• Trulis78

Sömnutredning?

Hej!

Jag har också en liten tjej (sju månader) som inte sover. Fast hon sover inte riktigt så illa som en del av barnen jag har läst om i den här tråden, inte än i alla fall... Hon sov bra under sina två första månader och sedan dess har det varit kaos med allt fler uppvaknaden per natt och nu kan man vara uppe 25 gånger vissa nätter. Det är ju helt vansinnigt. Samtidigt är jag bara uppe 4-5 gånger vissa nätter. Vi har försökt på massa sätt att få henne att sova men ingenting verkar ge resultat. Vi har dock inte provat SHN-kuren ännu och jag känner inte att trötta jag klarar av att genomföra den så nu är jag lite intresserad av om någon vet om det finns möjlighet att få praktiskt hjälp att genomföra denna kur? Har för mig att jag läst om familjer som fått hjälp av kunniga personer att genomföra kuren?

Dessutom vill jag såklart ge mitt fulla stöd till er som fått sömnmedel utskrivet och ger det till era barn! Jag har också fått sömnmedel utskrivet till lilltjejen men känner att jag inte riktigt har kommit dit än att jag vill ge henne det (och vi har ju ännu inte provat alla metoder). Däremot förstår jag till fullo varför man till slut fattar beslutet att faktiskt ge sömnmedel även till ett litet barn, för som ni säger så måste man få sova någon gång för att orka leva och för att kunna vara en bra förälder på dagarna! Dessutom sa läkaren vi var till att den här typen av grava sömnproblem ofta var genetiska och hade med arv att göra. På samma sätt som vissa barn kissar på sig väldigt länge för att de saknar biologiska förutsättningar för att hålla tätt tidigare så menade han att vissa barn länge endast sover väldigt korta stunder åt gången för att deras kroppar ännu inte mognat för att klara av längre sömncykler. För mig kändes det i alla fall skönt att höra detta så att jag kunde sluta klandra mig själv för att "jag ju måste göra något fel som inte får ungen att sova". Tänkte att ni kanske också behövde få höra det! Kram på er alla!

Svar på tråden Sömnutredning?