Inlägg från: rådlös |Visa alla inlägg
  • rådlös

Spädbarnshygien

vi har skötbord i sovrummet och jag hämtar ljummet vatten i badrummet med sonen på armen eller på golvet inför varje blöjbyte. Har ett set från Ikea där den ena funkar utmärkt till använda blöjor och den andra till att ha vatten i. Använder antingen tvättlappar i papper från willys (eller är det eldorado?, en av dem tycker jag inte är bra men har ingen förpackning framför mig så jag kan inte säga vilken) eller i tyg från Ikea 10 st för 29 kr. Tvättar ordentligt med enbart ljummet vatten varje gång och torkar med handduk. I början när han åt tillägg hade han i bland avföring "upp till nacken" och jag sköljde då av honom i handfatet.

använder aldrig tvål vid blöjbyte däremot när jag badar honom.

slänger tvättlappar och blöjor i hinken (ikeas) som hänger på skötbordet, slängs i det brännbara i soprummet.

har en paket våtservetter i skötväskan men tycker enbart vatten är skonsammare för den känsliga rumpan - det blir ju en lång rad blöjbyten per dag...

• rådlös

det är ett blått plastset i 3 delar. En lite större hink med lock som man kan ha till använda blöjor och sen 2 mindre. Den ena har vi till vatten och den andra till tops, nagelsax m.m. Minns inte vad det kostade men vi tycker det är praktiskt - absolut inget man måste ha men en papperskorg/hink av något slag till använda blöjor behöver man ha där man byter blöjor. Vi köpte diktad skötbord på ikea och passade då på att köpa setet också, man kan liksom hänga det på kanten på skötbordet så man har allt i bra höjd.

tvättlapparna i tyg från ikea använder jag aldrig till bajs - det gula amningsbajset lämnar lite spår efter sig trots tvätt i 60 grader...Däremot använder jag dem till att tvätta av honom med de dagar jag inte badar honom.

papperstvättlapparna är engångs. skumtvättlappar har jag aldrig använt.

om du tittar bland barn/blöjavdelningen när du är i mataffären nästa gång kommer du att se tvättlappar också. Den sorten vi inte är nöjda med luddar och sen är det lite olika tjocklek på olika märken vilket också ger olika priser...

Svar på tråden Spädbarnshygien