Inlägg från: antitanten |Visa alla inlägg
  • antitanten

Sömnutredning?

Hej
    Det låter nästan lite pretentiöst att "sömnutreda" ett så pass litet barn, med tanke på att barns sömn ändrar sig under barnets hela utvecklingstid.
    Inte ens om man misstänker något allvarligt fel, hjärnskakning eller andra saker som har m hjärnan att göra, gör man det.

Sover hon bara tjugo minuter om dagen på dagen, förstår jag att hon förmodligen är helt övertrött och därför har flera uppvaknandet nattetid.
    En sovperiod om ca 1-2 timmar per dag mitt på dagen är normalt, oftast fördelat på förmiddags och eftermiddagsvila. Då får kroppen vila och får en lugn o fin rytm som också ger en betydligt bättre nattsömn.

Vad gör ni när hon vaknar om natten ?
    Låter ni henne somna om själv, eller tar ni upp henne ?
    Risken är att det hela blir en ond cirkel och att hennes dygnsrytm rubbas om man tar upp henne vareviga gång hon vaknar.

Men som sagt, sova middag på dagen uppdelat på två tillfällen är det bästa.

• antitanten

P.S. Det är otroligt mycket som händer i barns liv vid just 6 månaders ålder.
    Många intryck dagtid, tänder osv osv osv
    Allt som händer o sker i deras liv bearbetas och om man tänker efter, så är det helt normalt att man då sover oroligare än när barnet var mindre och ofta var vaket nästan endast för att få sina behov tillgodosedda, dvs mat, kyla, värme och byte av blöja osv.

• antitanten
    MarieF skrev 2007-01-28 22:58:54 följande:
    Vi har samma problem, dottern är 14 månader och vaknar minst en gång i timmen! På måndag så ska vi börja med Theralen och se om det hjälper ska till och börja med köra 2droppar per dag i en vecka för att försöka bryta mönstret.
    Oj oj..... jag blir ledsen när jag läser att man laborerar med sömn- och lugnande medel till små barn. I synnerhet som deras små inre organ, för att inte tala om hjärnan, tar stryk.
    Levern och njurarna tar hemskt mkt stryk av all medicin.

Se till att barnen är aktiverade dagtid ordentligt, men också att sova middag finns med på "schemat" . Två tupplurar, en på fm och en på em brukar föra med sig en god nattsömn.
    Är det tänderna som "spökar" kan man försiktigt använda sig av lite xylokain-gel o stryka på tandraden inan läggdags. Mycket mer skonsamt för barnet.
Svar på tråden Sömnutredning?