• Rubia

Sömnutredning?

Ja, jag vet hur det är, era stackare. Vi gjorde utredning på äldsta sonen (född nov -01) när han var 15 mån - då hade han inte sovit en hel timme i sträck sedan han var 7 mån (vi hade förstås testat alla metoder och så). BVC sa att det var för att jag itne stimulerade honom tillräckligt (jodå, det sa kärringen), men till slut ringde jag och grät till barnmedicin och pratade med en sköterska i en halvtimme om eländet och då fick vi en tid hos läkare. Han tyckte Axel verkade frisk, men vi gjorde EEG, allergitester och lungröntgen (han hade en envis hosta) som inte visade någonting - en kärnfrisk kille!!! Vi fick dock Lergigan att ge honom och det funkade hyfsat. Han sov i  alla fall kanske två timmar i taget och det var ju rena himmelriket!!! Sedan blev det bättre och bättre faktiskt, och vid 2.5 års ålder så sov han nästan hela natten (vi slutade med Lergigan efter kanske 3-4 mån). Kille nr 2 har sovit utmärkt hela tiden. Sedan har vi fått en liten tjej i maj -06 och hon har sovit uruselt hela tiden. Ringde barnmedicin efter 2 mån och har en jättebra läkare som tar det hela på allvar. Astrid är hur frisk som helst, i vanlig ordning, och det finns liksom ingen anledning till varför hon inte skulel sova bra. Vi har provat alla metoder igen, nu även NCSS som inte fanns när Axel var liten. Vi fick Tavegyl för att hon skulle sova men det hade ingen effekt. Lergigan ville inte doktorn skriva ut ännu, för barn under 12 mån kan tydligen få andningsuppehåll av det och det vill man ju inte gärna vara med om. Vi har fått Atarax i stället och det funkar hyfsat, några timmars sammanhängande sömn och ni vet ju att det är man beredd att göra vad som helst för!!! Tur att man inte har tänkt ha fler barn... 
    Nu hoppas  jag att jag itne får några moralpredikningar för att jag ger/har gett mina barn Lergigan och Atarax, ni som har varit där vet att man gör vadsomhelst för att få sova två timmar i sträck. Min äldsta son sover utmärkt i dagsläget och vi hoppas förstås att Astrid ska nå dit också.

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Rubia

GRattis Marie F!!!! Såååå avundsjuk bara!!!

• Rubia

Och hör du antitanti: Du tror inte att vi på denna tråden har gjort allt som står i vår makt? Tror du läkare bara skrivet ur diverse preparat så där hej svejs och inte bryr sig??!! DEt handlar inte om några veckor så där, vi snackar månader, år... Både min äldsta son och min lilla flicka har sovit/sover två ggr/dag, oftast utomhus i vagn efter promenad, oftast 1-1.5 timme åt gången. DE är aktiva, inte hyperaktiva, men aktiva, nyfikna, försigkomna. Vi går på babysim en gång i veckan, på Öppna förskolan någon gång i veckan, eller kanske varannan vecka, beror liksom på hur man mår som förälder. Babysimmet måste jag ladda för i flera dagar innan, går eftersom tjejen älskar det så otroligt mycket. Fast vi går ändå bara kanske varannan g¨ång, eller mer sällan ibland, eftersom jag itne våga köra bil när jag är för trött. Dagsömnen har inte minsta inverkan på nattsömnen (eller bristen på nattsömn borde man väl säga). Tror du vi tycker det är roligt att ge våra barn lugnande mediciner??!! Det tycker vi INTE kan jag säga, men det är det minst dåliga alternativet. Och som flera skriver häruppe, Theralen får man bara som absolut sista utväg (vi har inte fått det ännu t ex). Vi behöver ingen som ger oss dåligt samvete och påstår att vi skadar våra barns kroppar, vi kämpar faktiskt på så gott det går.

Fick själv både Theralen och Lergigan som bebis och mina organ har då¨inte tagit skada.

• Rubia

Och både min pappa och jag har sovit helt hopplöst de första tre åren i livet och varken på 30-talet eller 70-talet fanns det trådlösa telefoner eller mobiler. Min pappas syskon samt min bror och hans barn har sovit helt perfekt...telefoner och annat till trots. Och nej, jag är inte uppfostrad med att det är OK att ta mediciner för minsta lilla åkomma. Hade ingen aning om detta med THeralen och lergigan förrän jag skaffade fram mina egna BVC-journaler 2002 eftersom jag ville se om BVC/läkarna hade någon idé vad sömnbristen kunde bero på. Min mamma dog 1996 och min pappa säger själv att han inte minns något av åren 1971-74 mer än att det var fruktansvärt. Han kommer inte ihåg detta med THerlane och lergigan heller, det verkar alltså inte ha funkat. Min flicka får Atarax och det funkar hyfsat.

Min far och jag har för övrigt haft helt normala liv, om det nu finns någon normalmall...

• Rubia

Antar att du menar SHN, sova-hela-natten-kuren. Funkar inte för oss iaf. Även provat 5MM och NCSS (under flera månader), och de funkar inte. Medicin är verkligen ingen förstahandslösning och det är absolut inget jag är stolt över och skryter om. Men samtidigt så är det faktiskt så att vi måste få sova, åtminstone några timmar varje natt (medellängden i sträck sedan Astrid föddes är ca 1.5-2 tim). Mycket möjligt att många människor klarar sig utmärkt på 2 timmars sömn per natt i flera år men jafg tillhör tyvärr inte den skaran.

• Rubia

Ni som älskar Anna Wahlgren, jag utgår från att ni även har följt hennes råd då det gäller alkoholintag och rökning under graviditet? För det är ju helt ofarligt enligt henne.

• Rubia

I vanlig ordning ballar tråden ur. Tack för mig och adjö!

Svar på tråden Sömnutredning?