• Anonym (rädd)

Hör röster

Jag är sjukskriven för social fobi och känner mig orolig och har ångest varje dag.

Detta händer absolut inte varje natt, men ibland när jag lagt mig för att sova, kan jag höra någon prata, tydligt. Det är osammanhängade och det är bara några få ord, men det hörs ju ändå. Ibland är det en tjej och ibland är det en kille.
    Rösten kan t.ex. säga: "Hund, har jag nu" Nu har rösten inte sagt just så, men jag skrev ett osammanhängande exempel så ni skulle förstå vad jag menar.

Jag blir livrädd varje gång det händer coh när det har hänt hör jag andra ljud och kan inte sova på hela natten. Ibland ringer jag pojkvännen som får försöka lugna mig eller t.o.m. komma hem till mig.

Jag har försökt att förklara bort det för mig själv och även pojkvännen har förklarat det som att jag kanske halvsover.
    Tyvärr var jag klarvaken sist, så det kan inte vara så!
    Jag förstår inte vad det beror på och jag vill inte säga till min läkare att jag hör röster för det är det värsta man kan säga. Det är ju inte ofta det händer.

Är det någon mer som är med om detta?

• Svar på tråden Hör röster
  • presens konjunktiv

Ta upp det med din läkare. Det är inte det värsta man kan säga. Många människor hör röster i olika situationer och sammanhang. Det är en gradskillnad, inte artskillnad för vad som är "sjukligt" (i brist på bättre ord).

• Anonym (rädd)

presens...

Nej, jag menar verkligen inte att alal som hör röster är sjuka i huvudet coh behöver spärras in, det var dumt att skriva att det är det värsta man kan säga.
    Men jag utgår från mig själv. För min del känns det som att det är det värsta man kan säga.
    Jag vill bara veta om det finns någon mer som upplevt/upplever samma sak.

• Anonym (rädd)

Dumt av MIG att skriva så menar jag. (ifall det missförstods)

• presens konjunktiv

Okej, då förstår jag.

Jag hör röster i perioder. Min terapeut sa att det inte var ovanligt, men att det inte var bra när de bråkade med varandra eller skrek.

Dessutom lider jag av sömnparalys, som emellanåt medför hörsel- och dofthallucinationer. Jag har lärt mig att hantera det.

Jag förstår att du är rädd när du ensam på natten, men rösterna i sig är inte farliga. Oron och ångesten bidrar säkerligen till dem.

Återigen, ta upp det med din läkare. Han/hon kommer inte att tycka att du är sjuk eller konstig.

• Anonym (rädd)

presens konjunktiv

Oj, du hör också röster alltså?
    De bråkar med varandra skriver du? Håller de på länge?
    Får du någon medicin för det.

Har faktiskt en släkting som också hörde röster och hon hamnade på psyk, kanske därför jag är nojig. Fast hennes fall var visserligen värre än i mitt.
    Förr i tiden (kanske 40 år sedan nu) "spärrade" de väl in folk ganska lätt har jag fått för mig. Nu får ju inte ens behövande patienter vara på psyk trots att de vill det. Eller så hamnar man där fast man inte vill det...

• presens konjunktiv

Just nu är jag inne i en lugn period och hör inte av dem alls. När de bråkade och skrek fick jag samtalsterapi, och det hjälpte. Ingen medicinering alls. Jag var rädd att jag var psykiskt sjuk, men numera är jag vän med dem.

Enligt vad jag, och vänner till mig, har fått höra så är inte rösterna i sig farliga, eller ett tecken på något sjukt. Däremot ska man förstås se upp om de börjar ta över ens liv, eller försöka styra en. Röster som ger order kan ju vara farliga, medan röster som "bara finns" inte gör någon skada.

• Anonym (rädd)

presens konjuktiv

Tack för dina svar, blir lite lugnare
    Fats jag undrar fortfarande vart de kommer ifrån och varför man kan höra de så tydligt?
    Självklart är det ens egen hjärna som spelar ett spratt, men det är ändå så konstigt...

Vad gjorde ni i samtralsterapin? Skönt att du slapp medicin!

• Robot

gud va jobbigt, skulle bli skit rädd, det är alltså andras röster man hör? kan dom säga i princip vad som helst? uppmana en till saker? känner man starkt behov att följa det dom säger? hörde om en man på P1 som hade ca 20 röster i huvudet, och dom kunde säga en massa läbbiga saker, och dom ekade i hans huvud hela dagarna. Han hade själv lärt sig be dom hålla käften.

• Anonym (rädd)

Robot

Anna Lindhs mördare och den som mördade flickan (samma dag) hörde väl röster som uppmanade dem att göra som de gjorde, om jag inte minns fel? Så visst kan de uppmana en till saker.
    Riktigt så långt har det verkligen inte gått i mitt fall, verkligen inte
    Det som jag hör är mer osammanhängande, korta meningar. Inget som säger mig något, men obehagligt är det ju.

• tolallik

Sådär har jag med. För det mesta så sker det när man ska gå och lägga sig. Men om jag är sjuk med feber så kan det även hända mitt på dagen.

Jag tycker inte det är så speciellt läskigt eftersom jag är medveten om att det är mitt huvud som speler mig ett spratt.

Kan ju tillägga att jag har Social fobi.

Svar på tråden Hör röster