• mejram

Järngänget i Malmö del 11

Då kan vi ju diskutera huruvida man ska ta sitt barn till läkare eller inte. Där har vi säkert olika uppfattningar.

Jag sitter hemma med en tjej som med all säkerhet har öroninflammation. Hon har varit dålig hela helgen, med feber, hosta, ont i örat och allmänt hängig. Vi behandlar med alvedon, bisolvon och vila. För penicillin vill jag inte att hon ska äta förrän det är riktigt allvarligt. Men blir hon inte bättre i dag så kanske vi ringer till sjukvårdsupplysningen och hör vart man ska gå någonstans. Vet inte ens vart jag ska ta mitt sjuka barn....

dålig mamma...

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • mejram

Det är ju just det - inte blir hon friskare av att träffa en läkare. Det som händer är att hon får penicillin utskrivet och ska äta det en vecka och sen är hon bra. Men om vi inte går till vc så är hon hemma en vecka och sen är hon bra...

Jag har aldrig riktigt förstått det här med att springa till vårdcentralen så fort det är något. Det som inte dödar, det härdar.

I dag har hon varit helt OK - sov ett par timmar mitt på dagen, bara.

• mejram

Jo, jag förstår ju det där att läkemedel gör att man blir friskare fort och att sjukdomarna kan få andra följder. Jag tar också medicin när jag får migrän. Vore Linnea öronbarn eller i allmänhet sjuk oftare, så skulle jag säkert se på saken annorlunda. Nu har hon bara haft feber en handfull gånger i hela sitt lilla liv. Maken är på mig lite om att jag inte tar sjukdom på allvar för jag inte tycker att vi behöver någon febertermometer. Jag känner ju om hon har feber ändå, inte blir hon friskare för att jag vet att hon har 38.2 eller 38.7.

Vad som dessutom retar mig är att sjukvården lämnar så motstridiga uppgifter. I samma artikel på Stockholms sjukvårdsupplysning står det att man ska avvakta minst två dygn utan behandling, eller eventuellt smärtstillande/febernedsättande. Att det inte finns någon risk till hörselskada om trumhinnan spricker. Att så länge barnet äter och dricker är det ingen fara. Sen längre ner så står det att det är bra att kontakta vårdcentralen. Som jag tolkar de första avsnitten så är det ju just det man inte behöver göra eftersom det inte finns någon anledning till oro. Vill de ha överfulla väntrum på akuten??

Nu går jag på allmäntillståndet och Linnea var riktigt dålig en dag och sen har hon bara blivit bättre. I går var hon en solstråle utan feber hela dagen och i dag är hon hemma med pappa. Är hon lika pigg i dag så får hon nog gå på dagis i morgon.

Färgerna har Linnea kunnat sen i somras....

• mejram
    Det känner jag igen, Anna. Fast problemet med Linnea är att hon inte vet vad hon vill, bara att hon INTE vill ha det som jag föreslår. Sen är hon väldigt bestämd med vem som ska hjälpa till på toaletten, borsta tänder, klä på, etc. "Nej, inte du, pappa kan". Detta har börjat gå för långt hemma nu så nu har vi konflikter dagligen om struntsaker. Som sagt, suck... Det är ju så gulligt, men ack såååå jobbigt.
  • mejram

Åh, backstage på opera! Kan det bli bättre? Mörker, värme och underbar musik. Människor som springer tyst, tyst, fort, fort. Där har jag jobbat måååååånga kvällar. Saknar det trots att det stundtals var världens mest långtråkiga jobb.

• mejram
    Förvånad Oj, vad hände Faf? Är ni OK?
  • mejram

Usch. Det är en hemsk känsla att veta att någon okänd varit inne och rört sig i ens hem. Hoppas att ni lyckas komma över detta fort så ni inte behöver känna er otrygga hemma.

Fy f-n för kriminellt pack!!!

• mejram

Men Faf - jag blir alldeles matt. Kramar i massor till dig. Fy vad du har fått stå ut med mycket. För jävligt att kronofogden inte trodde på dig, utan på en dömd brottsling, som sagt, man blir alldeles matt. 

• mejram

världsartist?? Jag trodde det var en TV-kock?? Eller är det fler sexbrottslingar i hetluften?

• mejram

Näää, mm har ju spiral.... eller har jag fattat helt fel nu? Varför frågar du Faf? *nyfiken*

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11