Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Förr oss som är fast i Scrapträsket

MammaKajsa,
    jättefin!

• malin ulrika

Susie's hand är en av mina favoriter också nu!
    Kul!
    Jag tror jag läste om den i en scraptidning och tänkte DEN måste jag hitta!

• malin ulrika

Fnyz,
    snyggt album!
    Och vad fin du blev efter klippningen!
    (Jag har inte varit hos frisören sedan förste sonen föddes 2001, kanske är dags eller vad tycker ni... )

• malin ulrika

Tjej 83,
    tror det är en sån där "lay out" regel, att det liksom blir "bra" då på nått sätt.
    Om man följer gyllene snittet på kort, och "trekants regeln" så "blir det gärna bra" så att säga...

Kan inte förklara det bättre än så, kanske nån annan som kan, men det är såna där regler som konstnärer vetat om i flera hundra år. Det blir liksom en bra linje ögat kan följa typ, tror jag. Om jag gör LOn helt symettrisk med lite dekos i varje hörn så vet man liksom inte "var man ska gå".
    Ungefär så.

Gyllene snittet på foton är en annan bra regel: ofta blir det bättre att inte ha "objektet" precis i mitten, utan man tänker sej att man delar delar fotot i tre delar på höjden och tre delar på längden.
    Där "linjerna" korsar varandra ska man helst ha det "viktiga" i kortet, typ ögonen om det är en porträttsbild etc.

Eftersom man inte alltid lyckas TA korten så med en gång är det en fördel om man har digital kamera och printer, då kan man beskära sina kort som man vill och skriva ut dem i den storlek man har lust.

Det behöver ju för övrigt inte vara en LIKSIDIG triangel, liksom, inte som en pyramid...

• malin ulrika

Ny Valentines LO i galleriet!

Kanske snart:
    Om det är en "större" font, så kan man göra egna stora bokstäver och klippa ut, t.ex. som jag gjorde på "APPA" i galleriet.
    Gjorde de bokstäverna av en font, "fyllde" med ett mönstrat digital papper (gratis) och gjorde en tjock röd kant runt (lättare att klippa...)

Är det mindre fonter kan man t.ex. göra "journaling" med den på en bit papper som man sen klistrar in.
    T.ex. på "cupcakes" gjorde jag två små tags på det viset, jag skrev ut teexten på ett stort papper och klippte i efterskott till "tags" av pappret.

Eller så kan man skriva direkt på bilden, t.ex. på "Cupcakes" har jag skrivit titeln direkt på bilderna inna jag skrev ut dem.

Likaså på "my sweet boy" använde jag just "Susie's hand" nere i hörnet av fotot innan ajg skrev ut det, för att skriva dit datumet.

Titeln på "My Sweet Boy" har jag skrivit ut på separat papper (två olika typsnitt) som jag sen klistrade dit.

Jag ÄLSKAR att skriva mina titlar ch journaling på datorn för jag har ingen fin hand stil! Så jag gör det OFTA!

• malin ulrika

Kanskesnart,
    fniss, ja det låter som jag bakslugt försöker lura in dej i mitt galleri... Men det var inte meningen, men jag har en del olika exempel där på vad man kan göra.

Trevlig kväll!

• malin ulrika

För andra "anonyma typsnittomaner":
    Vad är era andra favoriter?Jag har tusentals som ajg laddat hem, men när jag uppgraderade datorn bestämde jag mej för att bara installera vartefter jag använder dem, så jag har dem på CD nu...

Kommer ihåg att jag gillar:
    Murray Bold
    Minya Nouvelle
    CAC champagne
    Vladimir
    Beautiful

Det är nog dem jag använt mest...

• malin ulrika

Coursell, no problemas, nu ska jag in och kika!

Blue Vapor, åh, jag måste kolla upp dessa! Tror inte jag använt dem, jag brukar känna igen fontnamn annars... När jag ser en annons t.ex. kan jag tänka "ja ha där har de använt "Battlestar"... " eller liknande!

Glönde en,
    Plumba och Gando BT gillar jag mycket också, lite "skriv stils aktiga" så där...

• malin ulrika

Mizty,
    jättefin, nej jag räknade till 27 eller så på den där, så 40 blir ingen match för dej!

• malin ulrika

Marajjah,
    åh vilken fin hörna!

Vad skulle ni göra om ni hade några tusen över som ni kunde lägga på scrap:
    1) Köpa scrap-saker för pengarna
    2) Köpa en craftrobo eller wishblade (sån där manick som kan klippa ut saker)
    3) Köpa särskilda "scraphyllor" med massor av små fack och tunna tunna lådor för olika papper?

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket