• Zmoothie

"Sagonamn" på barnen?!

..En sak jag har funderat över ett tag, då jag har stött på det mer och mer på sistone - och jag menar inte här specifikt, och jag är INTE ute efter att peka ut eller skuldbelägga någon, utan det är bara en fundering och undran jag har. Vore intressant att få veta hur andra tänker.

Nuförtiden är det väldigt populärt att ge sitt barn annorlunda, originella, speciella eller udda namn. Inget ont i det, jag förstår tanken att man inte vill att ens barn ska vara en av tio i skolan som heter Anna. (Inget ont mor Annor, det var bara ett exempel tagit ur luften! )

I och med detta så verkar namnen bli allt mer fantasifulla? Alternativ/och inspirerade av det engelska språket och amerikanska/engelska namn. Jag undrar bara vad ni tänker om namn som Älva, Tingeling, Afrodite?

Min tanke är, att det är jättesött med en liten bebid som heter, säg Snöflinga. (Ja, det finns..) Men barnet växer upp! När man är 30 kanske det inte är fullt så kul att presentera sig som Pippilotta Johansson eller Snöflinga Tingeling Högberg.

Det känns som en hög risk att barnen byter namn i fuxen ålder? Så - vad tänker du på när det gäller namn till ditt barn? Om du har valt ett ovanligt namn, varför och hur tänkte du då? Tror du att ditt barn kommer att heta så hela sitt liv?

Och - varför verkar den här trenden mest gälla tjejer? ..Det närmaste jag kommit samma sak vad gäller killnamn, i mina (högst ovetenskapliga ) observationer, är Anakin..

Återigen - Jag är INTE ute efter att peka ut eller sätta dit någon, och jag ber uppriktigt om ursäkt till den som på något sätt har tagit åt sig negativt av min fundering. Det är helt enkelt något jag funderat över på sistone, och vilket bättre ställe att ställa frågan än på ett forum fullt av människor som funderar på barnnamn?

//

• Svar på tråden "Sagonamn" på barnen?!
  • Anna 31

Vad är ovanliga namn då?
    Min bror fick en pojke förra året och döpte honom till Stefan, vanligt namn men jag har då inte hört någon mer bäbis vid det namnet.
    Smilla och Tindra heter ju varannan unge....en liten undran bara

• Anna 31

Vad är ovanliga namn då?
    Min bror fick en pojke förra året och döpte honom till Stefan, vanligt namn men jag har då inte hört någon mer bäbis vid det namnet.
    Smilla och Tindra heter ju varannan unge....en liten undran bara

• Zmoothie

Hmm.. Jag vet inte hur jag ska förtydliga mig... Men det jag funderar över är alltså inte namna som Smilla, Ella, Liv. (Fast Liv är ju ett gammalt "invant" namn iofs..)

Jag funderar över *sagonamn* eller namn som redan har en stark förknippning på annat håll. Som Stjärna t ex - som redan har en klar betydelse, och dessutom är ett ganska vanligt djurnamn. Eller väldigt amerikaniserade namn, som kan låta _väldigt_ konstigt i svenska sammanhang. Bambi?!

... Sedan är det faktiskt ingen som har kommenterat varför fenomenet mest verkar gälla tjejnamn? Är det lättare att ge små tjejer "gulliga" namn?

• AnnaLuleå

Jag tycker nog Stefan är ett ovanligt namn mer än Tindra iaf. Vår son heter Hugo Johan Mars och släkten höll på att få krupp när de hörde att han skulle heta Mars, även om det är som tredjenamn. Undrar hur de skulle reagerat om vi tagit det som tilltalsnamn. Får vi en son till vill jag att han skall hete Freddy eller Willy men sambon är inte riktigt övertygan än och hoppas på en tjej tror jag.

• Daidi

Roliga argument! Bra tråd!!

• Emy

Min dotter heter Alexandra, får vi en flicka nu ska hon heta Isabella och om det blir en pojk får han heta Sebastian.
    Jag tycker vissa ovanliga namn är riktigt fina (som Melia, det va fint) men ibland går det överstyr, som med Snöflinga.
    Jag känner föresten ett par som försökte få byta efternamn på sin dotter till Ronja Raggardotter (föräldrarna är raggare).

• Cess

Jag älskar sagonamn!! Både på pojkar och flickor!
    De namn jag har valt har alla en betydelse för mig!
    Min dotter heter Saga (eftersom hon är som en saga för mig), Noa (efter parfymen), Isolde (tilltalsnamn)(efter sagan Tristan och Isolde).
    Till nästa barn har jag valt namn efter en sångerska som jag tycker om, en hjältinna i en sagobok, ett helgon. Till pojknamn, namn på en balettdansör i en bok, ett sagoväsen och ett bibliskt namn.

Isolde var jätte ovanligt när jag döpte henne till det, men på 3 år har det ökat med 300%.

Jag vill att barnens namn ska vara vackra....namn som alla minns. När de presenterar sig, så kommer ingen glömma deras namn! Sen måste det ha en rytm, så att alla namn passar ihop, även tillsammans med efternamnet! Det ska också vara ett namn som funkar utomlands. Det är ju inte så kul att presentera sig som Åsa eller Göran Persson!!

De namn som vi tycker är ovanliga nu kommer ju inte kännas så främmande om 10 år.
    Att säga att det är konstigt att man döper barn med ovanliga namn och namn med engelskt uttal och som inte funkar på svenska eller som låter udda....det är ju tråkigt att säga så. Folk heter ju Mohammed, Fatima, Nasrin osv. De var ju ovanliga för 10 år sedan här i sverige....uttalas annorlunda också? Inte särkilt svenska. Dom namnen tar man ju på allvar?!? Hoppas innerligt att dom inte känner att dom måste göra ett namnbyte!

• AnnaLuleå

Tycker att Elora är ett fint flicknamn.

• MrsJones

Cess:
    Du har verkligen hittat ovanliga och mycket vackra namn till dina barn. Inga alldagliga namn, men definitivt namn man minns. Jag har själv ett ovanligt namn, Miriam, och även om folk ofta har svårt att uttala det så minns de alltid att det var något ovanligt. Visst var det lite jobbigt när man var yngre, men nu tycker jag jättemycket om mitt namn.

• Daidi

Emy.. Hoppas de inte fick det, stackrs barn isf. Tänk i högstadiet.. aj aj aj!

Svar på tråden "Sagonamn" på barnen?!