• msmurphy

Måste man plugga?

Alla bara tjatar på mig stt jag borde skaffa mig en utbildning. Såhär ligger det till: jag är 22 år. Har endast gymnasiekompetens.
    Nu bor jag visserligen inte i Sverige, utan i ett land där det är betydligt lättare att få jobb.
    Jag jobbar som finasiell administratör på ett leasingföretag. Tjänar 250,000 om året, men en förväntad löneökning på 30,000 om året. Har jobbat där i fyra månader. Trivs bra på mitt jobb.
    Jag har blivit erbjuden annat jobb, där lönen ligger på 350,000. Så man kan ju klara sig fint här utan utbildning.
    Tar jag en risk om jag struntar i att plugga vidare? Jag vet inte alls vad jag vill plugga till, och jag har ju ett bra jobb ändå.
    Det är inte det att jag inte vill plugga, men en kvarts miljon i studieskulder känns ju sådär lockande, när jag inte ens vet vad jag vill bli.
    Kommer jag ångra mig? Jag känner lite som att det är nu eller aldrig, har ingen lust att vara 30-åringen I klassen, speciellt inte om jag ska plugga här eftersom alla börjar direkt efter gymnasiet här.
    Hjälp! Vad är bäst? Plugga, eller fortsätta min nypåbörjade karriär?

• Svar på tråden Måste man plugga?
  • Pikku Enkeli

Har du chans att få såna jobb utan utbildning så finns det ingen anledning till att du ska utbilda dig väl?

Winners never quit. Quitters never win.
  • Ungen

Jag tycker att du ska fortsätta. Enligt mig är det ingen idé att plugga om man inte vet vad man ska plugga. Svårt med motivationen då

Jag tycker inte heller att du ska oroa dig ang ålder om du sen vill plugga. Skit i de andras ålder.

• Skruttis82

hade jag varit du hade jag satsat på karriären inom den branchen du nu jobbar. du har ju ett bra jobb, och en bra inkomst. och du kan säkert utvecklas vidare inom företaget/branschen de närmaste åren. om man dessutom inte vet vad man vill plugga, så varför göra det?
    om du i framtiden vill byta bransch och då behöver plugga så kan du ju göra det då.

lycka till framöver!

• msmurphy