"Sagonamn" på barnen?!
..En sak jag har funderat över ett tag, då jag har stött på det mer och mer på sistone - och jag menar inte här specifikt, och jag är INTE ute efter att peka ut eller skuldbelägga någon, utan det är bara en fundering och undran jag har. Vore intressant att få veta hur andra tänker.
Nuförtiden är det väldigt populärt att ge sitt barn annorlunda, originella, speciella eller udda namn. Inget ont i det, jag förstår tanken att man inte vill att ens barn ska vara en av tio i skolan som heter Anna. (Inget ont mor Annor, det var bara ett exempel tagit ur luften!
)
I och med detta så verkar namnen bli allt mer fantasifulla? Alternativ/och inspirerade av det engelska språket och amerikanska/engelska namn. Jag undrar bara vad ni tänker om namn som Älva, Tingeling, Afrodite?
Min tanke är, att det är jättesött med en liten bebid som heter, säg Snöflinga. (Ja, det finns..) Men barnet växer upp! När man är 30 kanske det inte är fullt så kul att presentera sig som Pippilotta Johansson eller Snöflinga Tingeling Högberg.
Det känns som en hög risk att barnen byter namn i fuxen ålder?
Så - vad tänker du på när det gäller namn till ditt barn? Om du har valt ett ovanligt namn, varför och hur tänkte du då? Tror du att ditt barn kommer att heta så hela sitt liv?
Och - varför verkar den här trenden mest gälla tjejer? ..Det närmaste jag kommit samma sak vad gäller killnamn, i mina (högst ovetenskapliga
) observationer, är Anakin..
Återigen - Jag är INTE ute efter att peka ut eller sätta dit någon, och jag ber uppriktigt om ursäkt till den som på något sätt har tagit åt sig negativt av min fundering. Det är helt enkelt något jag funderat över på sistone, och vilket bättre ställe att ställa frågan än på ett forum fullt av människor som funderar på barnnamn?
//