• IddeGirl

barn med "bajs-problem"

finns det fler än jag som har ett barn med "bajs-problem"?
    m har alltid haft mycket gaser i magen men senaste tiden bajsar han med ca 12 dagarn mellanrum. helt normalt för helammande barn, jag vet. Men han har så ont innan de är dax (3-6 dagar innan) han tar i och inget kommer. han tar även i när det är dax och de verkar som att han är hård i magen fast så är inte fallet när de väl kommer.
    Har testat masso olika, massage, "termometer tricket" katrinplommon osv. Inget verkar hjälpa.
    Har nu börjat med smakisar och ger alltid katrinplommonpuré efteråt och har även solros olja i maten.
    Nått mer jag ska tänka på? Nått jag ska vara försiktig med att ge? Eller nått annat som kan vara bra att ge för att sätta igång magen?

• Svar på tråden barn med "bajs-problem"
  • IddeGirl

han är inte förstoppad för när de kommer ut är de löst men han verkar ha svårt att få ut de ändå och han har mycket ont i magen. Messmör sa BVC till mig att man inte skulle ge och bifidus har vi köpt men han kan inte ta flaska så de funkar inte.

• verrron

Men, ofta (så gott som jämt på barn enl läkaren) när barn är förstoppade så kommer det ut löst bajs som läkarna kallar "förstoppningsdiarre´) Våran barnläkare sa (min dotter är nämligen förstoppad var o varannan dag!) att föräldrar fattar oftast inte att abrnet är förstoppat eftersom barnet dels bajsar o dels att det är löst (diarre eller lite lösare än normalt iaf)

När min dotter blir förstoppad så får hon diarre plus att hon ibland kräks.

Varför jag undrade om förstoppning var när du sa att det går många dagar mellan bajsningstillfällerna och att han verkligen tar i. Och du nämner även att han verkar ha ont i magen! De finns ju klyx att köpa receptfritt (har jag för mig! ) det är ofarligt att ge och du kan ju prova ge en så ser du ju om han bajsar ut nåt hårt!

• IddeGirl

men dom ska väl inte bli förstoppade när man helammar. sa i alla fall BVC när jag tog upp problemet.

• verrron

Nej, de brukar inte bli förstoppade när de helammas men jag vet ett par 3 st som blivit det ändå. Och om du har börjat med smakisar så bruakr de ju bli tröga/förstoppade av det i början!

Lycka till aif o hoppas de löser sig!

• Alma73

Min son är 7 månader och han har inte avföring spontant ännu... Han äter antibiotika i profylax pga reflux på urinvägen. Jag fick åka in till barnavdelningen ännu när han helammades för att han inte bajsade och blev slö,där fick han vattenlavemang och piggnade till. Efter detta har jag fått hjälpa honom på traven med att reta honom i ändtarmen med febertermometern,men nu äter han så mycket fast föda att jag änvänder mikrolax (heter så här i finland) ett litet receptfritt klyx ca var fjärde dag. Jag var till läkaren med honom denna vecka, så nu ska vi vidare på utredning.Han har aldrig haft hård avföring,det verkar som om han inte kommer sig för att krysta ut det, nåt fel??? Jag ger plommon och extra fiberrik gröt... Har nån annan liknande erfarenhet?

• Cill

Min bäbis bajsar sällan. Som mest har det gått nästan 2 veckor och då hade han väldigt ont i magen på slutet och åt väldigt lite. Fick tips från BVC att ge Laktulos, och det hjälpte, efter ett par dagar kom det igång.

• Alma73

IddeGirl - förlåt att jag slände in en fråga i din tråd

Laktulos har jag också använt utan resultat...

• miniova

vi har en grabb på 3 år som haft problem med bajseriet snart 1 år nu.

• miniova

Alma, han brukar vara jättegasig och spänd. Vi gav honom laktulos förut men nu ger vi honom en halv påse importal varje dag.
    Så fort han ska till och bajsa så är han helt förstörd. Vi har varit till läkarn men han sa att det var psykiskt. Vi har provat med allt. Berömt honom, ignorerat osv, osv..
    Har kört under en längre tid nu att han får klistra ett klistermärke i en pärm varje gång han bajsar för att försöka göra det till en rolig grej. Ingenting som hjälper.
    Han håller sig och de gånger han försöker få ur sig så verkar det som att det satt sig som en propp för honom, först kluten e svår att få ut men så fort han fått ur sig de så släpper de...
    Han blir en helt annan unge så fort han bajsat.
    Verkligen jättejobbigt både för en själv och för honom.

• Längta

Om inget annat funkar (vilket det inte gjorde för vår skrutta nu 8 mån) Brukar bvc el läkare rekommendera Lactulos -receptfritt som smörjer tarmen. Har ni pratar med bvc om det?

• MagicAngel

Min son har ÄNTLIGEN kommit igång med bajset.(2 månader)..Efter semper ersättning blev det problem...Jag gav lactulos 5 ml /dag samt fick hjälpa honom att bajsa...Jag märkte då att han inte vågade trycka ut bajset själv..Han lixom höll igen...

Kan ha varit så att det nån gång gjort jätteont när han tryckt ut bajs och har därför skrämt honom..Min mamma gav mig tipset att smörja med cylokain (bedövningssalva)innan jag skulle hjälpa honom..Den bedövar ringmuskeln och han känner inte om det gör ont..(hon har en pojk med down syndrom som hon hjälpt i 12 år var 3:e dag...Har själv testat detta med salvan på honom för att underlätta för honom)....Efter det är det inga problem..Nu bajsar han själv då jag bytt ersättning...Och han är en glad kille..*ler*

Annars så kan man ge microlax..Det är ingen fara för tarmen enligt bvc..

Lycka till

Svar på tråden barn med "bajs-problem"