• Anonym

köpa hyreskontrakt

Jag lägger detta under depression för deprimerad är just vad jag är. jag står inte ut med att bo här där vi bor. Jag står itne ut med tanken att vårt barn ska gå i skola och dagis här. jag vill flytta! Men jag ser inget sätt att byta vår lägenhet mot en i ett bättre område. allt för många vill bort härifrån. inte hit. Har kollat länge. Satt upp lappar, annonserat, läst annonser på nätet och i tidningar. Vi är fast. Nu har jag fått erbjudande av en svartmäklare om att göra ett byte med pengar under bordet. Mycket pengar. Inte för jag vet vart vi ska få dem ifrån men OM. Vad säger ni? Ja självklart är jag medveten om den moraliska delen i det hela. Vidrigt.
    Men jag är också rädd för riskerna. hur stora är dem? Vem gör det olagliga? Köparen (jag) säljaren eller mäklaren eller allihop. Nän såm kan de juridiska? Vad kan ske om det går som värst? hur brukar det gå?
    Jag vänder och vrider på detta hur många varv som helst och jag vet inte.

• Svar på tråden köpa hyreskontrakt
  • Marika78

Om jag inte har fel så är det inte olagligt att sälja, men att köpa (rätta mig om jag har fel).
    Problemet är att det aldrig finns någon garanti för att få tillbaka pengarna om man ska flytta. Min kompis köpte sitt kontrakt för 130 000, men fick bara 80 000 när hon sålde kontraktet. Det finns så många risker med att sälja ett kontrakt, man kan bli anmäld och återbatalningsskyldig. Lycka till dock!

• Anonym

vi ska aldri sälja. Bara köpa i så fall.

• Lilja84

Köp inte , det finns så många skräckexempel på sånt , ett ex är en som köpte en lägenhet som inte fanns visade det sig , hade fått sätt bilder och så men på en annan , hade avsagt sig sin gamla lägenhet då också .
    Andra vanliga saker är att dom är jättedåliga , fuktskadade rakt igenom , ingen isolering , avloppen fungerar inte .. eller att dom bara råkar ligga över en nattklubb osv ..

• Anonym

om de kommer på säljaren, vad sker då med vårt boende? blir vi utan bostad? Är det säkert att det inte är olagligt att köpa?

• Xerxez

Det är inte olagligt att köpa (möjligen moraliskt...). Svartmäklare riskerar dock upp till två års fängelse för handel med hyreskontrakt.

Men, kommer fastighetsvärden på er så blir kontraktet ogiltigt och därmed har ni förbrukat er rätt till kontraktet och tvingas flytta.

• Just

Xerxes har så rätt, ni mister besittningsrätten om de kommer på er med att köpa ett kontrakt. Ni kan med andra ord, bli vräkta omgående. Inte värt det.

• Anonym

vi behöver kanske kolla upp detta med lån till bostadsrätt också för säkerhets skull... såvi inte gör nåt svart i onödan. måste kolla hur mycket det skulle kosta oss att ha lån, om vi klarar det ekonomiskt...
    omman blir vräkt så har man alltså INGENSTANS att bo. det klarar vi inte. med barn vill man absolut inte utsätta sig för den risken. jag vet inte vad sjutton vi ska göra!!!

• Anonym

hur lång tid är det före preskriptionstiden gått ut? hur länge lever man osäkert tro? nån som vet?

• Just

Enligt hyresgästföreningen och hyresnämnden, ALLTID!!!! Finns ingen preskibtionstid på detta.

Svar på tråden köpa hyreskontrakt