• Anonym (Frun)

Ni som har kron.fog & har bil?

Hej!

Nu har våran ekonomi kört ihop sig totalt och en del av våra små skulder kommer nu att gå vidare till kronofogden tyvärr!
    Vi är gifta och har en bil som är värd ca 100.000kr, bilen står på min man!

Vi har barn och måste ha bilen då vi bor dumt till och min man måste ha bilen i jobbet.

Men det jag undrar nu är!
    Vi köpte bilen via volvo - volvo tar bilen om vi inte betalar räkningarna.
    Men kommer kronofogden att ta bilen?
    vi har ju fortfarande skuld på bilen.... och första ägaren är ju igentligen volvo...

ni som har fått kronofogden efter er.... har dom tagit er bil? el lägenhet? el värdesaker?
    min granne har kronofogden efter sig men dom har inte tagit hennes bil.... så jag undrar hur dom gör...

tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ni som har kron.fog & har bil?
  • Anonym (fattig..)

men har ni inkomst? De tar ju först o främst utmätning o drar pengar från ens inkomst de är när de gått vääääldigt långt som de börjar plocka egendom..

• Anonym (Frun)

ja, vi har inkomster båda två och rätt så höga..... men med tiden så har det skitit sig ekonomiskt och vi har tagit lån för att överleva månaden och nu är det kört!!!

• Anonym (fattig..)

men då kommer ju krm ta pengar från er, så ni får leva på existensminimum... de värsta är att då klarar man inte hålla ekonomin sen o får bara mer o mer skulder, allt är en enda ond cirkel.. sitter själv i den:( men får ha både hus o bil kvar så länge jag har en inkomst de kan ta av..

• Anonym (Frun)

Okeej.... tack... känns ju inte kul att leva på existens... men vi får väl skylla oss själva....

men hur mycket räknar dom på att man ska få över till mat varje månad om man är 2 barn & 2 vuxna?

• Anonym

existensminimum är iaf mer än vad socialnormen är...

• mamma33

Du kan gå in på kf:s sida och kolla vet inte riktigt var men det ska finnas en sida där du räknar på vad just ni måste ha till överlevnad.

Allt man ångrar är det man aldrig gjorde
  • Anonym (fattig..)

vet inte hur de räknar men de räknar med allt..
    När de räknade ut för mig så tog de hänsyn till allt, hur många vi var i hushållet, barnomsorg, resor till o från jobbet för både mig o gubben mm.. så de räknar ut att ni ska få precis så ni klarar er med mat med.. fast man får ju inte så man kan handla oxfile varje dag typ, man får köpa billig mat.. men bara var ärlig när de frågar er vilka utgifter ni har så ska de bli rätt..

• Anonym (Frun)
    arianne03 skrev 2007-01-24 13:50:52 följande:
    Hur mycket skulder har ni totalt?

vi har skulder på över 500.000kr ..... MEN allt kommer inte att gå till kf utan det som kommer att gå dit är skulder på ca 60.000kr....

• Anonym (Frun)

så, gick in och räknade nu och vi skulle "bara" betala 1257kr i månaden....
    men jag kunde ju inte tillägga att vi har 2 andra lån som oxå måste betalas....

tar dom hänsyn till dom lånen? för dom lånen vill inte jag lämna över till kf för att vi har borgenärer på dom.....
    och bara den summan varje månad är 7000kr....

men vi kan ju betala mer varje månad till kf, är det okej för dom?

Svar på tråden Ni som har kron.fog & har bil?