• Smulan80

Dåliga spermier

Fick precis svar på sambons spermieprov. Tydligen så har han många och friska spermier. Men det var bara 5% som såg bra ut. Ska vara 30-35%. De andra såg tydligen konstiga ut.
    Så nu ska vi tillbaka den 14/1 och han ska få ta blodprov.
    Antar att det blir insemination sen.

Är det någon som har erfarenhet ang detta?
    Vill gärna veta hur våra chanser ser ut.

Kram

• Svar på tråden Dåliga spermier
  • kaffelisa

Smulan80: Trots 2-4% normal morfologi (form), sämre rörlighet än normalt och på gränsen till för få (23 milj) har min sambo INTE fått lämnat något blodprov... jag fattar inte hur man kan säga så olika!! *Blir nästan arg här...* Har dom egentligen några gemensamma riktlinjer, kan man undra?? Ska fråga nästa gång, tror jag.....

• kaffelisa

Smulan80 igen, hann inte svara förut...:
    Insemination har ingen nämnt för oss än, däremot tycker gyn. att vi ska ge min ÄL en extra push genom att äta Pergotime... i kanske ca 3 kurer. Sedan tyckte han vi skulle gå vidare med IVF...?!?! Jag blir galen...
    Vi fick höra (av vår tidigare gyn) att vi KUNDE bli gravida på egen hand, men att det kunde dröja mycket längre för oss, än för andra. Nu har det gått två år..........

• JsN

Blodprovet säger inget om antalet spermer.

Om jag har fattat det rätt så är det normala minst 50 milj spermier per ml, ned till 20 milj räknas som "icke-avikande" Det är normalt att upp till 85% av spermierna är avvikande. Pergo "boostar" ÄL och ökar chanserna för graviditet även om man har normal ÄL.

Min gyn hade planerat för att jag skulle äta pergo några gånger i väntan på IVF om min makes spermier varit normala trots att jag har mycket tydlig ÄL. Tyvärr var min makes spermier så dåliga att det inte är någon ide. (

• Smulan80

Kaffelisa: undrar om jag också kommer få äta pergo...
    Känns som om man inte vet någonting längre.

• Smulan80

JsN: kommer ni inte få göra insemination? Jag trodde förrut att det alltid var första steget. Men det verkar tydligen inte vara det.

• JsN

Det är ingen ide, för vår del blir det troligen ICSI, men det är 1½ års väntetid så det vet vi inte ännu

• Vildrosen

Min sambos spermier är också "felande". För liten koncentration (6 milj/ml). Vi har dock inte fått veta så många mer parametrar, typ morfologi ed. Han ska lämna nytt prov i januari. Det är jättejobbigt att vänta så länge. Det är också jobbigt att inte få träffa läkare och få svar på alla frågor. Vad blir vår behandling? Jag har läst att om det är mannens spermier som är för få så är chansen att bli gravid 20% på tre år, istället för 20% på en månad om spemierna är normala. Sedan har vi kvinnor alltid månader då och då då vi inte ägglossar, så det är klart att sannorlikheten att bli gravid ökar om man undviker dessa "normala" icke ägglossande månaderna.

• Aihnoa

JsN.

Våra män har samma "problem" och vi har fått samma lösning på det.
    Har de gjort UL på din man?
    På min fann de att det var en svullnad som låg och tryckte mot ena sädesledaren och den ska de "operera" bort nu inom 2 månader. De opererar för att de förhoppningsvis ska få större mängd sperma att "jobba" med vid ICSI.
    Min man hade bara 48000/ml.

Har du fått något ung. datum för sprayning?

• JsN

Aihnoa, på vårt remissvar har vi fått besked om att vi blir kallade om ca 1½ år, fram tills dess händer inget om vi inte går privat. Maken har något fler spermer än din make så antalet bör räcka till ICSI utan ytterligare åtgärder. Vi ska lämna det andra spermaprovet i nästa vecka och ska sedan tillbaka till gyn ibörjan av nästa år. Då tänkte vi även prata om att gå vidare privat.

• Jezza

Kaffelisa, kommer inte ihåg hur många % i avvikande spermier han hade men antalet var däremot bra (40 milj.) och rörligheten var också bra.

När jag gjorde min spolning så hade vi en annan läkare än vår vanliga och han lämnade samtidigt resultatet på sambons spermaprov den dagen.
    Efterssom han inte var vår ordinarie läkare så ville han inte gå in på detaljer men han sa att provet inte var så bra.

Min sambo blev ju jätteledsen när han fick höra detta och vi var jätteoroliga tills vi fick träffa vår läkare en vecka senare för att gå igenom resultaten av utredningen. Då berättade han om att utseendet var avvikande på vissa spermier men att det inte skulle spela någon roll, och att vi skulle kunna bli gravida på egen hand. Men nu har det ju gått 8 månader sedan dess och ingen graviditet än..

• Java

vi hade både fel på utseende och simförmåga. 0-2% friska, dvs samma sak som inga alls

Vi har gjort IVF/ICSI. Misslyckades på första, men nu är jag gravid på frysägg

Tappa inte hoppet! Era chanser är mkt goda! Tror att det är 85% som blir gravida inom 3 försök inom IVF.

Kram java v 16+4

• Fommpen

Min sambo har 1% bra spermier. Docktorn sa att det normala är 3-4%.
    Så jag undrar hur de räknar, efftersom alla säger olika.
    Det är nog så att det är lätt att missupfatta vad de menar. De kanske räknar på olika sätt och i olika områden.

• Java

till oss sa de att 30-40% var normalt. Vi fick det dessutom på papper.

/java

• Fommpen

kan det inte vara så att de översätter antalet bra i en högre procent.
    Vår docktor sa att ett superbra spermaprov låg på 9% bra spermier.
    Men hon hade aldrig stött på någon som hade så bra.
    Normalt är 3-4% bra.

Men det är ju lättare att förstå om man säger 30-40% och att superbra är 90%.
    så tror jag att det är iallafall.

• Smulan80

Kaffelisa: där verkar ju 5% vara jättedåligt. Nåja, får se vad läkaren säger. Någon gång ska väl kanske vi också få barn...

• Smulan80

Nu har vi varit hos läkaren. och 5% är tydligen väldigt dåligt. Så nu är det ivf/icsi som gäller för oss.
    Både jag och sambon är sååå deppiga. Känns så tråkigt att veta att vi inte kommer kunna få barn naturligt.

• lilla my2

Hej smulan80
    Precis såsom ni har det nu, hade jag och min man det.
    Det var väldigt tungt i början när man fick veta och behandlingen började. Min man hade 4% levande spermier!!

Nu sitter jag här med magen i vädret, efter ett första lyckat icsi!!!

Läkkonsten är otrolig nuförtiden och får de bara ut en endaste levande och frisk spermie, så kan det bli ett barn av det med!!!

Ge inte upp!! Lycka till

Svar på tråden Dåliga spermier