• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • LadyC

Jag har pratat med BM för 3 månader sen men då sa dom att det skulle ge med sig. Sen tog jag upp det med läkaren när hon fick sin andra spruta, då tyckte de inte heller att det var nåt att göra nåt åt.

Nu ringde jag till en distriktssköterska på BVC som vi haft kontakt med. Hon bokade tid hos läkaren. Hon tyckte själv redan när Line var någon månad att hon var väldigt överaktiv för sin ålder.

• LadyC

Idag var vi hos läkaren på BVC och fick en remiss till barnkliniken. Vi ska dit på måndag och ta prover mm. Först ska de kolla så att hon inte har något fel med sköldkörteln sen vet jag inte vad som händer. Men jag lovar att uppdatera

• LadyC

bella karlsson: många verkar väldigt negativa till just theralen, själv tar jag gladeligen emot det om det skulle hjälpa. Funkar den inte alls? har hört om nåt som heter atarax också men jag vet inte riktigt skillnaden. Hoppas verkligen inte Line håller på så länge som din oscar för då går jag säkerligen under. Hoppas det ordnar upp sig för er!

• LadyC

Idag har vi varit och tagit prover, 4 rör blod. Lilla Line är alldeles knäckt Nu är det väl bara att invänta svar och sånt brukar ta sin tid...

• LadyC

Här går det trögt med provresultaten.

Vad är det egentligen för skillnad på Atarax, Legigan och Theralen?

MarieF: Hoppas det blir bättre för er och skriv gärna hur det går!

• LadyC

antitanti: Det handlar inte om någon period utan hon har sovit dåligt sen födseln. Visst kan det verka hemskt att ge barn medicin när de är små men även små barn kan ha sömnrubbningar som beror på något fysiologiskt och behöva hjälp för att bryta mönstret, precis som vuxna.
    Det du beskriver om den idealiska dagssömnen kan mycket väl stämma. Men det funkar inte så hos oss och jag ägnar hela dagarna åt att sysselsätta henne för att hon ska bli trött. Jag tar inte upp henne när hon vaknar, då skulle hon vara vaken i timmar!

Du skriver också att man inte säömnutreder så små barn. Jo, tydligen gör man det eftersom vi är mitt i en utredning. BM hade inte sett en så här pigg och aktiv 6 mån tjej på sina 20 år i yrket.

Till sist: Det här var inte den sortens diskussion jag ville ha.

• LadyC

Kängu: Jo en fas kan knappast hålla på i 6 månader. När jag ringde till BVC så visste BM precis vilka vi var eftersom hon redan sen Line var nyfödd märkt att hon var hyperaktiv. De tog 4 rör, det enda jag vet är att en överproduktion av hormon från sköldkörteln kan göra att de är i "gasen" hela tiden.

• LadyC

LeLi74: Bra skrivet! Jag antar att det blir här i Umeå, har inte hört annat i vart fall. Sov ni över i 2 veckor eller vad gjordes?

• LadyC

Varför har AW fått stämpel som sömnguru kan jag inte förstå. Hennes sätt att "buffa", "vagna" osv som så många läkare varnat för samt att hon anser att barn ska sova på mage. I en intervju sa hon tex att om man vill störa barnets djupsömn ska man låta det sova på rygg och hon anser att magläge var att föredra, trots att det bevisligen ökar PSD med 80 %, det hade hon minsann inga kommentarer om.

mamsing: det gör mig ledsen att du skriver att det är vi föräldrar som lärt barnen "fel". Som jag skrev i topic, här ska vi inte kasta skit på varann!

• LadyC

mamsing: Om ett barn har en hormonstörning så som överproduktion av tyroideahormon vilket gör dem hyperaktiva och kan inte varva ner, hur ska man då kunna "guida" barnet rätt?

• LadyC

Lyllo: det har även varit med i föräldrar och barn samt en debatt på tv (minns inte när).

Ang vagning och buffning så säger hon själv att det ska vara ett ordentligt "knyck". Var går gränsen för risk för SBS? Det nämner hon inte.

Jag förstår inte hennes sätt att resonera, saker och ting bara _är_ på ett visst sätt, dvs hennes sätt. Jag tolkar henne som att man ska låta barn sova på mage trots risken för PSD. Vem i hela världen skulle medvetet lägga sitt barn på mage om man _vet_ att det ökar risken att de inte vaknar upp nästa morgon?

Sen att hon jämför människobarn med grodungar är för mig helt befängt och där tappar hon mycket trovärdighet för mig.

Men jag har ändå provat en mildare variant av SHM och 5mm men det funkar inte. Line skriker i timmar, grannarna kom till och med upp och frågade vad vi höll på med.

• LadyC

Lyllo: Enligt hennes beskrivning ska man "slänga iväg vagnen" så som att den ska flyga iväg för att sedan dra tillbaka den hastigt. Som hon själv säger "ett ordentligt knyck" och inte några mjuka rörelser.

• LadyC

Lyllo: fjärdringseffekten i dagens vagnar gör knycket starkare i vågrät rörelse jämfört mot om vagnen hade varit ofjädrad. Fjädringen är till för att gunga samt att vagnen ska gå lättare på ojämnt underlag, har ingenting med ryck att göra. Enkel fysik.

• LadyC

Lyllo: Ja de allra flesta föräldrar har nog känsla för vad som är för våldsamt men långt i från alla. I så fall hade inga barn fått hjärnskador.

Jag är säkerligen skadad genom mitt yrkesval men jag lyssnar hellre på vetenskapliga besvis än en självutnämd "sömnguru".

• LadyC

Tess93: Tack för ett mycket bra inlägg!

• LadyC

tåström: oj så onödigt inlägg!

Svar på tråden Sömnutredning?