• Anonym (mamma)

Vill INTE vara borgenär till min son!

Hej

Jag har en 20 årig son som vill att jag ska borga för ett banklån på 250.000 kr till en lägenhet. Han är arbetslös men har a-kassa på ca 7000 kr/mån.

Men jag vill INTE!!!!!

Är jag en dum mamma då?

Jag menar, nu med de nya reglerna från regeringen så vet man inte om han blir utan a-kassa snart...

Han har endast gymnasieutbildning, så han har det svårt på arbetsmarknaden.

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Vill INTE vara borgenär till min son!
  • L E A

Jag anser inte att det är fel av dig. Mina föräldrar hade aldrig ställt upp som borgenärer om de tvekade över min återbetalningsförmåga. Jag skulle aldrig ställa mig som borgenär själv till NÅGON om jag tvekade ens en sekund.

Linnéa - Eva - Alicia
  • Mirakel händer

Du är absolut inte dum som mamma för att du inte vill stå som borgenär.

Gör som du känner...

• Anonym (oxå mamma)

Skulle jag inte göra. Kankse olika hur man ser på det, men jag har alltid fått klarat mig själv och det har varit bra för mig. Sen får man tänka på att är man borgenär åt någon måste man vara beredd på att man själv kan betala skulden. Det kan hända att han inte klarar amorteringarna och då står man där.

• Murvel30

Hej.
    Nu har jag ju inget barn som är så stort men jag skulle nog också tänkt till flera gånger.

Har borgat för min bror för att han skulle få hyra en lägenhet en gång, tack olov gick det bra. Gjorde likadant för min lillasyster och det gick inte lika bra. Tack olov ordnade hon upp det men det var nära att jag skulle åka på det.

Jobbar tyvärr på ett sådant ställe som gör att jag tänker mig för flera gånger innan jag tar lån, mm.

Även om det är ens barn så måste man ju tänka sig för. Visst vill man ställa upp för dom men det är ju precis som du säger angående a-kassan. Man vet ju inte vad som händer.

Svårt att råda dig till något men hoppas du finner en lösning på det hela.

• josefsmamma

klart du inte gör fel...
    du måste ju följa din magkänsla...
    han får väl hyra tills han har jobb och kan ta eget lån UTAN borgenär

• Anonym (mamma)

Absolut inte..utan förklara för din son hur du känner o tänker framöver så ska du se att han tar det rätt...han kan inte tvinga dig utan måste ju tänka på dig med som blir återbetalningsskyldig om han inte får ut a-kassa...man får ju bara 300 dagar o inga fler sen om det nya systemet går igenom

• Anonym (Malin)

Absolut inte en dum mamma. I slutänden är det alltid sig själv man måste tänka på - kan sätta sig rejält i klistret genom att borga för någon, även om denne såklart inte har dessa avsikter.

Jag personligen skulle aldrig någonsin, borga för Någon!

• kjempejente

Nä, inte är du någon dum mamma utan jag tycker du resonerar sunt. Man ska inte låna om man inte kan betala, enkel matte. Har du dessutom inte möjlighet att amortera på detta lån, om det skulle gå på tok, så ställer det ju till för dig.

Jag har svurit på att aldrig borga för NÅGON för jag har inte ekonomi för det.

• Angels

Nej, jag hade inte heller velat göra det. Så, jag tycker inte det är fel av dig att säga nej.

• Anonym (klurar)

Jag tycker att man aldrig skall borga för någon. Det räcker med så lite som att man blir osams och den som man borgat för skiter i att betala för att hämnas. Det är bara onödigt och dumt att borga!

Svar på tråden Vill INTE vara borgenär till min son!