• Silverkatten06

Sova ute i minusgrader?

Min son på 5,5 månad sover alltid middag i sin vagn utomhus. Just nu har vi 4 minusgrader och han trynar gott, det är varmt och gott med fårskinn, overall och täcke. Men nånstans måste man ju dra en gräns. Hur kallt får det vara om han ska sova ute? Hörde på nyheterna att det kanske blir minus 10 nästa vecka och funderar på hur jag ska göra...

Hur gör ni andra som har barnen sovandes utomhus? När drar ni gränsen?

• Svar på tråden Sova ute i minusgrader?
  • missteddy

min som sov ute förrra veckan då var det 16 grader kallt har alltis sovit ute i vagen sedan han föddes i feb

• ShootingStar

Min dotter är 1½ och på hennes dagis sover alla barnen ute i sina vagnar oavsett väder. Har ju inte varit riktigt superkallt här ännu, men så länge de har rätt kläder är det nog inget problem oavsett kylan. Se bara till att barnet ligger skyddat från vind och blåst.

• Lola Jämtland

Här på förskolan dras gränsen vid  ca -15.

//2007-here I come!
  • Sandrah85

På förskolan där jag praktiserar sover alla barnen alltid utomhus oavsett årstid eller väder :)

• Blue Dragon

Varför ska man ha barnen ute och sova? På rådgivningen frågar hon varje gång jag kommer dit om Julia sover ute och jag säger nej för jag vill inte ha henne ute. För långt borta, hör inte henne om det skulle vara något och sen måste jag krångla ur vagnen från bilen varje dag och den väger ett ton (typ). Sen har vi ett vägbygge precis vid oss.

Men största anledningen är att hon kommer så långt borta från mig (oss) och har ingen kontroll om det skulle hända något.

Tre goa flickor finns här hos mig nu.
  • Silverkatten06

Hur skyddar man ansiktet, då? Mer kläder och filtar är ju lätt att fixa, men jag är rädd att han fryser om kinder och näsa (eller ännu värre förfryser)...

• Lola Jämtland
    Sockan2005 skrev 2007-01-19 16:12:41 följande:
    Varför ska man ha barnen ute och sova? På rådgivningen frågar hon varje gång jag kommer dit om Julia sover ute och jag säger nej för jag vill inte ha henne ute. För långt borta, hör inte henne om det skulle vara något och sen måste jag krångla ur vagnen från bilen varje dag och den väger ett ton (typ). Sen har vi ett vägbygge precis vid oss. Men största anledningen är att hon kommer så långt borta från mig (oss) och har ingen kontroll om det skulle hända något.Tre goa flickor finns här hos mig nu.
    För att man får friskare barn tex o förebygger smittspridning bland föreskolebarn exempelvis.
    //2007-here I come!
  • Lola Jämtland
    Silverkatten06 skrev 2007-01-19 16:12:59 följande:
    Hur skyddar man ansiktet, då? Mer kläder och filtar är ju lätt att fixa, men jag är rädd att han fryser om kinder och näsa (eller ännu värre förfryser)...
    På med vindskyddet för det första. Men det är ju rätt självklart.
    I vagnen blir det aldrig lika kallt som utanför dessutom.
    //2007-here I come!
  • Silverkatten06

Sockan2005 - Anledningen till att min son sover ute är att om jag tar in honom sover han max en halvtimme, ute sover han 3-5 timmar. Dessutom är det bra med mycket frisk luft, barn som sover ute håller sig ofta friskare än barn som sover inne. Jag har en "babyvakt" i vagnen så jag lyssnar på honom hela tiden och går ut och känner på honom ca var 30-45:e minut, så jag känner nog att jag har lika bra kontroll på honom som om han sov i sitt rum på övervåningen...

• Silverkatten06

Lola - Jodå, vindskyddet är på

Svar på tråden Sova ute i minusgrader?