Inlägg från: presens konjunktiv |Visa alla inlägg
  • presens konjunktiv

Hör röster

Ta upp det med din läkare. Det är inte det värsta man kan säga. Många människor hör röster i olika situationer och sammanhang. Det är en gradskillnad, inte artskillnad för vad som är "sjukligt" (i brist på bättre ord).

• presens konjunktiv

Okej, då förstår jag.

Jag hör röster i perioder. Min terapeut sa att det inte var ovanligt, men att det inte var bra när de bråkade med varandra eller skrek.

Dessutom lider jag av sömnparalys, som emellanåt medför hörsel- och dofthallucinationer. Jag har lärt mig att hantera det.

Jag förstår att du är rädd när du ensam på natten, men rösterna i sig är inte farliga. Oron och ångesten bidrar säkerligen till dem.

Återigen, ta upp det med din läkare. Han/hon kommer inte att tycka att du är sjuk eller konstig.

• presens konjunktiv

Just nu är jag inne i en lugn period och hör inte av dem alls. När de bråkade och skrek fick jag samtalsterapi, och det hjälpte. Ingen medicinering alls. Jag var rädd att jag var psykiskt sjuk, men numera är jag vän med dem.

Enligt vad jag, och vänner till mig, har fått höra så är inte rösterna i sig farliga, eller ett tecken på något sjukt. Däremot ska man förstås se upp om de börjar ta över ens liv, eller försöka styra en. Röster som ger order kan ju vara farliga, medan röster som "bara finns" inte gör någon skada.

• presens konjunktiv

Jag undrar också varifrån de kommer. När jag är inne i en verklighetsfrånvänd period tror jag att det är människor jag inte ser, typ spöken eller så. När jag är mer realistisk så tror jag att det är någon sorts hjärnekon.

I samtalsterapin pratade vi. Bara. Jag är ingen bildmänniska.

Svar på tråden Hör röster