• Anonym

köpa hyreskontrakt

Jag lägger detta under depression för deprimerad är just vad jag är. jag står inte ut med att bo här där vi bor. Jag står itne ut med tanken att vårt barn ska gå i skola och dagis här. jag vill flytta! Men jag ser inget sätt att byta vår lägenhet mot en i ett bättre område. allt för många vill bort härifrån. inte hit. Har kollat länge. Satt upp lappar, annonserat, läst annonser på nätet och i tidningar. Vi är fast. Nu har jag fått erbjudande av en svartmäklare om att göra ett byte med pengar under bordet. Mycket pengar. Inte för jag vet vart vi ska få dem ifrån men OM. Vad säger ni? Ja självklart är jag medveten om den moraliska delen i det hela. Vidrigt.
    Men jag är också rädd för riskerna. hur stora är dem? Vem gör det olagliga? Köparen (jag) säljaren eller mäklaren eller allihop. Nän såm kan de juridiska? Vad kan ske om det går som värst? hur brukar det gå?
    Jag vänder och vrider på detta hur många varv som helst och jag vet inte.

• Svar på tråden köpa hyreskontrakt
  • Anonym

vad gör man för att ta sig bort från detta place, för att skydda sitt barn från nynazzar som slagit sig ner på vår gata? vi har inte råd med miljonbostadsrätt. o vi har våra jobb här i stockholm. vet inte vart vi ska ta vägen. är rädd.

• Just

Kolla om ni kan byta lägenhet med någon eller flytta från stan och pendla.

• AnnaKlara

Vart i Stockholm bor ni? Kan ni kanske tänka er att flytta längre ut än ni bor nu, då minskar ju priserna...eller till en närliggande mindre stad kanske, med pendlingsavstånd som Just föreslagit? Vi funderar själva på detta, man får ju så enormt mycket mer för sina pengar utanför Stockholm.

• Anonym

Byta verkar svårt, alla verkar vilja flytta härifrån, ser jag då jag kollar på bytessighter... Köpa nåt långt långt från stockholm skulel vi kanske kunna, men då handlar det om att lämna familj o vänner o hamna i helt ny stad. vet inte om jag klarar det just nu. Mår inte så bra, behöver familj o vänner runt mig för att orka uppåt.

• AnnaKlara

Men inom Stockholm fast längre ut kanske? Och andra städer finns ju på väldigt nära håll. Man kan ju ta sej till t.ex Enköping bra mycket snabbare än vad det tar att åka från en sida av Stockholm till den andra

• Anonym

jag har inte körkort, kan man fara kommunalt fort från enköping? kankse ett alternativ? hur lång tid till sthlm city, vet du det?

• AnnaKlara

Jo, det blir ju tåget Tar inte lång stund, en 35 minuter kan jag tänka?

• fredriksfru

Det är väl inte olagligt att köpa - men däremot att sälja. För man kan aldrig sälja något som man inte äger, det vill säga en hyreslägenhet. Köp hellre en bostadsrätt. För tänk på att när du en gång vill flytta så tvingas du själv försöka sälja ditt kontrakt, olagligt, och dessutom kanske du inte får tillbaka pengarna som du lagt ut. Eller så åker du fast och får ingenting. Det är såna här svartaffärer som gör att vanligt folk inte har möjlighet att flytta till attraktiva områden - och det är helt fel!!
    Jag har själv satt dit en kille, polis för övrigt, som ville ha pengar av mig trots att vi skulle byta lägenheter på riktigt. Han åkte fast och fick säga upp sin lägenhet direkt. Gött va det!

• Just

Kanske inte olagligt att köpa men ditt hyreskontrakt bli ogiltigt och du blir vräkt omgående.

• AnnaGBG

De som säljer sitt hyreskontrakt kan alltid komma undan med att de säljer inredning som de själva bekostat. Som tex att de fixat nya köksluckor, bytt ut dörrar mot andra än de lövtunna ( inner )standarddörrarna, lagt nytt golv osv.
    Tyvärr så är det ju hur vanligt som helst nu och för att få en lägenhet i attraktivt område är det ju kontakter eller deg under bordet som gäller. Utan att lägga mig i huruvida det är riktigt eller ej, så kan det för många vara väl värt det! Som för er, som inte har råd att köpa men måste bort. ( Och det här med mögliga lägenheter osv; ja visst kan väl det hända men det är ju hyresvärdens sak att åtgärda när det gäller hyresrätter, så det hade jag nog inte oroat mig så mycket för )Hur ni än gör, så hoppas jag att det löser sig för er och barnen!

