• älskarlivet81

Ordningsbetyg i skolan?

Visste inte vart jag skulle lägga omröstningen!

Så, vad tycker ni om ordningsbetyg i skolan?
    Motivera gärna också!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 18:39:50:
    Kolla gärna in här också.. Har gjort denna omröstning på begäran av en som inte hade plus!

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m16373811.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordningsbetyg i skolan?
  • BitchigaBea

Självklart. Ungdomar idag kan inte uppföra sig.

*~* Älskar sonen mest av allt *~* Är i vecka 31 i väntan på vår flicka *~*
  • madlo

Jag röstade Absolut inte, det enda som var roligt när jag gick på högstadiet var ju att leva rövare och driva med lärarna ja vi hade väl kanske 5 olika mentorer under 3 år också.. så vi lyckades ju också

• piixelslyna

Ska man ha ordningsbetyg ska man också införa kurser om Etik osv. Barn måste ju få en chans att lära sig hur det ska uppföra sig.

• Bonanza

Nej, verkligen inte! Det blir alldeles för godtyckligt, och en "besvärlig", ifrågasättande elev kanske får dåliga betyg för att man är obekväm, eller så går det helt på personkemi.

Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Mirakel händer

Jag är tveksam till det....

• Dinturiel

Med tanke på hur det ser ut i skolorna idag så tycker jag det är ett bra initiativ. Barn/ungdomar har ju knappt ens respekt för deras föräldrar nuförtiden

• ChicaDora

Absolut. (håller med Psyko BB)

Sen finns det självklart undantagsfall, där man får se till individen, ex de med ADHD/damp. Men, då borde man även öppna ögonen för alla de med koordination som bara får G i gympa, eller de med dyslexi som bara får G i svenska, eller de med dåligt språkhuvud osv osv.. Det finns saker man ska lära sig och det finns ett sätt man bör uppföra sig på. Det får inte kännas hämmande för individen, men för ordningens skull borde det finns en slags ordningsregler (uppförandebetyg). Behöver ju inte bli så hårt och strikt som det låter. Borde snarare vara ganska enkelt att visa respekt och hänsyn till andra människor.

• älskarlivet81

rauseus: På många skolor idag så har man en kurs utan betyg, som heter Livskunskap... Där ingår etik och moral o.s.v...

• ÄlskarMina

Absolut INTE!! usch o fy...vi diskuterar detta mkt i skolan nu (läser till lärare) och de flesta av våra lärare är mkt tveksamma..många är rentav upprörda och oroar sig över vad framtidens barn och vi som lärare måste tvingas göra..

Tänk er ett barn som är väldigt utåtagerande, som anses som stökig får ett dåligt betyg i ordning..VEM hjälper det?? Läraren ser det ju redan, föräldrarna får ju förhoppningsvis reda på detta om kommunikationen fungerar bra mellan lärare-föräldrar. Eleven får bara ännu en bekräftelse på att denne är ansedd som jobbig osv..när den riktiga orsaken är kanske något annat!

Detta är ju som att gå tillbaka i tiden då mormor växte upp...det finns väl en anledning till att betyg i detta togs bort??

• älskarlivet81

ÄlskarNova: Jag är själv lärare och har pratat med flera som är lärare och alla tycker detta är ett bra förslag.. Vi har väldiga problem med flera av våra klasser nu men ingenstans syns det hur de beter sig...

Svar på tråden Ordningsbetyg i skolan?