• Zmoothie

"Sagonamn" på barnen?!

..En sak jag har funderat över ett tag, då jag har stött på det mer och mer på sistone - och jag menar inte här specifikt, och jag är INTE ute efter att peka ut eller skuldbelägga någon, utan det är bara en fundering och undran jag har. Vore intressant att få veta hur andra tänker.

Nuförtiden är det väldigt populärt att ge sitt barn annorlunda, originella, speciella eller udda namn. Inget ont i det, jag förstår tanken att man inte vill att ens barn ska vara en av tio i skolan som heter Anna. (Inget ont mor Annor, det var bara ett exempel tagit ur luften! )

I och med detta så verkar namnen bli allt mer fantasifulla? Alternativ/och inspirerade av det engelska språket och amerikanska/engelska namn. Jag undrar bara vad ni tänker om namn som Älva, Tingeling, Afrodite?

Min tanke är, att det är jättesött med en liten bebid som heter, säg Snöflinga. (Ja, det finns..) Men barnet växer upp! När man är 30 kanske det inte är fullt så kul att presentera sig som Pippilotta Johansson eller Snöflinga Tingeling Högberg.

Det känns som en hög risk att barnen byter namn i fuxen ålder? Så - vad tänker du på när det gäller namn till ditt barn? Om du har valt ett ovanligt namn, varför och hur tänkte du då? Tror du att ditt barn kommer att heta så hela sitt liv?

Och - varför verkar den här trenden mest gälla tjejer? ..Det närmaste jag kommit samma sak vad gäller killnamn, i mina (högst ovetenskapliga ) observationer, är Anakin..

Återigen - Jag är INTE ute efter att peka ut eller sätta dit någon, och jag ber uppriktigt om ursäkt till den som på något sätt har tagit åt sig negativt av min fundering. Det är helt enkelt något jag funderat över på sistone, och vilket bättre ställe att ställa frågan än på ett forum fullt av människor som funderar på barnnamn?

//

• Svar på tråden "Sagonamn" på barnen?!
  • Jinxx

jag vill ha namn som funkar internationellt... nu reser man så mycket men samtidigt ett som först och främst funkar här ... vi bor ju här.. jag tycker inte om namn som Kevin Johnson... ett "amerikansk" förnamn och ett "svenskt" efternamn... det finns ju massor som funkar mer "både och" Tommy, Mikael Rickard för att nämna några,,, men det är ju tur att man e olika alla kan ju inte heta samma...

• Daidi

Tin o Trolls mamma----
    Min pojkvän heter John i andra namn och hans pappa heter det i förnamn! Och de är ena hyggliga karlar
    Våran bebis ska också heta John i andra namn, efter farfar!

• orzia

Vår lilla ängel döpte vi till Engla Aphrael de va så passande o fint till henne

Den som blev kvar om den överlever kommer troligtvis heta "Anna Idun o ngt mer ej bestämt namn" (Idun bli tillltalsnamn)

Pojknamn e vi lite oense om men de blir nog en Melwin eller Edwin eller Theophil
    Ja tycker vissa namn e lite överdrivna men de värsta ja vet folk som fäller dumma kommentarer över ens val av namn, ja tycker de e upp till var o en o bestämma namn.

• Zmoothie

Tindra och Engla är ju så vanliga nu, så det finns ju en viss risk att det finns flera stycken i klassen när barnen som heter så växer upp nu..

Jag är inte ute efter att fälla kommentarer om någons val, eller trycka ner nån. Jag bara undrar hur/vad man tänker när man ger sin dotter ett namn som Dixie eller Vixie, t ex. låter så mycket som "låtsasnamn" i mina öron.

Det är klart att det finns massor av barn som heter ex. Mohammed eller Yan-se-ho. (Jaja, dåligt exempel, emn ni fattar... ). Men de har oftast, eller nästan alltid (?) fått namnet av den kultu de eller deras föräldrar kommer ifrån, vilket också betyder att de har andra namn och efternamn som stämmer överens.

