Min man dricker för mycket
Jag har varit ihop med min man i 5 år. Sedan dag 1 har jag alltid tyckt att han dricker för mycket. När vi träffades var de ett singelkillgäng som gick ut och festa ca 3 ggr i veckan. De är i 35-40 årsåldern och har alltid umgåtts och druckit mycket ihop (middagar ute etc). Nu blir det inte lika ofta. Varje gång han går ut med killarna så har jag så ont i magen för jag vet hur de dricker och många gånger kommer han hem vid 2-3 tiden, så full att han inte vet vad han heter. Dagen efter har han ångest och stora minnesluckor. Jag ligger uppe på natten och har ångest och enorma vredeskänslor. Dagen efter lovar han bot och bättring men sen åker han alltid dit igen efter en månad eller två. Däremellan dricker och bli full/berusad men inte så att han får minnesluckor etc. Min man tycker att jag överdriver att det finns de som har det mycket värre och att jag är otacksam för allt som jag får. Han säger själv att han använder alkohol för att kunna slappna av. Jag önskar så att han kunde ta emot hjälp av en terapeut men det vill han absolut inte och blir bara jättearg när jag pratar om det här. Han tycker att jag ältar och att det är jag som borde få hjälp för att jag har sån ångest över detta.
Känner mig så förvirrad och ledsen. Vi har en dotter på ett halvår och vill inte att hon ska se sin pappa dyngrak eller höra våra hemska bråk om detta. Överdriver jag eller har jag rätt i att känna oro? Det har gått så långt så att jag funderar på att det kanske är bättre att vara själv med min dotter för att slippa denna ångest.