• ÅRB

Sömnutredning?

Hej Rubia!
    Självklart kan ni inte klara er på så lite sömn, ingen kan det även om jag vet att vissa psykologer pratar om "förälderns förmåga eller oförmåga att hantera sömnbristen". Helt fel, tycker jag, grymt!!. Det är en mänsklig grundförutsättning att få sova!

Jag förstår att ni tar till sömnmedlet i desperationen. Eftersom jag också är inne i SHN-världen, vill jag ändå säga att det ÄR lätt att misslyckas med metoden om man är utmattad och inte har rätt uppbackning och kunskap. Många familjer varje dygn får hjälp på AW-forumet med väldigt konkret handledning, och jag kan lova att de flesta (ink. jag själv) var helt övertygade om att det inte skulle fungera. Men det gör det. Och metoden har en helt annan "hållbarhet" än 5minuters, lovar.

Om ni kan tänka er att ge det ett försök till, kommer du att kunna få hjälp. Det är inget fel på ert barn, men all naturlig koppling mellan trötthet och sömn är som bortblåst pga grym övertrötthet. Kopplingen går att återställa.
    /ÅRB

• ÅRB

Hej igen!
    MarieF! Många många barn med just så svåra sömnproblem har blivit hjälpta, så varför inte ni? Min egen unge vaknade hela tiden och "tyckte" att dagen skulle börja k 4.30. Jag trodde det var magi och inget annat. Anna Wahlgren som gjort detta praktiskt med hundratals barn har aldrig misslyckats, tusentals ungar har fått hjälp via www.annawahlgren.com, och hennes bok Sova Hela Natten. Det är argument nog för mig. Dock måste man vara helt avgiftad från sömnmedlen innan man börjar, och jag vet inte på rak arm hur lång tid det tar men kan ta reda på det.

Tåström! Se våra meddelanden (jmh och ÅRB) ovan. Forumet finns, och det finns utbildade kurare runt om i landet som kan hjälpa till praktiskt på plats. Faktum är, att ytterligare en kurs ska gå nu i mars. Om du är intresserad av att delta med ditt barn så hojta bara till.

ÅRB

• ÅRB

Förlåt! Det var inte till tåström jag skrev det sista, utan till Trulis78.
    Tåström kan jag bara hålla med!
    Kram /ÅRB

• ÅRB

Hej igen!
    Jag vill bara upprepa: de av er som vill ha hjälp, kan få hjälp av SHN-kuren och erfarna kurare, som har hjälpt mången familj att få sova.

Kuren (som kan göras även på rygg) är noga utarbetad, just för att desperata fanatiskt trötta föräldrar ska ha något att luta sig mot, och följa ut ur sömnlösheten. Vett och sans är A och O, och "verktygen" som erbjuds är till för att INGA gränser ska kunna passeras trots desperationen!

Att man kan få handledning av en kurare i verkliga livet, eller på forumet, har många upplevt som ett stort stöd. Det går tyvärr inte att "prova" kuren, Lady C. Inte för att den är en dogmatisk kur, utan för att föräldern behöver ha en alldeles självklar och lugn attityd för att lyckas samt förstå vitsen med tanken om rutiner och ledning.

Slutligen: hormonstörning....Vad säger att hormonstörningen inte uppkommit av att kroppen aldrig får vila. Sömnrubbning först, sen hormonpåverkan, alltså.

Jag önskar er alla av hela mitt hjärta att era barn snart får sova!

Kram från ÅRB

• ÅRB

Hej!
    Idis78, DÄR satte du verkligen fingret mitt i prick! För bryta mönstret, det är just exakt det som SHN-metoden gör på 3-4 nätter om man utför den väl och är påläst. Underbart va! Utan ens en droppe medicin. Resultatet är dessutom hållbart, vilket det inte blir med sömnmedel.
    Go girls!
    ÅRB

• ÅRB

Hej!
    Tess93, jag lovar att inte tjata mer. Vad skönt att 5mm funkade så bra för er!
    Alla gör sina val och det är helt rätt att man ska respektera det. Att jag skrivit här (vilket jag aldrig gör annars) beror på att jag blev väldigt berörd av era berättelser. Man önskar så att man kunde hjälpa, när de små inte får sin djupa goa sömn.
    Läkare har mycket kunskap, men dessvärre är jag helt säker på att MÅNGA av dem inte vet hur enkelt det kan vara att bryta mönstret. Dessutom är de rädda för SHN pga magläget (även om det går bra att göra det på rygg också).

Jag förstår till fullo att det kan verka helt insnöat att tjata om SHN som enda hjälpen. MEN SHN-metoden (och NCSS till viss del) är faktiskt de enda metoder jag känner till som tar ett helhetsgrepp på dygnet, och rutinerna. Varför dessa jädrans rutiner? Det ÄR förstås jobbigt att behöva anpassa sig efter dem om man inte är rutinmänniska från början. De ställer in barnets inre klocka, det är hela svaret. Ett barn med helt störd dygnsrytm, utan koppling mellan trötthet och sömn, måste få hjälp att ställa klockan. Tyvärr. Det rör sig ju om en så försvinnande kort period i livet.

Nu ska jag inte terrorisera er mer, skönt va! Ha det gott och lycka till!
    ÅRB

• ÅRB

Hej igen!
    Det här skriver jag till frövi!
    Er lille son kommer garanterat aldrig få korn på hur man somnar om för egen maskin, om han har tutten i munnen:) Om du vill beskriva exakt hur ni gjorde när ni prövade SHN-metoden, så kan jag hjälpa dig att hitta rätt väg ut ur sömnknipan. Skulle du kunna tänka dig det?
    /ÅRB

• ÅRB

Hej frövi!
    Jag vågar mig på ett litet råd här i alla fall, hoppas att du inte tar illa upp!
    Buffningen ska göras supersäkert på handen! Och buffning är ETT av verktygen som används, det gäller att inte hamna i buffningsträsket, för då har man ju talat om för barnet att buffningen har ersatt tutten eller nappen. Buffningen ska lugna initialt. Man lägger barnet på mage (med larm!, eller på sida eller mage om man inte vill ha magläget), lägger tillrätta, solfjädrar (brer ut hela handen över övre delen av ryggen) med ena handen och buffar med andra handen i rumpan, å en två tre, å en två tre. Mjukt, men stadigt och rytmiskt.

Kryper iväg?? Han är liten, du är stor, du lugnar och han blir lugnad. Han KAN inte krypa iväg, ju! När du har buffat en kort stund, så att han mjuknar i kroppen, gäller det att lita till RAMSAN, så att det inte blir buffning en timme vid varje uppvak. Första natten ska barnet ha svar OMEDELBART, med lugnande buffning. Sen gäller det faktiskt att trappa ner på buffningen, och gripa in med handfasta solfjädringar om det behövs för att lugna (den fasta handen över ryggen), och så UT med ramsan. Ramsan tar över mer och mer, din röst är det sista barnet hör när det somnar.

Om du vill veta mer berättar jag gärna. Men jag är övertygad om att ni grejar detta!

ÅRB

• ÅRB

frövi!
    Du är starkare, får jag hoppas...!
    /ÅRB

Svar på tråden Sömnutredning?