrek och grät och försökte torka sin tunga och dricka en liter mjölk
Sen lade vi pussel och när Bella sov så kollade vi på CSI.
Romantiskt.... NOT
Mår kymigt.... hoppas jag mår bättre tills i morgon då vi ska ut med jobbet och fira en kollega som fyllde 40 idag
Jag vet inte vad fastelavn är överhuvudtaget, så jag vet inte om jag är intresserad Jag är ju bara halvskåning och lite längre från danskan
Har haft det lite jobbigt och har väl inte mått så himla bra... så jag ligger lite lågt
Ha så skönt i karlskrona.
Detta hittade jag...
Kom ihåg att vi i sexan hade detta med vår lärare i dikt och musik och Kattkungen hette Fredrik Carlsson och dansade tryckare med mig på kvällens disco
Åååh vad jag blev sugen på fastlagsbullar då...
Fastlagen
Fastlagen, "fastelavn", är inte en helgdag, men det är kalenderårets första märkesdag i Danmark. Fastlagssöndagen infaller alltid sju veckor före påskdagen, oftast i februari.
För i tiden varslade fastlagen om att fastan var på väg. Fastlagen var en tid när man slog sig lös innan den långa, tråkiga perioden med fasta fram till påsken.
I dag är fastlagen en fest för de danska barnen. De flesta får ett så kallat "fastelavnsris", som man binder av tunna björkgrenar. Riset är pyntat med godis och fjädrar. Barnen klär ut sig och går från dörr till dörr med en sparbössa som de skakar medan de sjunger:
Fastelavn er mit navn
Boller vil jeg have
Hvis jeg ingen boller får
Så laver jeg ballade
Om någon verkligen fick för sig att ge de danska barnen idag bullar istället för pengar skulle de nog bli besvikna - och kanske på allvar börja "lave ballade", det vill säga busa.
Bullarna är dock en viktig del av fastlagen. Redan i slutet av januari kan de köpas i danska bagerier. Några är fyllda med vispgrädde och vaniljcreme, andra är fyllda med sylt eller marsipan. Många bakar egna fastlagsbullar.
Fastlagen är en stor dag på danska daghem, lekis och i skolor. Barnen klär ut sig och "slår katten ur tunnan". En tunna av trä hängs upp i ett snöre och barnen turas om att slå på den med ett brännbollsträ eller liknande, till den går sönder. Den flicka eller pojke som slår bort den sista träbiten från tunnan, blir kattdrottning eller kattkung och får en guldkrona på huvudet.
Ofta är tunnan fylld med apelsiner och godis som ramlar ut allt efter som tunnan går sönder. Leken har fått sitt namn för att man förr i tiden faktiskt hade en levande katt i tunnan.
ska kolla upp det
Grattis på födelsedagen Mamma Mio!
Menar ni det huset vid golfbanan som du satte in länk till?
Spännande
vem ger 549 kr för en napp???
Har varit hos min gynläkare idag efter 40 dagar sedan mens och ändå inget plus. Har haft mensvärk i två veckor och mått dåligt. Det visade sig att mitt "system" inte satt igång sen missfallet så jag har fått utskrivet primolut nor som ska sätta igång mensen och göra den regelbunden.
Skönt att det inte var nåt farligt iallafall...
Det är lugnt... och kroppen är vilad och allt ser bra ut. Har fått okstämpel från Gynläkaren, och det är mitt mf jag fick den 1 oktober som ställt till mina menscykler.
Jag gör allt det hela tiden som du tipsar om, jag sätter inte livet på paus för att vi försöker skaffa nr 2
Pillerna ska sätta igång mensen som inte vill komma...