• Mafioso

Vilken ö i Grekland är finast?

Vill åka till Grekland i spetember med dottern som då kommer att vara 1 år och 9 månader gammal. Hade tänkt på Korfu, men hittar inget bra hotell där (har presentkort på Ving så därför kan jag ju bara välja mellan deras utbud).

Vilken ö tycker du är finast i Grekland? Något relativt lugnt ställe då med fina stränder förstås!

Tips tas tacksamt emot

• Svar på tråden Vilken ö i Grekland är finast?
  • sweetpea

Eftersom Always inte finns längre spelar det nog ingen större roll var du har presentkortet - My Travel är numera bara Ving och Globetrotter.

• slangbella

Korfu och Zakynthos är ju mer bördiga, så de är lite annorlunda mot de andra öarna jag varit på. Måste dock säga att Laganas på Zaknythos var en besvikelse, den byn/stan har växt upp bara på grund av turismen så det var inte mycket genuint där (t o m Magaluf känns mer genuint). Välj nån annan ort om ni åker dit.

Santorini är verkligen jättefint, svargråa stränder och alla "vykort". Ja, det är vackert, men den absolut finaste ön jag varit på är Ios (måste dock åka båt från santrorini). Allt är bevarat, inte exploaterat och förstört. De vita husen med blå dörrar finns kvar. Den lilla staden högst upp med smala gränder och butiker finns kvar. Gudomligt! 

Det kanske inte är så barnvänligt dock, det har jag ingen uppfattning om. Kolla i katalogen. Den ska ju vara känd som värsta partystället, men när vi var där i början på juni för några år sen så var det lugnt och skönt. Första gången jag var där var '86 så jag var rädd att de skulle ha förstört idyllen, men icke, den var bevarad!

• danitra

Parga är en väldigt mysig stad som känns genuint grekisk och är dessutom familjär och lugn. Det finns få "partyställen" och det är mest familjer och äldre par som åker dit. Utbudet av mat är bra och stränderna är fina.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • ALMTL

Jag var i Naxos i augusti förra året. Jättefin ö, där man har möjlighet att hitta fantastiska stränder där det nästan inte är några turister alls. Tycker ön, som är ganska stor har det mesta. Vi flög in till Santorini, och fick åka buss över hela ön innan vi nådde färjan, och min bild är att den så klart är väldigt vacker, men väldigt många turister, och stenstränder.

• Mafioso

Puffar upp lite för fler förslag och synpunkter .

• Kardyl

Håller med charlotta82. Laganas på Zakynthos är inte fint.men annars är ön helt fantastisk med sin grönska alla utflyktsmål o inte minst sköldpaddorna. Vi hyrde en liten mini båt för en billig peng o åkte till sköldpaddsön (tar ca.10min)o det var en upplevelse.Sköldpaddorna simmade precis under båten!!!!

• Pillefjant

Laganas lämnar en hel del att önska, jag håller med, men grannbyn,som heter...men..va 17 heter den nu då...? Nähä, jag glömde..man kan ju gå dit på Laganas strand...hjälp någon!

• Mafioso

Kalamaki kanske är det du menar?. Har som sagt varit på Zakynthos, i Laganas, men vi åkte runt på olika ställen på ön med moppe nästan varje dag och då var det ju helt ok. För som sagt Laganas var ju inte så mycket att hurra för.

• älskarlivet81

Kalymnos är jättehärligt och mysigt!!

• pellesmatte

lånar tråden lite ..
    vad tycks om kreta då ?
    har bokat dit i sommar till agia marina

• Pillefjant

Åh, Faliraki..där var vi för 2 år sen. Men jag tror nog Zakyntos slår det ändå...

• KajsaSthlm

De vackraste öarna tycker jag är:

- Kefalonia. Vet inte om någon arrangör har resor dit. Men det är oerhört vackert där. Grönskande, dramatiska klippor, mysiga småbyar och folktomma ständer. Ligger i samma ögrupp som bl a Zakynthos och Korfu, men är mycket vackrare och mycket mer genuin. Korfu tyckte jag var smockfull med turister vart man än åkte. På Kefalonia kan man hitta stränder där det inte är direkt trängsel på stränderna.

- Samos. Också väldigt vacker natur och inte överfull med turister.
    - Karpathos. Härliga stränder och en lite karg (men vacker) natur.

Alla tre ställen ovan går det direktflyg till. Är ju en fördel om man reser med barn. Kan vara väldigt långa väntetider på båtar annars...

pellesmatte: Var i Platanias (ligger i närheten av Agia Marina) förr förra sommaren. Det var helt OK. Barnvänlig strand och gott om bra restaranger i närheten. Vi kanske inte hade rest dit om vi inte haft barn. Vi brukar vanligtvis hyra bil och åka runt väldigt mycket. Och så brukar vi välja mindre "turistiga" orter att bo på. Men det funkar ju inte riktigt på samma sätt när man har små barn, då vill man ju ha nära till allt och att det ska vara bekvämt.

• LAA

Jag har gillade Naxos (kanske krångligt med resa med liten kotte), Kreta och Samos. Även Karpathos, där vi var i somras var kanon, dock inte lika pittoreskt som många andra ställen. Där fanns å andra sidan en annan sorts charm med mer vanligt grekiskt vardagsliv. Där var vi förresten med sonen som då var 18 månader.

• SaraMolin

Mafioso: Var bokade ni tillslut? Jag har planer på att åka iväg med min dotter och min man.

• muusik

Hej!
    Jag älskar Grekland, men jag måste varna för Korfu i september. Myggor och getingar överallt!!! Det var en mardrömsvecka när vi var där i september. Långa resor för att ta sig till strand m.m. Visst, det är bördigt och fint, men inget för en barnfamilj i september. Om ni ändå åker, så måste ni ta med myggnät!!!

PS. På samma resa regnade det så mycket att det regnade in genom taket. DS.

Vi har även testat Skiathos i september och det var heller ingen succé! Getingar överallt och ostadigt väder. Det kan skifta från ena sidan av ön till den andra. Jag tyckte att Skiathos var jättemysig i övrigt och trivdes bättre där än på Korfu.

Båda öarna har bra sjukvård för barn och har kanonmedel mot insektsbett som tar ner svullnad!

Har däremot bra erfarenheter av Kreta ända fram till mitten av oktober. Jag har varit på flera öar i Grekland också, men inte i september. Hör er för ordentligt om myggor/moskitos!!!
    Lycka till!

Svar på tråden Vilken ö i Grekland är finast?