Inlägg från: Matilda83 |Visa alla inlägg
  • Matilda83

Johannes Amritzer

Jag har hört honom några gånger och jag har kompisar som är med i hans församling i Arlanda... själv är jag lite kluven inför honom och hans undervisning, får jag väl erkänna... Hur kommer det sig att du undrar förresten?
    Vi är ett gäng som tänkte åka till "arlanda harvest center" - så heter väl församlingen. Det är alltid bra att ha varit där innan man tycker för mycket känner jag! =)

• Matilda83

Alltså, min kluvenhet handlar om den syn man har på ledarskap i församlingen. De praktiserar ju det som kallas "apostoliskt ledarskap" och jag tycker att ett sådant ledarskap som får för mycket makt så lätt kan bli fel. Det är i alla fall min erfarenhet av det. Å andra sidan finns inga perfekta församlingar och jag vet ju att många människor kommer till tro genom det som Amritzer och hans församling för - det är ju fantastiskt.
    Jag tycker att mycket av det han undervisar är jätttebra och peppande, men jag hr varit med då det liksom gått lite för långt och man har pressat fram saker som kanske inte fanns där... det kändes inte helt hundra även om avsikterna säkert var goda!

Känner flera som gått SOS bibelskola, men ingen jag har nån jättebra kontakt med nu. De som gått är väldigt tighta med Amritzer och är väldigt präglade av honom och hans sätt att vara...på gott och ont kanske. Har fått uppfattningen att man lite blir stöpta i samma form, precis som på många andra bibelskolor. Det är viktigt att man fortsätter tänka själv också tycker jag... Jag tror att mångfald är nåt som berikar och när alla blir likadana så tar man bort en del av allt det goda som faktiskt finns i våra olikheter...

• Matilda83

dandelionbride, jag förstod inte riktigt vad du menade?
    Jag tror absolut inte att man kan räkna en människas "helighet" i hur många den fått föra till tro. Jag menade mer att jag trots att jag är kritisk till sättet att styra församlingen inte kan förneka att det kommer väldigt många till tro genom det de gör och att hjälpa människor att får möta Jesus är ju en gemensam strävam för alla oss kristna - oavsett syn på ledarskap.
    Jag tror att Gud kan använda vem eller vad han vill för att få upp någons ögon för att han är sann! Absolut! Inget är omöjligt för Gud!
    Jag kanske uttryckte mig konstigt tidigare...? hoppas det inte missförstods. Det är så svårt att skriva om sådana här saker utan att det blir missförstånd... :) Hoppas jag lyckats förklarat vad jag menade.

• Matilda83

Dandelionbride: Då tror jag att vi har fattat varandra. :) Håller med dig och tycker att det är superviktigt att både verkligen TRO, men det är faktiskt också viktigt att kunna ta ett steg tillbaka och granska lite kritiskt och pröva det man får höra. För allt är inte Gud, ibland är det människor och även om de säkert vill gott, så det kan bli fel.
    Det viktigaste för oss måste ju vara att ha hjärtat vänt till Jesus och lita på honom och ledas av honom! Då kan det bli riktigt bra!

//Matilda

• Matilda83

Tacksam för livet: Håller med! Det gäller att hitta balansen - att våga pröva, men också våga behålla och TRO! På vissa platser blir det ju nästan så att man ska tvivla så mycket som möjligt och ifrågasätta allt - inte bara acceptera eller bara tro. Det är liksom andra träsket! :) Gäller att lyckas hålla sig nånstans i mitten - Hålla sig nära Jesus!

Kram

Svar på tråden Johannes Amritzer