Inlägg från: AnnaOnIce |Visa alla inlägg
  • AnnaOnIce

Järngänget i Malmö del 11

Mejram din matfettucists...chist...??? Eller heter det så?
    Vad av det du skrivit tar 10 min att laga?

¨Det var lite skolmatsedel över det hela... kan du inte komma med nåt bättre?

Var är Spagetti Vongole (musslor), Pasta carbonara, Lövbiff, Thai, Vietnamesisk, Enchiladas... mm.
    Makaronilåda? Vad är det? Kan du skrirva recepten i andra tråden vi har? Isåfall ska jag provlaga din mat, så ska jag kontra med annan mat en vecka ok? Vi gör helt enkelt en veckomatsedel var!
    Den ska vara¨nyttig, enkel o inte allt för kaloririk... e du med?

Trixet tycker jag är att äta upp allt. Om det blir över äter jag de tdagen efter, jag kan inte med att slänga mat. När det blir dåligt med mat i kylen, gör jag rätten "vad som finns i kylskåpet", men man måste kombinera rätt.

Vad har ni i matkonto? Per månad? Vi har 4000kr på ica kortet då ingår blöjor till 2 barn, vällingar o sånt. + att vi handlar hämtmat o ibland på Lidl.

Thomas e i Frankrike på skidresa, jag njuter av fredagkvällen innan läggdags! Har syndat med godis, chocklad och vitt vin. MMMMMMM. Barnen sover PEPPAR!

• AnnaOnIce

Mejram;Äter du också blodpuddingen eller är den bara till barnen?

Jag har en i frysen men har inte kunnat laga den, kan inte med att den bara innehåller blod... huh...

• AnnaOnIce

Mejram (ursäkta den sena tiden, men jag e ensam hemma o får vara uppe )

.. skulle också kunna tänka mig kolla in några hantverkare... mmm...

Vi äter föresten innan Bolibompa så att det inte blir för sen vällling o go natt.
    Ingen av mina barn e intresserad av att hjälpa till (inte efter 20mån ålder), bara äta!
    Julie e rätt så kräsen, skulle helst leva på välling. Hon petar o spottar ut på sin tröja "Mamma det är löuk i mauten" (på Arlöv skånska).

Några saker som hon inte gillar:
    Paj, pannkaka, saker i ugn typ makaronilåda, saker med skal tex hårdnad ost eller panerad fisk/kyckling, avocado etc
    Några saker som hon älskar:
    Mozzarella (non stop), spaghetti m köttfärs, pasta m ostsås (kelda), vitt ris, potatismos, korv/köttbullar, biff mm

Jonathan gillar inte pureer ännu. Har fått han att äta ½ broccolipure i hela sitt liv, 7½mån. Frukt pure råvägrar han o ingen gröt.
    Däremot äter han numera:
    Hamburgare (bitar), pomesfrites (jag vet-skäms), köttbullar, all slags kött, guacemole, taih-vårullar, kanelbulle, majskrokar o kex.

Jag som e uppv¨xt på hemlagad (råvaror) husmanskost. Min favorit var kokta köttben eller rårakor.
    Man tar inte alltid efter sina föräldrar. Men jag gillar att göra maträtter som tar tid men lagar sig själva. Tycker om gulasch, grytor, grillade saker i ugn (vi har en ugn som kan grilla), långkok mm.
    Har du sånna recept?

Det finsn en recept tråd. där kan vi skriva mer!=

• AnnaOnIce

faf, vad gör det för skillnad? blod som blod... urk.

• AnnaOnIce

Aima: SKulle du gå till jobbet med tillfällig diarre? Isåfall är de tok med dagis

Mejram: "Det som inte dödar det härdar"
    Tycke rinte om uttrycket alls. VIll man bli härdad? Om vi säger ¨å här istället; Det man inte dör av, sliter på en.

Debatten om barnuppfostran var till en början en fråga om råd bland vänner men urartade till påhopp o en fixering runt mig o Julie vilket jag tyckte var otrevlig. Jag har bett FL att radera en del av mina inlägg vilket de gjort. De gamla järngänget kan läsa mellan raderna men det gänget som e lite yngre o inte så härdade missupfattar gärna vad man skriver. Så från mig är det lugnt ifortsättningen.

• AnnaOnIce

Julie kan alla färger (grund) och randigt, rutigt, prickigt.
    En del färger säger hon dock på danska.

Hon har namn på sina kläder; kalaströjan, lillagubben tröjan, flisen, pippbyxorna (de gamla o de nya), hästen (gran canria tröja) etc.
    E det inte kul att istället för att säga den röda tröjan så kallar hon den vid namn?
    Problemet är på morgonen;
    "nej mamma, jag vill inte hau (arlöv-skånska) jeans-en, jag vill hau lillagubben! Jag vill hau den!!! O jag vill ha linne osså (undertröja linne med Stålmannen som egentligen e inköpt till Lillebror)! Inte strumpbyxor, PIPPI byxor! Nej inte orange strumpor, PIPPI strumpor! Jag vill hau de Mamma, nu!"

Säger jag att kläderna är smutsiga, hämtar hon dem själv i tvättkorgen. Suck.

Hon säger föresten plural och dåtid.
    När jag o SL kom samtidigt till dagis sa hon "Titta Matilda, våra Mammor".

• AnnaOnIce

..o jag vill inte hau tofs, jag vill ha flätor!

(hon har 1cm långt hår, finns det nån som vill sälja mig lösflätor?)

• AnnaOnIce

Ha ha!

Ja du nolltaxa e bra! Då får man mer pengar över *hihi*.
    Skämt åsido så är danskarna bättre på att ta ens pengar. Jag får bara ca 40% av lönen kvar. O nu får jag ju inget (föräldra-tjänsledig utan lön, som det heter).
    (men det gör ju inget så länge man e rik)

Det finns inga roliga hus till salu! Jag kollar varje dag...
    Vill inte folk flytta när de får så mycket betalt!? Skulle vilja bo nära ridhuset i Hyllie så jag kan ha min häst där, men det är 10års kö att få stallplats.

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11