• NovaAlexandra

Det är inte olagligt att köpa ett kontrakt och om du anmäler säljaren efter att kontraktet är skrivet blir lägenheten trots allt din. Inte för att jag uppmuntrar till sånt här men rätt ska vara rätt. Det fula är att folk tjänar pengar på desperata människor som inte har ett hem!

• Anonym

Jag bor i Stockholm och jag känner ingen! som inte betalat för en hyreslägenhet. Alla!, och de är ganska många, har lagt pengar emellan. Allt från 10.000 och upp till drygt en halv miljon.
    Lättast är att ha en lägenhet att byta med för då är det svårast att bli avslöjad har jag för mig. Mindre krånglig och man behöver inte vara skriven på annan adress än den man flyttar ifrån och den man flyttar till.
    Som många skriver är det inte olagligt att köpa, men blir man avslöjad kan man bli av med kontraktet. Att sälja är olagligt, men för det mesta är det mäklarna som åker fast, inte hyresägaren.

På de flesta banken kan man låna uppåt 200.000 kr utan att ha någon säkerhet. Räntan är såklart lite högre än vid ett bostadslån. Man kan såklart diskutera det moraliska i detta, men just nu håller jag mig utanför den diskussionen eftersom det inte var det du frågade efter.

Som NovaAlexandra skrev så kan man ju avslöja mäklaren. Jag skulle dock aldrig våga göra det. Många av de svartmäklare som finns har kontakter med massor med mindre pålitliga och "skumma" människor som antagligen inte skulle dra sig för att "göra livet surt" för dig.

Av alla dem jag känner som köpt svartkontrakt är det än så länge ingen som åkt fast.

• Anonym

Det finns så många viktia tankar från alla håll. vet inte hur vi ska tänka. vi har alltså en lägenhet att byta med, men jag vet inte om det skulle hålla endå för den är ju inget å ha. Me barn kan man inte utsätta sej för å stå helt utan bostad om nån kommer på de. Men ja fattar inte en sak. om den som köper inte gör nåt olagligt, hur kan då den som köper bli av med kontraktet? kan man straffas när man inte gör nåt olagligt?

• Just

Om du köper ett kontrakt så har du lurat fastighetsägaren, om det inte är fastighetsägaren du köper av. Men om någon i huset får veta att ni köpt av fasighetsägaren, så kan ni oxå mista besittningsrätten.

• Anonym

Bor själv i Stockholm och har också tillslut känt mig "tvingad" att köpa svartkontrakt. Nu bor jag i en lägenhet och i ett område där jag stormtrivs och kan tänka mig att bo kvar i lääänge!! Jag betalade 300 000 kr för en trea på Södermalm och de flesta jag känner har tyvärr gjort samma sak. Situationen ser hemsk ut i Stockholm, och jag vill inte uppmana någon att göra som jag har gjort, men jag kan verkligen förstå desperationen.

Något straff blir det inte för den som köper om någon kommer på en, men man kan ju ha väldig otur och förlora både lägenhet och pengar. (Dock svårt att bevisa att svarta pengar förekommit om inga transaktioner syns.)Jag har däremot aldrig stött på någon som har blivit av med sitt kontrakt.

Lycka till! Jag hoppas ni hittar en bra lösning, utan att behöva ta några onödiga risker!

• Anonym

Jag igen, anonym inlägget ovanför.
    Måste bara tillägga att jag ALDRIG skulle anmäla säljaren eller mäklaren. Har jag själv valt att gå den här vägen, vill iaf inte jag sätta dit den som hjälpt mig att få det jag vill ha. Vare sig de tjänar pengar på mig eller inte.

• Anonym

självklart inte. omman anmäler så bryter man dealen. visst de e fult o selja kontrakt. men de e också fult o lura den som seljer. har du möjligen möjlihet å ge mej tips om mäklare på nåt vis? O rekommendera mej? men ska fundera lite över andra alternativ ja fått tips om me.

• Anonym

Tycker diskussionen kan avbrytas eftersom någon rapporterat mitt inlägg.
    Börjar bli ganska trött på alla småpoliser i det här samhället!!!

• Anonym

TS här: Oj vem är det som blivit anmäld? hoppas det inte var ja som satte nån i klistret. förlåt i så fall.

Svar på tråden köpa hyreskontrakt