• Anonym (Frun)

Ni som har kron.fog & har bil?

Hej!

Nu har våran ekonomi kört ihop sig totalt och en del av våra små skulder kommer nu att gå vidare till kronofogden tyvärr!
    Vi är gifta och har en bil som är värd ca 100.000kr, bilen står på min man!

Vi har barn och måste ha bilen då vi bor dumt till och min man måste ha bilen i jobbet.

Men det jag undrar nu är!
    Vi köpte bilen via volvo - volvo tar bilen om vi inte betalar räkningarna.
    Men kommer kronofogden att ta bilen?
    vi har ju fortfarande skuld på bilen.... och första ägaren är ju igentligen volvo...

ni som har fått kronofogden efter er.... har dom tagit er bil? el lägenhet? el värdesaker?
    min granne har kronofogden efter sig men dom har inte tagit hennes bil.... så jag undrar hur dom gör...

tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ni som har kron.fog & har bil?
  • Anonym (Frun)
    201201232 skrev 2007-01-24 15:51:07 följande:
    Vore det inte ganska smart att byta ut bilen i er situation? Sälj den själva och köp en billigare. Det finns körklara bilar som är nybesiktigade från runt 5000 kr och en sån bil är trafikförsäkringen ofta rätt billig på så ni skulle nog få lägre utgifter på bilförsäkring också eftersom att ni måste ha er dyra bil helförsäkrad... Det blir nog mycket billigare och köpa en billig bil och köra med den till nästa besiktning eller tills den går sönder än värdeminskningen på er volvo som ni har idag. En bil som ni köper för 5000 kr kan ni aldrig förlora mer än 5000 kr på.

Vi har tänkt på det där, men det löser inget. Vår försäkring idag är väldigt låg + att en äldre bil går sönder med tiden och när det händer så har vi ingen buffert så då kommer bilen att stå... och min man kommer inte till jobbet!

Så det känns mycket säkrare med denna bil + att vi har några vänner som kan laga just denna nya modell med hjälp av nån dator....

Men om några år så är det klart att då börjar väl saker gå sönder på denna oxå men då kanske vi har buffert till att laga dom problemen och för hoppningsvis är vi skuldfria.

alla lån som vi har idag ska vara borta om 5 år..... vi betalar väldigt mycket varje månad så jag hoppas att vi har lyckats betala av kf skulden då + att betalningsamärkningen är borta.

• Alle
    www.kronofogden.se - Svar på frågor
    Där hittar man massor av nyttig och tydlig info, samt även mailadresser mm för att kontakt dem.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • 201201232

Jag vill bara påpeka att äldre bilar inte måste gå sönder hela tiden. På många sätt är det så att de kan till och med hålla bättre om de är välskötta. Men nu var mitt förslag att ni ska köpa en bil som är så gammal och billig att det enda ni gör med den är fylla på bränsle och spolarvätska. Så fort den börjar krångla blir det skroten som gäller, eller sälja av till någon som vill fixa den. Jag har svårt att tro att ni inte tappar oerhört mycket pengar i värdeminskning på er Volvo, och service brukar kosta en del även om den inte har gått sönder. Men det är erat val, satt jag med skulder hos KF skulle jag sälja bilen omedelbart.

• Fiffis

Hej TS: Min make har skulder till kronofogden och sen har han betalningsanm. Hans skuld är uppe i 138.000 inte alls som eran och det mesta är bara betalningsanmärkningar.
    Så går det när man skiljer sig ibland, han hamnade i denna situation efter skilsmässa och det är nu som vi har kommit på fötter igen så att säga.
    Kf var och gjorde utmätning hos oss, frågade om vad bilen var värd osv, våran bil är bara värd 40000 men det är ju vi som äger den men de tog ingenting från oss överhuvudtaget.
    Så du kan nog vara lugn bilen får ni behålla.

• Anonym

Fiffis:

Kom dom oanmälda eller fick du reda på det innan att dom skulle komma?

• Fiffis
    Anonym skrev 2007-01-25 16:51:17 följande:
    Fiffis:Kom dom oanmälda eller fick du reda på det innan att dom skulle komma?
    Dom ringde innan så vi hade bestämt möte då så att säga.
  • DaMungo

som folk sagt innan-->sälj er bil..och köp en billigare..det måste inte vara en skrothög! man kan få en bil som funkar bra för 10000.

• Anonym (pappa)

Köp en Volvo 240 eller något liknande, de är som evihetsmaskiner. Byter man bara olja och smörjer upp så håller de hur länge som helst. Inte världens bensinsnålaste men om något pajjar så finns det tusentals beggade delar som man kan köpa för någon hundring och mycket kan man laga själv om man köper en servicehandbok på Biltema för 200:-.

• Anonym (skulder)

vi hade en skuld hos kf, de gjorde en utmätning på lönen, drog så mycket att vi inte kunde betala de andra lånen vi hade. så de gick till kf de oxå. har försökt och prata med dom men de vi har pratat med va väldigt otrevliga. Hotade att ta huset m.m. fast de inte skulle få ut en krona på det. Blev väldigt besviken på kf, när jag hört andra som de har "hjälpt" istället för att sätta dit.

• Anonym

Man kan inte sälja en bil som man har lån på utan att lösa in lånet.. Och skriv över bilen på nån annan.. förälder eller så..
    Själv har vi råkat ut för kronis och de kom oanmälda och hämtade MIN bil även fast ja ite hade skulden utan min man.. Och vi bor lantligt och har jättebehov av bilen, för att hämta barn från skola o dagis.. Finns inga bussar o sånt här.. Iallafall så brydde sig inte kronis om det. De tog  min bil ändå och var jätteotrevliga.
    Skulden betalades o gissa vilka problem de var att få tillbax MIN bil.. Vi fick betala den ena efter den andra straffavgifterna, de räckte inte bara med skulden inte.. nänä mer pengar ville de ha..
    Så lita inte helt o fullt på kronis..
    skulle inte ja göra iallafall..
    Idag e vi skuldfria

• Anonym

PS bilen hade ett värde av 30,000 kr

• Anonym

Kan ni inte skriva över bilen på nån anna tex nån av era föräldrar. Min sambo är jagad av KF men vi är inte gifta och det är jag som står för bilen.

• Anonym (Frun)

nej vi kan inte skriva över den, för då skickar volvo en slutfaktura på bilen på 70.000kr och dom pengarna har vi verkligen inte....
    & betalar vi inte så tar volvo bilen....

usch har mått så dåligt nu senaste dagarna.... detta är verkligen jobbigt och jag ser bara alla år framför mig som vi kommer sitta i skiten & inte kunna flytta mm.... suck...
    men man lär sig väl av detta...

• Alle
    Anonym (skulder) skrev 2007-01-26 07:39:41 följande:
    vi hade en skuld hos kf, de gjorde en utmätning på lönen, drog så mycket att vi inte kunde betala de andra lånen vi hade. så de gick till kf de oxå. har försökt och prata med dom men de vi har pratat med va väldigt otrevliga. Hotade att ta huset m.m. fast de inte skulle få ut en krona på det. Blev väldigt besviken på kf, när jag hört andra som de har "hjälpt" istället för att sätta dit.

KFM - tar inte hänsyn till andra skulder, de är era problem. Deras jobb är att driva in de skulder som de har blivit ålagda att driva in. De är inte ute efter att sätta dit någon.

Trist att du har dåliga erfarenheter i kontakten med dem också, det gör ju inte att det känns bättre.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Ni som har kron.fog & har bil?