• Liloot

Svärmor stickar fula grejer...

Hallå alla...

Har ett problem. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det...

Men det är så att min svärmor stickar en massa till våran dotter, och jag tycker inte det är särskilt snyggt... Fundersam

Ska jag säga till henna att hon inte behöver sticka, eller ska jag tacka och ta emot och använda det när vi träffar henne?

Känns skitjobbigt att säga till henna att hon inte behöver sticka, för hon tycker ju att det är jättekul att sticka.

Thea 060514
  • Svar på tråden Svärmor stickar fula grejer...
  • Thursday

Jag tycker inte heller att man ska säga till folk att de hemgjorda presenterna är fula, men som sagt önska kan man väl göra? Visa kort på saker du tycker är fina till exempel?

• Jossebell

jag skulle aldrig kunna såra någon som lägger ner tid på handarbete utan skulle taemot men sedan skulle jag nog köpa eget garn och mönster och ge till personen och önska detta gjort. Det värsta är väll att det är fegt för själv syr jag till andra och ger bort kläder men jag brukar försöka pejla av om personen gillar det eller inte.
    Om någon tex säger "åhh, XXX har använt den där dressen du sydde så den är totalt utnött" då tolkar jag som att det var bra och då kan jag sy fler. Blir det dock ingen kommentar så passar jag mig.

• LAMadde

Hahaha, jag vet hur du har det..

Min svarmor fick nan bok om virkning/stickning och grejjer for nat ar sen. Och nu skickar hon massa fula halsdukar och trojor till MIG! Suck. Det ar val bara att tacka och ta emot antar jag.. vi bor pa 2 olika sidor av landet, sa hon kan ju inte direkt se om jag anvander dom lr inte. Men hon stickar med glittriga yviga farg-glada garn.. vore skillnad om hon kanske gjorde nat i vitt lr svart (istf knallrosa glitter). Jag har forsokt visa lite bilder och sadar.. typ sagt: 'Ja den DAR trojan skulle ju vara fint i vitt. hehe'.

Sist vi va och halsa pa 'glomde' jag massa grejjer som jag fick av henne (som hon INTE stickat spec. till mig, men hon tyckte jag kunde ta dom nu nar jag anda va dar.. suck). Ja va sa glad att jag 'glomt' alltihoppa.. men 1v senare dok allt upp i brevladan har hemma.

Men som sagt hon skickar o skickar.. kan bara forestalla mig hur det kommer bli nar vi far barn. suck.

• Mamma T

Vad gulligt av din svärmor att sticka saker till din dotter=).

Klart du ska tacka och ta emot. På vintern kan det dessutom vara riktigt skönt med stickade kläder på sig under overallen, Och då kvittar det ju hur dom ser ut om dom inte syns

• AW76

Min mamma stickar, och jag låter henne hållas. Det är ju hennes hobby. Men hon vet att jag inte tycker alla plagg är så snygga. T.ex. stickade hon ett par yllebyxor i en hemsk brun färg till min son.

Nuförtiden har man fleecebyxor, mamma

• Hannah74

Håller med någon innan att man kan säga att - du som tycker om att sticka kan du inte sticka det här? Och visa nåt som du vill ha. Finns som sagt mkt fint. Så gjorde jag med min farmor som stickade till mej. Hon blev bara glad för förslag.

Vågar man hoppas?
  • Trollet69

Hon vill ju faktiskt väl och varför inte göra som några har skrivit tidigare att ge henne hintar om vad du tycker är fint! Smaken är ju som vi vet olika....och i hennes ögon är det hon
    stickar fint, ni har helt enkelt olika smak.

• Beatrize74

Hur in i HELA världen kan man få till att hon, som lägger ner TIMMAR på att sticka till sitt barnbarn, söker fram stickbeskrivningar som hon tycker skulle passa samt mycket pengar på garn (för garn är rusktigt dyrt) - är den som är otrevlig och nonchalant i den här relationen!?

• Signatur

Kolla på www.garnstudio.se

Där finns en massa fina saker. Eftersom mönstren dessutom är gratis så kan det vara bra att säga " kolla, en sådan här skulle xx passa bra i".

• Tingelina

Hmm.. Ni får välja mellan ett plagg som är som alla andra plagg ni har (typ svart trikå baströja från HM) som tar 5 minuter och 98 kr att inhandla utan någon större tankeverksamhet... Och ett plagg som är helt unikt, ofta i jätte fräcka färger och som det lagts enormt mycket med tid och möda och kärlek i.. Det är väl tanken som räknas??

Jag tyckte väl inte de plagg jag fick av min "mormor" var så "moderiktiga" och snygga, men de var väldigt speciella och älskade.. I värsta fall hade jag dem hemma som mysdress.

• Kärnan

nu har jag inte läst hela tråden så nån kanske redan har sagt det här men kan du inte visa henne bilder på eller visa henne nån liknande tröja som du gillar, nån snygg kofta eller så och säga vilken färg du skulle tycka om istället. Typ åh du svärmor som stickar så bra kan inte du sticka en sån och sån bla bla tröja som liknar den som finns på den o den affären...

• Mrs Smith

Håller med de andra, var listig! Be henne sticka saker som din dotter behöver typ tjocksockar, söta små koftor och annat sådant, och gör det till en grej dvs du kan vara med och välja mönster och färg. Då blir det inte lika hemskt. Dessutom kommer svärmor bli glad över att bli tillfrågad etc etc.

Jag antar att din svärmor är i 50-års åldern, jag har själv en svärmor i den åldern och jag vet att det tyvärr i bland kan bli lite krusidulligt och gärna i en vacker 80- talslila färg, men som sagt det går att styra in dem på bättre tankar!

Svar på tråden Svärmor stickar fula grejer...