• Anonym (mamma)

Vill INTE vara borgenär till min son!

Hej

Jag har en 20 årig son som vill att jag ska borga för ett banklån på 250.000 kr till en lägenhet. Han är arbetslös men har a-kassa på ca 7000 kr/mån.

Men jag vill INTE!!!!!

Är jag en dum mamma då?

Jag menar, nu med de nya reglerna från regeringen så vet man inte om han blir utan a-kassa snart...

Han har endast gymnasieutbildning, så han har det svårt på arbetsmarknaden.

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Vill INTE vara borgenär till min son!
  • Anonym (mamma)

Tack för alla svar!!!

Han ska få ta en hyrelägenhet istället!

• Anonym

Mina föräldrar gick i borgen för min lillebror när han skulle hyra lägenhet,och stog dessutom för hans bil. han missskötte betalningarna av hyran, och köpte stulna dörrar till bilen, vilket mina föräldrar var nära attråka illa ut för.. så nä,jag tycker inte du ska gå i borgen för honom. han är så ung, och man vet aldrig vad som händer..

• Kanelflicka

Han kanske borde fråga sig själv om man har råd att köpa en lägenhet när man är arbetslös.Jag kan förstå att du tvekar. Han kommer inte ha det lätt på arbetsmarknaden med gymnasieutbildning och även om han får ett jobb kommer det med stort sannolikhet inte vara ett högavlönat jobb.

• BigRed

jag skulle inte gå i borgen för en person utan stadig ekonomisk inkomst. även om det va mitt barn om det inte vore så att jag själv hade en väldigt stark ekonomi det vill säga.
    Du måste ju ändå klara av att betala lånet själv om det skulle komma till det.

• PippiLotta32

Tycker inte att du är en dum mamma!

Jag skulle aldrig kräva att mina föräldrar skulle gå i borgen för mig, skulle kanske fråga om jag behövde det men inte kräva det.

Skulle nog inte heller blivit borgensman åt någon såvida jag inte visste att jag verkligen kunde unvara de pengar det skulle bli extra för mig om personen i fråga inte klarar av att betala lånet...

• Indianica

Iofs brukar köta lägenheter vara billigare i månadskostnad och lägenheten kanske stiger snabbt i värde så om den måste säljas kan ha göra en vinst. Som jag ser det hänger det på om du är säker på att kunna hjälpa honom om han blir utan sin A-kassa. Kan du inte det är det mer snällt att han får vänta med lägenheten tills han har en fast inkomst.

Våra föräldrar gjorde som så att de köpte en lägenhet till oss och det tycker jag är ett bättre alternativ. Men alla kan såklart inte hosta upp massa pengar sådär bara...idag är jag dock väldigt glad att de hjälpte oss att få en bostadsrätt fastän vi pluggade, 2 år senare sålde vi den med 150 000 i vinst och köpte en villa

• bebben Elias mamma

Jag hade absolut hjälp mitt barn att köpa lägenheten om jag kunde. Om det däremot innebar att jag inte skulle klara mig ekonomiskt ifall han inte kunde betala så hade jag inte gjort det.

• Alvskatt

Mina föräldrar skulle INTE gå i borgen för mig och jag skulle inte ens fråga. Det är bra att man får bygga sitt eget liv o tänk vad det skulle kunna förstöra er relation om han inte kunde betala sedan.

• Muminski

Hej har inte läst tråden men ville bara säga att om du borgar får du vara beredd på att betala.

Du vill inte så då tycker jag inte att du ska ställa upp. Du är verkligen ingen dålig mamma, det finns andra sätt du kan visa din omtanke och kärlek på.

Din son får lära sig hur det är att vara vuxen och att det innebär att vara självständig,det är en nyttig läxa.

I många fall kan det absolut vara befogat med att borga för ett lån, men du vill inte och då är det den känslan du ska lyssna på.

Hoppas att det ordnar sig för sonen.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Vad många kloka svar det kommit in

Bra att han hittade ett annat boende.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • MERlight

Jag kanske är lite konstig men jag tycker som så här, får man inget lån från banken utan borgenär så betyder det att banken inte anser att man har råd eller av annan anledning inte kommer att klara av det. Har man inte råd, ska man inte låna. Så NEJ, jag tycker inte att du är en dum mamma! Sonen är vuxen och får ta ansvar för sin egen ekonomi. Jag skulle aldrig drömma om att fåga mina föräldrar om de kan borga för mig.

• CuteElliz

jag e ledsen, men har han ekonomi till att betala amorteringarna så har han ekonomi till att låna själv...!!!! skulle säga till honom att han får leta efter en hyreslägenhet istället... har han en lgh så e de lättare för honom att få hjälp av soc om han skulle behöva... skulle även säga att den dagen han har råd att köpa hus eller lgh så får han göra de, men du vill inte riskera att behöva betala en massa extra...

• JagoMellivelli

min pappa gick som borgenär för mig när jag skaffade hyreslägenhet. jag hade en fast men låg inkomst då och min man hade betalningsanmärkningar men hade csn-lån... men de har gått bra ändå, jag har aldrig ens varit inärheten av att inte kunna betala min hyra.. fast o andra sidan hade jag aldrig köpt en lägenhet förens jag kunde ta den själv

• Anonym

Jag skulle inte borga för någon .. inte ens min son tyvärr ... Jag har däremot valt att redan från början spara så mycket pengar jag kan för att på så sätt portionera ut när han bli större, kanske hjälp till körkort, lgh osv, men något lån kommer jag inte borga för. 

• Kristian vill bli pappa
    JagoMellivelli skrev 2007-01-22 14:48:34 följande:
    min pappa gick som borgenär för mig när jag skaffade hyreslägenhet. jag hade en fast men låg inkomst då och min man hade betalningsanmärkningar men hade csn-lån... men de har gått bra ändå, jag har aldrig ens varit inärheten av att inte kunna betala min hyra.. fast o andra sidan hade jag aldrig köpt en lägenhet förens jag kunde ta den själv
    för hyresrätt kan jag förstå det - alternativet är ju att ha dig boende hemma
    Ironi och sarkasm. Sån är jag.
  • Grodmannen

Klart att du inte ska ställa upp som borgenär.
    Killen har ju inte ens ett jobb.
    Det är ju inte ens säkert han skulle klara av inbetalningarna ens med ett sådant.
    Om han hittar jobb så får han ju göra som alla andra. Kolla med banken vilken summa han klarar av att betala av på.
    När jag kontrollerade med banken angående ett billån var det bara aktuellt med 100 000 och det med ett heltidsjobb.
    Det är inte han som riskerar att bli skuldsatt, det är du.

• Miss Upsey Daisey

Personligen skulle jag aldrig ställa mig som borgenär för någon som inte har fast jobb osv. Även om personen i fråga hade det skulle jag tänka efter några gånger extra och verkligen utvärdera situationen och ekonomin i övrigt.

hur kul är det att själv bli stående med ett lån på 250000 för att den som egentligen har det inte betalar´?

• Prins Liam

Det heter väl, att har du gått i borgen så får du stå med sorgen. Alltså så kan DU tvingas betala hela lånet om han struntar i det. Jag hade INTE gått i borgen.

• OceanGirl

Jag tycker inte alls att du är en dum mamma, om det känns fel, så är det förmodligen så. Så gå på din känsla och tänk inte på att det är din son.

Svar på tråden Vill INTE vara borgenär till min son!