• mejram

Järngänget i Malmö del 11

Pliktkänsla.... det är den som gör att man är hemma en dag från jobbet för att man är helt dunderförkyld, men går dit nästa dag då man känner sig liiite bättre - en alvedon och lite nässprej så fixar man ju det. Med följden att man inte hinner bli frisk utan är halvrisig flera veckor och inte orkar jobba ordentligt. I stället för att vara hemma tre-fyra dagar, sova hela tiden och komma tillbaka frisk och kry.

Det är säkert den som också gör att man ofelaktigt alltid blir sjuk när man är ledig eftersom det är först då man tillåter sig att känna efter...

Aquaria i dag. Linnea kröp omkring bland hajarna - spännande värre.

Fröken här är torr hemma på dagtid, men inte på dagis. Hon är för blyg och försynt för att säga till och vill inte gå när personalen frågar. Får väl se när det lossnar.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • mejram

Hmmm scoutläger....det var en sisådär 20 år sedan sist, scout-86 hette det då, utanför Göteborg med deltagare från när och fjärran. Frågan är om man vill tillbringa den tid man har ledigt från barnen i skolan med andra skolbarn??? Tål att tänkas på.

• mejram

Ja, scouterna får väl en massa tygmärken som ska sys fast på skjortorna

• mejram

Svante rules!!! Men han kanske inte riktigt platsar i melodifestivalen längre, ungefär 40 år försent.... Men vilken röst!! Han och Claes Jansson borde få nobelpris i "få en att må bra - musik". Spela lite gladjazz med farbröderna, Anna, så glömmer du alla livskriser.

Fröken var ju söt och rar och fick väl en massa röster just för att det skulle ju vara så kul om hon som är debutant gick vidare. Men så är det väl i allmänhet, det är inte bara låten folk röstar på, utan hela mediepaketet.

Linnea syr, med nål och tråd, klipper av tråden och syr upp och ner. Vann vi den??

• mejram

Klart du får Faf

Jag har ett lysande exempel på någon som inte borde ha skaffat barn. Fick en son för 15 år sedan. Pappan var väl inte den bästa..., men han fick vårdnaden eftersom hon inte hade vare sig jobb eller bostad. Hon träffar en ny karl, de gör ett försök att ta hand om sonen, men hon orkar inte eftersom han inte gör som hon säger. Han flyttar tillbaka till pappan. Nytt barn med nya karln. Får förlossningsdepression och allmän panik och sticker med sonen ett par månader. Ångrar sig och kommer tillbaka till karln som skaffat sig en ny, men bryter med henne eftersom han anser att det är värt att kämpa för barnens skull. De får ett nytt barn efter fyra år, som jag förstått utan hans samtycke (men han får väl skylla sig själv då eftersom man är två om det...). Flyttar, byter dagis för sonen. Allt är frid och fröjd igen, hon är mammaledig, men maken sköter allt hushållsarbete och jobbar. Sonen börjar bli jobbig, hon skäller konstant på honom, han ska städa, äta rätt, gå rätt, inte prata, prata (5 år gammal)... De flyttar igen, byter dagis för sonen strax innan han börjar förskoleklass och han blir såklart ännu "jobbigare". Föräldrapenningen tar slut och hon söker jobb. Får inget, blir deprimerad och vill skiljas. Vägrar gå till familjerådgivning eller psykolog. Nu har han ensam vårdnad, hon träffar barnen (de två gemensamma) varannan helg på sin höjd. Eftersom det är så jobbigt och sonen bara gnäller så ringer hon ofta och vill att pappan ska hämta dem tidigare. 15-årige sonen träffar hon ett par gånger om året.

Att man kan göra ett misstag en gång är ju förlåtligt, men att man gör om samma misstag tre gånger - det är bara tragiskt. Pappan har ialla fall träffat en ny som är jättebra och barnen är gladare än någonsin.

• mejram

Anna - jag tycker att det är jättebra att du söker glamouren och vuxenlivet. Det är så himla lätt att försoffas och leva helt genom sina barn. Själv är jag inte så mycket för glamour, men jag saknar mina vuxensaker som ligger på stand by. Körsång, träning, biobesök, teaterbesök - sånt jag pysslade med innan jag fick barn. Så fort maken skaffar ett jobb med anständiga tider så ska jag kasta mig ut i min glamour.

Och du har helt rätt i att ju längre man väntar med att skaffa barn, desto fler egna vuxenvanor hinner man skaffa sig och omställningen blir större.

• mejram

Fastelavnskalas????? Prata svenska så man förstår!!

• mejram

Är det betongförsamlingshemmet du menar mm? Alltså, jag förstår inte riktigt dessa fönster från golv till tak - tycker att det ger en känsla av officiell byggnad. Men det var himla fint inuti - barnvåning och vuxenvåning. Uterum=grillparty heeeela sommaren

• mejram

Aquaria är ett museum på Djurgården där man kan titta på fiskar. I regnskogsmiljö, i korallrevsakvarier och svenska föraurade sjöar. Och så kan man då krypa "in" i hajakvariet så hajarna simmar runt om en. Ganska litet, men alldeles lagom för att man ska hinna se allt och gå tillbaka till favoriterna. Rekommenderas vid Stockholmsbesök.

I morgon ska jag åka skridskor med femmorna i Kungsträdgården. Oj vad de kommer att ha roligt åt mig när jag åker omkring som Bambi.

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11