• Pooh

Nyårs-tråden

Jaha....innan det är jul gapar jag om nyår.

Kan vi inte tipsa varann om nyårsrätter?

Vi ska ha nyår hos oss, för 8 pers..
    Det ska vara trerätters och när dom kommer ngt tilltugg. -gärna lätta att göra.
    Jag är inte alls duktig i köket, så gärna hyfsat lätta saker att göra, ett plus om de kan förberedas innan. (några av dem iaf.)

Kanske fler behöver inspiration.? Jag måste börja i tid, annars vet jag aldrig vad jag ska bjuda på o då blir det det gamla vanliga.

• Svar på tråden Nyårs-tråden
  • Pooh

kan ju börja föreslå själv lite.

förrätt: sparris, melon, snitt, ngt kött (ej parmaskinka-en av tjejerna är gravid..)

tilltugg: småtoast med pesto

• FruSöderström

det finns en jättegod räkpaj som man har till förrätt som det är saffran i, men jag ka inte receptet oc hvet inte vad den heter

Till huvudrätt är oxfilé lätt att ungssteka, bara att lägga den i en nugssäker form, klicka på lite smör ovan på, salta och peppra (gärna grovmalen peppar)
    Hur länge och vilken värme du ksa ha finns i kokböcker (eller här på nätet)

Pannacotta! med mixade hallon till!

• Pooh

åhhh oxfilé mmm vad gott...
    pannacotta ingen dum idé heller.

Har för mig det ska finnas småsnittar eller likn. man kan göra på smördeg...eller? Att ha som tilltugg alltså.

chokladfondue är ju gott...

• MammaFia

Supergott å enkelt

Småtugg: Wasabi- & pepparrotsrullar
    Lägg rökt lax på en tunnbrödskiva, rulla ihop å klicka lite wasabi i ena änden, så rullen "klistras" ihop.
    Bre ut pepparrotsvisp (finns på tub) på en tunnbrödsskiva å lägg på rökt hamburgerkött å rulla ihop.

Det går jätte bra att frysa in rullarna eller lägg dem i kylen. Sen är det bara att skiva rullarna i lagon stora bitar å garnera med en dillkvist eller persilja. Lägg på en fin bricka.

Förrätt: Skaldjurscoctail
    Lägg musslor, räkor, kräftstjärtar å crabstics i ett coctailglas. Pressa lite citron över å garnera med lite dill å en klick rom

Varmrätt: Oxfilé på en bädd av ruccola, cous-cous å parmesanost

Stek oxfilén i ugngen. Låt svalna lite å skiva. Blanda ruccula salladen i lite balsamvinäger å lägg snyggt över hela tallriken. Lägg cous-cous över salladen (lägg på mitten å se till att ruccolan sticker utanför). Lägg oxfiléerna mitt på cous-cousen å strö över parmesanost.

Efterrätt: Cappucinomoussé

• Sötnos

Underbar tråd! Älskar att planera till nyår! Just nu har jag nog inga tips själv...har bara tänkt lite på att ha antingen nåt med hummer till förrätt eller chevretoast...

• Pooh

vad är chevretoast..? lätt spännande.. *nollkoll*

• Tintin

Förrättstips:
    Rostat bröd med tomatröra på med basilika, svarta oliver, lite mozzarellaost om man vill det, olja och salt på.

Varmrätt:
    Oxfilé går ju alltid hem, potatisklyftor eller potatisgratäng till, trist kanske med gott.

Efterrätt:
    Ska själv testa ett recept på vit kladdkaka som jag hittade här någonstans tror jag. Ska prova innan så jag vet om jag ska ha det på nyår.

Svar på tråden Nyårs-tråden