• BabyJia

Ta sin mamma som referens

Ska skicka ansökan till videomix och undrar om de e galet å ta sin mamma som en referns? När de gäller just kassavanan å de, så e hon den som kan prata för mej. För de e från hennes fd butik som jag har fått min kassavana å jag har inte jobbat i nån annan butik sen dess.

• Svar på tråden Ta sin mamma som referens
  • tidigareplatt

Har du jobbat i hennes butik så kan du absolut skriva henne som referens.

• BabyJia

jepp de har jag gjort...jobba under somrarna 01,02,03 i hennes dåvarande butik + att jag hjälpte te gratis en massa ggr oxå

men då skriver jag me henne

• LaFontaine

Jag har haft min mamma som chef i flera år och ska få det nu igen. Den här gången är det dock hon som börjar på mitt jobb och inte tvärtom. Jag lämnar min mamma som referens, men jag skyltar inte med att hon är min mamma. Vi har ett vanligt efternamn, så det känns inte som om någon kommer reagera.

• papillon

Jag skulle tvärom säga att det är viktigt att du talar om att det är din mamma, öppenhet är viktigt. Den som anställer dig ska veta vem han/hon talar med.

• BabyJia

Jag skrev att jag har jobbat tre somrar i min mammas butik å eftersom vi inte har så jättevanligt efternamn för vi e norska medborgare, så förstår dem ju att jag har skrivit henne som min referens

• papillon

Det är inget fel på att ha mamma som referens, det viktiga är att den blivande arbetsgivaren vet det när han/hon tar referenser.

• 1mamma

Kan man skriva sin mamma som referens fast man inte har jobbat på samma ställe, hon jobbar i hemtjänsten och jag har jobbat i köket som lagar mat till boende i det servisboende som är anslutet till hemtjänsten. hon vet ju hur jag är med älder personer och hur jag sköter servis till personer som behöver hjälp
    och nu ska jag söka jobb som personlig assistent.

kan man ha henne ändå?

• papillon

Nja, en mor är alltid en mor. Ta helst någon som arbetat på samma arbetsplats som du, helst chefen.

• papillon

BabyJia: Du kan självklart ha din mamma som referens, tala bara om att din chef även är din mamma. Då förstår din blivande arbetsgivare att du tänker på hennes partiskhet (som mor) och hennes referenser kommer att beaktas precis lika mycket som någon annans. Du framstår som rak och öppen och det är bra egenskaper. Mammor kan vara bra till mycket!

• Lilja07

ja visst, min sambo har min pappa som referens..

Har du jobbat hos henne så tycker jag du ska göra det. Lycka till med jobb! Glad

~~ Sanna 040415 ~~ Kotten BF 070519~~
  • pratglada tjejen

Hmm, vete j om jag skulle tagit MAMMA som referens,.. men skulle i så fall verkligen betona att det är hennes affär du jobbat i. Men jag skulle även ta en till person som jobbar där som "utom familjen"-referens. Bara för att bevisa att du inte får gott sagt om dig för att hon är din MAMMA. Vem skulle säga att sitt barn inte är så duktig på si, och skulle behöva träna på så..men är väldigt duktig på su... Om du förstår hur jag menar? Vilken mamma skulle säga att ens barn inte rä så bra, även om det vore saningen? Det är liite misstänksamt att ha sin mamma jsut för den sakens skull, då man inte rikigt vet om det är "sant" (det mamma" säger) eller ej...

• MrM

Det står ju var och en fritt att ange vem som helst som referens men personligen skulle jag inte värdera en så pass partisk referens särskilt högt vid en anställning. Jag förväntar mig iofs alltid att man valt sina referenser omsorgsfullt så att de lämnar goda omdömen men om någon dragit till med mammsen så skulle jag nog inte ens bry mig om att ringa upp och prata med referensen. Således skulle den inte ha något som helst värde.

Mvh

• BabyJia

Jag skrev i mailet att det var i min mammas butik som jag fick erfarenheten utav kassa osv...å hon jobba ofta själv i butiken, de va mest på somrarna som hon hade in extra personal. Så jag kunde inte ta nån annan som referens, när de e hon som endast kan svara för hur jag jobba den tiden. Men skitsamma, mailet skicka jag i måndags å de va en spontan ansökan te videomix.

Tycker inte de ska spela nån roll vem man väljer som referens, för e de ens mamma som har varit chef på stället där man fick den erfarenheten å eftersom jag inte har jobbat i butik sen dess. Då borde de funka fint å ta henne!

• soraya

"Tycker inte de ska spela nån roll vem man väljer som referens..."

Nej, det kan man ju tycka.
    Men tänk dig in i arbetsgivarens situation - även om du hade varit en rätt hopplös anställd vill ju din mamma ditt bästa och säger förstås bara bra saker om dig så att du ska få jobbet.

Sen kanske det funkar alldeles utmärkt i det här fallet, det vet ju inte jag.

• Kofttanten

Som arbetsgivare hade jag nog tagit det som din mamma/referens säger om dig med en nypa salt och inte väntat mig ett opartiskt svar. Finns det ingen kollega eller som du kan ha som referens i stället? Det måste ju inte vara en chef.

• BabyJia

Jag tänkte i allafall att de va bättre å ta me henne som referens än ingen alls. Eftersom de jobbet handlar om att ta hand om kunder å stå i kassa mm, så va hon den enda som jag kunde skriva me. Som jag skrev, så jobba hon mestadels ensam.

Men när jag söker inom vården, så skriver jag me min mentor/lärare från Komvux som referens, för de sa hon att jag gärna får göra. För jag har inte arbetat inom vården före utbildningen.

Svar på tråden Ta sin mamma som referens