• msmurphy

Måste man plugga?

Alla bara tjatar på mig stt jag borde skaffa mig en utbildning. Såhär ligger det till: jag är 22 år. Har endast gymnasiekompetens.
    Nu bor jag visserligen inte i Sverige, utan i ett land där det är betydligt lättare att få jobb.
    Jag jobbar som finasiell administratör på ett leasingföretag. Tjänar 250,000 om året, men en förväntad löneökning på 30,000 om året. Har jobbat där i fyra månader. Trivs bra på mitt jobb.
    Jag har blivit erbjuden annat jobb, där lönen ligger på 350,000. Så man kan ju klara sig fint här utan utbildning.
    Tar jag en risk om jag struntar i att plugga vidare? Jag vet inte alls vad jag vill plugga till, och jag har ju ett bra jobb ändå.
    Det är inte det att jag inte vill plugga, men en kvarts miljon i studieskulder känns ju sådär lockande, när jag inte ens vet vad jag vill bli.
    Kommer jag ångra mig? Jag känner lite som att det är nu eller aldrig, har ingen lust att vara 30-åringen I klassen, speciellt inte om jag ska plugga här eftersom alla börjar direkt efter gymnasiet här.
    Hjälp! Vad är bäst? Plugga, eller fortsätta min nypåbörjade karriär?

• Svar på tråden Måste man plugga?
  • Pikku Enkeli

Har du chans att få såna jobb utan utbildning så finns det ingen anledning till att du ska utbilda dig väl?

Winners never quit. Quitters never win.
  • Ungen

Jag tycker att du ska fortsätta. Enligt mig är det ingen idé att plugga om man inte vet vad man ska plugga. Svårt med motivationen då

Jag tycker inte heller att du ska oroa dig ang ålder om du sen vill plugga. Skit i de andras ålder.

• Skruttis82

hade jag varit du hade jag satsat på karriären inom den branchen du nu jobbar. du har ju ett bra jobb, och en bra inkomst. och du kan säkert utvecklas vidare inom företaget/branschen de närmaste åren. om man dessutom inte vet vad man vill plugga, så varför göra det?
    om du i framtiden vill byta bransch och då behöver plugga så kan du ju göra det då.

lycka till framöver!

• msmurphy

Varför verkar det som om alla tycker det är så viktigt, när jag uppenbarligen klarar mig fint ändå? Jag är enbart rädd för att jag kommer ångra mig om jag inte gör det. Flera kompisar tycker att jag kan börja plugga något, vad som helst, och sen kommer jag helt magiskt komma på vad jag vill göra bara för att jag går på universitetet? Fattar inte logiken, och jag vill helst inte dra på mig skulder hur som helst.
    Jag tycker folk drar på sig CSN-lån i onödan, och de tycker att jag är helknäpp som kanske inte vill plugga?.

• Ungen

Jag tror att det går lite inflation i att plugga. Det är liksom..inne... eller nåt. Jag är 27 år och pluggar. Anledningen till att jag blev så "gammal" är för att jag inte visste vad jag ville göra, nu vet jag. Hade jag ströläst kurser hade jag haft problem som många av mina vänner har, deras CSN räcker inte till hela utbildningen.

Jag lovar att högskolan kommer att vara kvar OM du senare skulle få för dig att vilja plugga. Det är ju inte säkert att du vill det och det är väl bra så då.

Lyssna på dig själv och inte på alla andra hysteriska-pluggare.

• memlan

Du kan ju alltid åka till Sverige och plugga längre fram. Då kommer du inte vara äldst iaf. Om du inte vet vad du vill läsa finns det ju absolut ingen anledning att göra det!
    Näe, jobba du lugnt vidare om du har ett arbete du trivs med.

• mcsn83

Du kanske kan läsa distanskurser på halvfart?

Så gör jag iaf... Jag har ett bra jobb men på sikt räknar jag med att få en civilekonomexamen, utan CSN-lån...

• Mamma Jessis

Varför ska du plugga.. ??

Finns ju ingen anledning till det då du har ett bra jobb och framför allt inte om du inte vet vad du vill plugga till...

Vänta några år och se då hur du känner alt. plugga på halvfart under det att du jobbar....

Men ge för sjutton inte upp jobbet...

• Coop

Tycker ovanståendes idé är kanon.

Läs på distans på halvfart, 1/4 eller liknande på fritiden efter jobbet. Läs något kul och som intresserar dig, eller som kan komma till nytta i ditt jobb idag.

Kostar ingenting!

• m1nn13

Jag började plugga när jag just fyllt 25 och var inte äldst i "klassen". Utbildning lönar sig alltid!!! Jag har aldrig ångrat mig, har precis betalt av mitt studielån och förra året hade jag en årsinkomst på runt 400.000:-

Du skall inte plugga för att du skall tjäna mer pengar eller för att andra vill det. Du skall plugga för att du har en längtan efter att lära dig något nytt eller för att din "nypåbörjade karriär" kanske inte tar dig längre. Höga positioner innehas väldigt sällan av icke-akademiker.Tänk på det! För att studera måste du vara sugen... annars är det svårt med tentamotivationen! Fundera på VAD DU VILL!

Lycka till hur du än gör!

Svar på tråden Måste man plugga?