• Anonym (rädd)

Hör röster

Jag är sjukskriven för social fobi och känner mig orolig och har ångest varje dag.

Detta händer absolut inte varje natt, men ibland när jag lagt mig för att sova, kan jag höra någon prata, tydligt. Det är osammanhängade och det är bara några få ord, men det hörs ju ändå. Ibland är det en tjej och ibland är det en kille.
    Rösten kan t.ex. säga: "Hund, har jag nu" Nu har rösten inte sagt just så, men jag skrev ett osammanhängande exempel så ni skulle förstå vad jag menar.

Jag blir livrädd varje gång det händer coh när det har hänt hör jag andra ljud och kan inte sova på hela natten. Ibland ringer jag pojkvännen som får försöka lugna mig eller t.o.m. komma hem till mig.

Jag har försökt att förklara bort det för mig själv och även pojkvännen har förklarat det som att jag kanske halvsover.
    Tyvärr var jag klarvaken sist, så det kan inte vara så!
    Jag förstår inte vad det beror på och jag vill inte säga till min läkare att jag hör röster för det är det värsta man kan säga. Det är ju inte ofta det händer.

Är det någon mer som är med om detta?

• Svar på tråden Hör röster
  • presens konjunktiv

Jag undrar också varifrån de kommer. När jag är inne i en verklighetsfrånvänd period tror jag att det är människor jag inte ser, typ spöken eller så. När jag är mer realistisk så tror jag att det är någon sorts hjärnekon.

I samtalsterapin pratade vi. Bara. Jag är ingen bildmänniska.

• Robot

Är det röster som låter helt anorlunda mot ens egen röst?

• Anonym

Jag är ingen psykolog eller något sådan men det kom något till mig när jag läste din tråd

Bli inte ledsen eller arg på mig nu när jag skriver detta Jag menar inget illa
    Men kan det inte vara så att du helt enkelt föreställer dig att du hör dessa ljud och röster för att du vill göra det.
    låter kanske heldumt av mig att säga så men jag tänker mycket på det du skriver att du mår väldigt dåligt just nu och du söker tröst hos din pojkvän som även kommer hem till dig när detta händer.

Du känner tryggheten i att någon bryr sig så mycket om dig när du är rädd att du vill så gärna hålla fast vid detta och därför fortsätter du hör dessa röster. Hjärnan är en fantastisk mekanism som är bortom all logik och det är svårt att göra en bedömning

Jag kan trösta dig med att även jag hört sådana röster som du beskriver och det var i samband med att jag mådde skitpiss och behövde någon vid min sida.

jag vill inte säga att det är så här enkelt som jag skriver
    Kanske det skulle vara bra om du sökte hjälp Det finns säkert en logisk förklaring

Kramar om dig Förstår hur jobbigt du måste ha det

• tolallik

Robot: Japp. Mina röster har aldrig låtit som min egen utan det låter som om dom skulle komma från en annan person.

• Anonym

Robot Ja det är röster som inte är ens egen man hör
    Det är väldigt skrämmande men jag tror att många kan råka ut för det utan att det är någon stor deal

• Robot

Förlåt om jag frågar och verkar nyfiken, men det är bara så att det har alltid varigt intresant för mig det här. en släkting hade samma problem, och jag har en massa föreställningar men ingen fakta.

Hör man rösten tydligt, eller är det som en difus tanke? eller som att det sitter någon brevid?

• Anonym

För mig har det hänt 3 gånger i mitt liv och de tre gångerna har varit lika starka upplevelser.
    Det är en röst som tycks höras genom öronen Alltså som du skrev som någon sitter brevid.

Jag kan ta ett ex på en av de 3 gånger jag varit med om det

jag har precis ringt upp en person och sitter och lyssnar på signalerna Helt plötsligt skriker en kvinnlig röst som låter väldigt arg och obehaglig
    VAD VILL DU !!!!
    jag blir chokad och svarar inte det blir tyst men efter en stund kommer tonen igen och då förstår jag att ingen svarat
    jag blir livrädd och smäller på luren.
    det blev så illa att jag tyckte det var obehagligt att ringa till denna personen igen

Det är inget fel att vilja ha förståelse för något
    det kan vara svårare att ge förståelse till någon som inte upplevt det

• Anonym (rädd)

tolallik

Skönt att du slipper bli rädd. Önskar att jag också kan slippa rädslan, men det händer ju inte ofta som tur är.

Anonym

Jag blir absolut inte arg på dig, ser ingenstans i ditt inlägg där jag skulle bli arg

Det skulle vara jättebra om det var så som du skrev, men tyvärr inte.
    Jag vill inte ens att pojkvännen ska komma. Ibland struntar jag även i att ringa honom, för han ska ju upp och jobba och jag tycker det är jättehemskt att väcka honom Även om hans agt att jag ska det.

Det låter som att du har blivit av med dina röster nu, stämmer det? Vad skönt i så fall!

Kramar tillbaka!

Robot

Du får gärna fråga!
    Jag hör rösten tydligt. Fast det är ju ändå en tanke, det måste det ju vara. Senast lät det som att någon pratade i mobilen som jag hade bredvid mig. Högt och tydligt.

Sista anonym

Usch, vad jobbigt för dig!
    Du tror inte att det blev fel på linjen?
    Jag har kommit in mitt i ett samtal och min pojkväns mobil har ringt till mig utan att han ringt. Det stod hans nummer, men när han tog upp telefonen ringde det inte. Hände flera gånger. Tror det blev tvärtom också, att jag ringde honom. (fast ändå inte då...)
    menar inte attd ra ner din upplevelse, för det är säkert så som du skriver, speciellt med tanke på attd et hänt flera gånger. försökte bara trösta med att det kunde vara något annat.

• Anonym

Sägs det inte att man tror att det är en s egna tankar som styr rösterna, tror det.

• ying yang

Jag vill inte alls skrämma dig, för det finns människor som har hallucinationer utan att va sjuka. Men eftersom du har en släkting som har en sjukdom (?) och hör röster, kan det vara ärftligt,så om de blir fler röster eller de börjar bli elaka,så sök hjälp.

Svar på tråden Hör röster