• msmurphy

Måste man plugga?

Alla bara tjatar på mig stt jag borde skaffa mig en utbildning. Såhär ligger det till: jag är 22 år. Har endast gymnasiekompetens.
    Nu bor jag visserligen inte i Sverige, utan i ett land där det är betydligt lättare att få jobb.
    Jag jobbar som finasiell administratör på ett leasingföretag. Tjänar 250,000 om året, men en förväntad löneökning på 30,000 om året. Har jobbat där i fyra månader. Trivs bra på mitt jobb.
    Jag har blivit erbjuden annat jobb, där lönen ligger på 350,000. Så man kan ju klara sig fint här utan utbildning.
    Tar jag en risk om jag struntar i att plugga vidare? Jag vet inte alls vad jag vill plugga till, och jag har ju ett bra jobb ändå.
    Det är inte det att jag inte vill plugga, men en kvarts miljon i studieskulder känns ju sådär lockande, när jag inte ens vet vad jag vill bli.
    Kommer jag ångra mig? Jag känner lite som att det är nu eller aldrig, har ingen lust att vara 30-åringen I klassen, speciellt inte om jag ska plugga här eftersom alla börjar direkt efter gymnasiet här.
    Hjälp! Vad är bäst? Plugga, eller fortsätta min nypåbörjade karriär?

• Svar på tråden Måste man plugga?
  • msmurphy

Varför verkar det som om alla tycker det är så viktigt, när jag uppenbarligen klarar mig fint ändå? Jag är enbart rädd för att jag kommer ångra mig om jag inte gör det. Flera kompisar tycker att jag kan börja plugga något, vad som helst, och sen kommer jag helt magiskt komma på vad jag vill göra bara för att jag går på universitetet? Fattar inte logiken, och jag vill helst inte dra på mig skulder hur som helst.
    Jag tycker folk drar på sig CSN-lån i onödan, och de tycker att jag är helknäpp som kanske inte vill plugga?.

• msmurphy

Tack för alla svar!
    Det verkar som om ni allihop tror att min arbetslivserfarenhet kan väga lika tungt på mitt cv som en utbildning. Förutsatt att jag vill fortsätta I samma spår?
    Jaja, det är väl bara att vänta och se. En vacker dag kanske det kommer till mig, out of the blue, vad jag vill göra.
    Berätta gärna om era erfarenheter gällande jobb och utbildning?.

• msmurphy

Jag bor på Irland. Jag har en ganska bra lön för att vara här. Inte så att jag är superrik, men jag har bara jobbat I ungefär ett år. Men men, klart att det är bättre att ha både och, men jag har sån beslutsångestvad jag ska plugga!
    Jag är bara intresserad av historia och religion och sånt man ändå inte kan få jobb med :)
    Jag har sån ångest, för jag måste söka in innan 1 februari för att få en plats till hösten. Att det ska vara så svårt att bestämma sig!

Svar på tråden Måste man plugga?