• älskarlivet81

Ordningsbetyg i skolan?

Visste inte vart jag skulle lägga omröstningen!

Så, vad tycker ni om ordningsbetyg i skolan?
    Motivera gärna också!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 18:39:50:
    Kolla gärna in här också.. Har gjort denna omröstning på begäran av en som inte hade plus!

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m16373811.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordningsbetyg i skolan?
  • Marvelina

För det första så skulle barn med diagnos inte innefattas i samma system som de utan vad gäller ordning och uppförande. Varför skulle de det? Det blir säkert samma regler som t.ex. en dyslektiker har i läsämnen. 

Det är sorgligt att så många har så lite förtroende för lärarkåren att man förutsätter att omdömen är godtyckliga. Att det finns några lärare som möjligtivs felbedömer är inte giltigt skäl att misstro resten. Varför då ens ha skola, eller vård eller busschaufförer eller... det finns ju alltid risk att någon inte sköter sig. Jobbar man inom skolan vet man faktiskt vad olika diagnoser innebär och handlar därefter. I de fall en lärare inte gör det bör det behandlas som ett enskilt fall.

marvelina - not new and definitely not improved
  • Bonanza

Jag tycker att det är lite rart på ett naivt sätt att tro att de stökiga eleverna skulle bry sig om ett ordningsbetyg. Om man skiter i betygen i grundämnena mfl, inte bryr man sig då om en pseudo-betyg. De som bryr sig om betygen, de sköter sig ju redan.

Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Marvelina

Det är lite oupplyst att tro att man inte kan missköta sig ordningsmässigt och ha bra betyg samtidigt. De två har i många fall inget med varann att göra. Det är dessa elever som ett ordningsbetyg skulle vara nyttigt för.

marvelina - not new and definitely not improved
  • Bonanza
    Marvelina skrev 2007-01-17 17:19:16 följande:
    För det första så skulle barn med diagnos inte innefattas i samma system som de utan vad gäller ordning och uppförande. Varför skulle de det? Det blir säkert samma regler som t.ex. en dyslektiker har i läsämnen. Det är sorgligt att så många har så lite förtroende för lärarkåren att man förutsätter att omdömen är godtyckliga. Att det finns några lärare som möjligtivs felbedömer är inte giltigt skäl att misstro resten. Varför då ens ha skola, eller vård eller busschaufförer eller... det finns ju alltid risk att någon inte sköter sig. Jobbar man inom skolan vet man faktiskt vad olika diagnoser innebär och handlar därefter. I de fall en lärare inte gör det bör det behandlas som ett enskilt fall. marvelina - not new and definitely not improved
    Varför skulle inte barn med diagnos innefattas? Då vill inte jag innefattas i gympabetyget, för jag har noll bollsinne. Och dessutom lider jag av dyskalkyli (hette det så) men har inte fått någon snällare bedömning i matte.
  • Veladis

Absolut inte!
    Är själv lärare...
    Det är upplagt för lärarfjäsk och gullegrisande, och blir väldigt godtyckligt.

• Bonanza
    Marvelina skrev 2007-01-17 17:21:23 följande:
    Det är lite oupplyst att tro att man inte kan missköta sig ordningsmässigt och ha bra betyg samtidigt. De två har i många fall inget med varann att göra. Det är dessa elever som ett ordningsbetyg skulle vara nyttigt för. marvelina - not new and definitely not improved
    Så du menar att de som skolkar, skriker och hojtar i klassrummet, hotar lärare, slår andra elever etc. - det är de med bra betyg? Ursäkta om jag tvivlar.
  • älskarlivet81

Bonanza: Ja, det finns sådana.. Har ett exempel i en av klasserna på min skola.. Den här eleven hotar, slår, o.s.v, men han kommer med all sannolikhet få mer än G i alla ämnen i princip...

• Meli o Neo

Ja som en morot och piska till dom som kaxar mot lärarna och är oförskämda, gapiga och stökiga på lektionerna och mot sina kamrater - trots att dom har bra betyg i själva ämnesteroin.
    Det finns ju dom som kämpar och sliter för ett G, och knappt uppmärksammas för att dom är kamratliga och hjälpsamma.

• Bonanza

älskarlivet - en elev. För att det finns några få elever som är som du beskriver, innebär det inte att man ska basera ett helt system på dem. Och förresten: när jag talar om att "bry sig om betygen" menar jag inte att få mer än G. Utan om att ett U eller G skulle sänka snittet ordentligt. Varför är det annars illa att få dåliga betyg liksom?

• Dieselmom

Tycker absolut att det ska införas!
    Klart att det finns nackdelar med allt, men jag tror absolut inte att det skulle skada.

Veladis: De flesta lärare tror jag har ändå så pass mycket vett i huvudet att de ser skillnad mellan fjäsk och artighet. Men visst, alla gör ju inte det. Trort ändå det skulle göra mer nytta.

Svar på tråden Ordningsbetyg i skolan?