• IddeGirl

barn med "bajs-problem"

finns det fler än jag som har ett barn med "bajs-problem"?
    m har alltid haft mycket gaser i magen men senaste tiden bajsar han med ca 12 dagarn mellanrum. helt normalt för helammande barn, jag vet. Men han har så ont innan de är dax (3-6 dagar innan) han tar i och inget kommer. han tar även i när det är dax och de verkar som att han är hård i magen fast så är inte fallet när de väl kommer.
    Har testat masso olika, massage, "termometer tricket" katrinplommon osv. Inget verkar hjälpa.
    Har nu börjat med smakisar och ger alltid katrinplommonpuré efteråt och har även solros olja i maten.
    Nått mer jag ska tänka på? Nått jag ska vara försiktig med att ge? Eller nått annat som kan vara bra att ge för att sätta igång magen?

• Svar på tråden barn med "bajs-problem"
  • IochA

Min lilla på sju månader har med en trög mage. Hennes storasyster(som nu är 3 år) har vart likadan när hon var liten. Ingenting funkar på min lilla heller. Men det jag har lärt mig under dessa åren är att du ska INTE ge för mkt av det som är stoppande, vilket är; morot, majs, äpple, banan (KAN dockvara lösande om den är vääldigt mogen), blåbär. BRA att ge mot hårda magar är; päron, aprikoser, katrinplommon. När Han sedan blir lite äldre är det bra med fiberrik mat MEN då krävs det också mycket vätska till annars blir det motsatt effekt.

• BellaStronza

Var försiktig med banan och blåbär, det stannar hela magen på min dotter. Senare när han blir större och äter mer fast föda, så kan det vara bra att tänka på att inte ge för mycket pasta och bröd, kan vara stoppande.

En tesked messmör i vällingen gör susen.

Lycka till!

• walis

Min dotter har också problem med bajsandet. Vi provade det mesta men inget verkade fungera.
    Fick rådet att ge kiwi, och det gjorde susen!!!
    Prova med en halv och se om det händer något. Om inte, ge 3/4 nästa dag och sen en hel o.s.v. Tänk på att kiwin måste vara VÄLDIGT mogen så den inte är sur. Det är nog inte så populärt!

Lycka till!!!

• IddeGirl

kan man ge det redan? Han är bara 4½ månad.

• walis

Min tjej är 5månader och jag fick rådet från bvc, så jag hoppas att man redan kan ge det!

• Norrlands guld

Vi hade problem med detta och fick rådet av barnläkare att byta ut ett mål om dan eller mer mot bifidus. fungerade toppen. Finns att köpa på apotek.

• walis

Hon var förresten 4 1/2 när jag gav henne det för första gången!

• Delfinan

Walis - Hur gammal var din dotter då hon fick kiwi?
    BellaSronza - Samma fråga här, hur gammal var din dotter då hon fick messmör?

Min lilla kille är 5 månader och är väldigt trög i magen. Har nyligen börjat med smakisar, och då får han även katrinplommon, vilket gör att magen inte är helt förstoppad i alla fall. Men det kunde vara bättre...

• Delfinan

Nu skrev jag innan jag hann se alla uppdateringar... Ok, Walis, då vet jag hur gammal hon var.

Svar på tråden barn med "bajs-problem"