• Anonym (rädd)

Hör röster

Jag är sjukskriven för social fobi och känner mig orolig och har ångest varje dag.

Detta händer absolut inte varje natt, men ibland när jag lagt mig för att sova, kan jag höra någon prata, tydligt. Det är osammanhängade och det är bara några få ord, men det hörs ju ändå. Ibland är det en tjej och ibland är det en kille.
    Rösten kan t.ex. säga: "Hund, har jag nu" Nu har rösten inte sagt just så, men jag skrev ett osammanhängande exempel så ni skulle förstå vad jag menar.

Jag blir livrädd varje gång det händer coh när det har hänt hör jag andra ljud och kan inte sova på hela natten. Ibland ringer jag pojkvännen som får försöka lugna mig eller t.o.m. komma hem till mig.

Jag har försökt att förklara bort det för mig själv och även pojkvännen har förklarat det som att jag kanske halvsover.
    Tyvärr var jag klarvaken sist, så det kan inte vara så!
    Jag förstår inte vad det beror på och jag vill inte säga till min läkare att jag hör röster för det är det värsta man kan säga. Det är ju inte ofta det händer.

Är det någon mer som är med om detta?

• Svar på tråden Hör röster
  • Anonym (rädd)

Nej, jag hoppas verkligen inte att jag är så pass sjuk!
    Det räcker gott och väl med min sociala fobi och alla andra rädslor jag går omkring med! Känns som jag inte orkar längre snart.
    Kommer inte riktigt ihåg vad hon har för sjukdom.

• ying yang

Vet själv hur det är, jag lider av panikångest och tvångssyndrom, visst är det jobbigt.

• Anonym (Naiv?)

Men kan det inte vara ett spöke då? Inte för att skrämmas men sånt måste man kolla upp tycker jag!

Jag tror faktiskt på spöken, löjligt kanske, men jag gör det. Och jag misstänker att folk som inte riktigt i balans i kroppen och psyket, är tyvärr de som blir mottagna för just olika andar.

Kan du inte ta dit något pålitligt medium som kan kolla av din lägenhet?

Kanske har någon föreslagit det redan, har inte läst hela tråden.

• Anonym (rädd)

maddelin

Nej, jag har inte tagit upp detta med min läkare. Känns som jag inte vill göra det just nu. Det är ju inte riktigt så farligt än.
    Jo, jag tycker också det är obehagligt med mörker, så kul är det inte.

• Anonym (rädd)

naiv

Jag tror inte på spöken. Är även kristen, så jag är inte så förtjust i medium och liknande.
    Tack för svaret i alla fall!

• Anonym (rädd)

ying yang

Usch, gör du.
    Ja, det är riktigt jobbigt! Får du någon hjälp?

• maddelin

Låter kanske konstigt, men du blir ju så rädd när rösterna kommer. Är det inte viktigt då att prata om dom iaf?? Men jag hoppas att du snart får styrka till det

• ying yang

Jag går till en psykiatriker en gång i månaden,förr gick jag en gång i veckan men är så pass bra att jag inte behöver gå oftare.
    Vad för hjälpt får du för din sociala fobi?

• Angiie

Jag håller med naiv, inte för att låta knäpp, men eftersom rösterna är så osammanhängande skulle det ju nästan kunna vara ett spöke :)
    Jag är nämligen.. eeh nästan helt frisk, och kan höra röster ibland jag med.. nu spökar det inte hemma hos oss, men har hört dom där jag bott förut..

• maddelin

Hej då TS!!! Jag loggar ut nu och jag hoppas att du blir bättre snart! KRAM Anna

• pillenojd

Jag jobbar som sjuksköterska inom psykiatrin. Man kan höra röster utan att det behöver ha nånting med psykisk sjukdom att göra, det kan bero på andra saker också. Jag rekommenderar att du berättar det åt din läkare så du får den vård du behöver. Risken finns att dina symptom förvärras om du håller det för dig själv. Lycka till!

• Lundby87

Tycker du skall prata med din läkare bättre att få hjälp nu då det e i början istället för att det blir värre och värre och du kanske ev inte kan jobba bort det eller lära dej att respektera dessa röster som du hör.

• wellah

jag har varit med om detta... som om en radio vart på fast det inte varit det..... hur som haver det var i samband med invänjning och avtrappning av mediciner och en gång då jag glömt ta medicinen ett par dagar (då trodde jag verkligen jag blitt tokig men kom på "fan jag har ju glömt pillrena" jag var ute och gick vart yr och hörde massa röster tala till mig)

• Anonym (mig)

Jag har inte läst svaren, men jag hör också röster när jag inte får sova tillräckligt (sömnploblem i 4 år) och om jag är väldigt stressad över något...

Behöver inte vara att jag har massa massa saker att göra, men bara det att jag tänker på något så att huvudet inte får slappna av...

Det finns medecin att få, bara att jag gick upp så mycket i vikt av det, så jag slutade...

Nu har jag mycket mindre krav på mig, för varje gång jag stressar upp för mycket kommer rösterna som ett brev på posten... Numera brukar jag inte bry mig om dem, jag vet ju vad som orsakar dem.. Men det är riktigt äkligt när man är ensam hemma, mörkt och det inte borde vara något som låter...

(Jag lyssnar inte på radio heller mer än när jag sitter i bilen, för att kunna veta när jag hör röster eller inte...)

• Anonym (psykolog)

TS! Jag förstår att du är orolig över rösterna du hör, men här kommer lite fakta:

- Undersökningar visar att upp till 3% av befolkningen hör röster

- Bara 1/3 av de som hör röster, har en psykiatrisk diagnos (vanligen psykossjukdom)

- Att bara höra röster men inte ha några andra symptom på psykos (såsom vanföreställningar, övervärdiga tankar, etc) behöver inte alls betyda att man har eller håller på att utveckla en allvarlig psykisk sjukdom.

TS, du skall absolut ta upp ditt rösthörande med din läkare. Det både hjälper din läkare att ge dig optimal behandling, och det hjälper ditt välmående att prata om det med en professionell person.

Är rösterna påträngande och störande, eller säger jobbiga saker, finns även terapihjälp att få för att hantera rösthörandet.

• Anonym

jag hör röster varje dag,hela tiden. Min röster befaller mig att göra saker men inte alltid. Nu har jag även börjat se människor och massa barn. Det är skit jobbigt. Jag får en medicin som heter risperdal och cisordinol. Det hjälper lite.

Tror det skulle vara bra om du talar om för din läkare att du hör röster så att h*n kan hjälpa dig.

Kram till dig!

• Anonym

Alla som hör röster måste ju självfallet kolla upp det med sin läkare eller terapeut. Jag vet också att stress kan orsaka att man hör röster osv, men det är verkloigen viktigt att kolla! Tänk på killen som mördade lilla Tobias i Norrahammar, hans psykos började med röster och blev värre. Men det finns ju mediciner och hjälp att få - ta den!!

• ying yang

Anonym : Att dra upp han som mördade lilla Tobias är väll lite opassande eller? Bara för att man har en psykossjukdom så som schizofreni o.s.v. behöver man inte bli en mördare, långt ifrån alla gör något våldsbrott som har dessa sjukdommar. Tyvärr spär ju detta på fördommarna...

och TS är ju inte ens i närheten av att klassas som att ha en psykossjukdom.

Menar bara, va lite försiktig med vissa saker.

Svar på tråden Hör röster