Och så efterlyser jag fortfarande könsperspektivet - är det mest flickor som får "gulliga" namn? Och varför?! *envis*

• MariaF

Hej! Våran tjej heter Athena! Namnet hittade vi på internet när vi sökte på namn och upp kom grekiska mytologi. Så våran tjej är döpt efter en krigsgudina och hon är en av 155 st i sverige som heter så!
    Just nu låter det som hon krigar med sin pappa som försöker att söva henne! *ler*

• Tin o Trolls mamma

Z: Jag skulle gärna döpa en son till Sindre, Sojvide (en socken på Gotland), Vide eller Alve, men maken och jag är inte riktigt överens där!

Daidi: Min son är döpt till John efter min farfars far.

Ekorren.

• Zmoothie

Korren - Jag går nog på din mans linje.. Fast Alve var fint. Sojvide däremot?

• Upptagen

Sagonamn... jag tycker Heira är ett sagonamn, men inte SÅ konstigt ändå! För mig är sagonamn de som låter lite trolska, och i mina öron vackra. Är Heira konstigt?

Jag tycker det är roligt med annorlunda namn, och vadå om man heter Snöflinga Persson? Bara kul! Jag hoppas fler vågar döpa sina barn till det de VILL döpa dem till istället för att vara osäkra och tänka allt på vad de runtomkring tänker. Det syns ju inte minst här att blivande föräldrar blir väldigt påverkade av sin omgivning ifall de inte gillar de tilltänkta namnen. Självklart bör man kanske inte ta det för långt så att barnen får riktigt knasiga namn som de kan få stora problem med i livet, men sen är ju frågan, vem bestämmer vad som är riktigt konstigt?

• Phantera

Ekorren > vilka "coola" namn...Sojvide...låter som "Sjövild"!

• Zodic

Zmoothie - o jag som funderat på Pixie! haha det va nu precis nästan..

o ang köngrejen så är det säkerligen MKT enklare at få det godkänt med snuttiga namn på tjejer än killar. Könsrollerna är ju rätt inpräglade i de flesta..

Jag har aldrig träffat nån Elise (som jag heter i andranamn), o det känsn ändå so mett väldigt vnaligt namn, elelr det stickerju inte ut på något sätt.

Jag har funderat på Agnes-Cecilia...

• Upptagen

Zodic: Nu har du "träffat" en Elise till! *räcker upp en hand* Med E på slutet också... mycket viktigt..

• Tin o Trolls mamma

Phant: Sojde är att bränna trä för att få fram tjära och -vide tror jag kommer av -ved som betyder skog. Såg namnet på en karta en gång och blev förälskad i det. Inte riktigt samma sak nu när man vet vad det betyder dock.

Ekorren.

• Upptagen

Nu kom jag ju på en sak jag tänkte skriva när jag läste igenom tråden till TS. Du nämnde namnet Embla bland "nya" namn, men det är ju ett riktigt gammalt namn! Fast det kanske inte riktigt var meningen?

• Peztis

Har också klurat på det som TS skriver!!!

Har också tänkt på en annan sak: man försöker att hitta ett namn som passar bra med efternamnet. Men vad spelar det för roll om ungen gifter sig och tar den andres namn? Eller hittar på ett eget?

Men jag håller med, man säger att å vilket sött namn! Men hur sött är vissa namn på en 40-åring...? Även om allt förändras...

• Zodic

tycker dom inte om det, kan man ju faktiskt byta.
    det är ju ingen större grej. alla vil lfan inte heta tore elelr ulla elelr vad som helst, även om det är ett "normalt" namn.
    jag skulle helst vilja hitta på ett eget efternamn, men det är svårt att få nåt bra :S

tussligao; ooh! det där :D
    ja klart e:et ka vara med, de utalas ju, iaf mitt :p

• Emy

Daidi, snutti: Nej, tack o lov fick dom inte igenom det

Svar på tråden "Sagonamn" på barnen?!