Johannes Amritzer
Någon här som hört Johannes Amritzer predika eller är bekant med hans församling och tjänst?
Någon här som hört Johannes Amritzer predika eller är bekant med hans församling och tjänst?
Jag har hört honom predika "live", lyssnat på en del av hans undervisningsmaterial och har även samtalat med honom. En kille med ett verkligt stort hjärta för de som inte tror! Har dock inte besökt församlingen, men har bekanta som är där ibland.
Jag har hört honom några gånger och jag har kompisar som är med i hans församling i Arlanda... själv är jag lite kluven inför honom och hans undervisning, får jag väl erkänna... Hur kommer det sig att du undrar förresten?
Vi är ett gäng som tänkte åka till "arlanda harvest center" - så heter väl församlingen. Det är alltid bra att ha varit där innan man tycker för mycket känner jag! =)
Matilda83 och Tacksam för livet:
Intressant att läsa era synpunkter. Tack!
Jag har hört en del inspelad förkunnelse av Amritzer under mina dagar. När Tacksam för livet beskriver Amritzer som en "kille med ett verkligt stort hjärta för de som inte tror" ringer det en klocka hos mig. Det är även min upplevelse och intryck. En god talare med hjärtat på rätt ställe. Samtidigt är jag väl medveten om den kritik man haft mot Amritzers förkunnelse och församlingsstruktur. Vad är det som gör dig kluven, Matilda83? Berätta gärna, om du vill!
Känner ni någon som gått SOS Missionsbibelskola?
Varför denna fråga? Jo, jag gissar att jag i första hand ville "ta tempen" i detta forum. Se om namnet Amritzer fick någon att reagera, tycka och tänka något. Jag skrev säkert även för att uppmuntra en diskussion om Amritzer.
Mina personliga erfarenheter från Märsta Pingstförsamling Harvest Center är minimala. Jag har varit där vid ett enstaka tillfälle. Erfarenheterna var då väldigt goda. Jag mötte en varm och aktiv församling med fokus på "rätt" ställe.
Ett besök på Harvest Center är en ypperlig idé! Jag gissar att du får svar på vissa frågor, men att nya väcks. Berätta gärna hur det hela avlöper.
Jag vet ingen förkunnare eller församling som inte fått kritik av någon. Det bara är så. Och ju radikalare en förkunnare eller församling är, ju mer kritik får den. Det bästa är att själv bilda sig en uppfattning utifrån egna erfarenheter och upplevelser och försöka "tänka bort" sådant som kan vara i vägen - tänker på sätt att tala, sätt att agera, sätt att se ut etc. Försök se till innehåll och blunda för formen. Med det säger jag inte att formen är oviktig eller inte har betydelse, men ibland hindrar den oss från att se vad det verkligen är människor vill säga och vad människor har för motiv med de de säger och gör.
Jag tycker att Johannes är en av de modigaste förkunnarna som jag har hört. Han vågar stå upp för den kristna tron på ett mycket radikalt sätt. Inga genvägar, inga omvägar. I like.
Alltså, min kluvenhet handlar om den syn man har på ledarskap i församlingen. De praktiserar ju det som kallas "apostoliskt ledarskap" och jag tycker att ett sådant ledarskap som får för mycket makt så lätt kan bli fel. Det är i alla fall min erfarenhet av det. Å andra sidan finns inga perfekta församlingar och jag vet ju att många människor kommer till tro genom det som Amritzer och hans församling för - det är ju fantastiskt.
Jag tycker att mycket av det han undervisar är jätttebra och peppande, men jag hr varit med då det liksom gått lite för långt och man har pressat fram saker som kanske inte fanns där... det kändes inte helt hundra även om avsikterna säkert var goda!
Känner flera som gått SOS bibelskola, men ingen jag har nån jättebra kontakt med nu. De som gått är väldigt tighta med Amritzer och är väldigt präglade av honom och hans sätt att vara...på gott och ont kanske. Har fått uppfattningen att man lite blir stöpta i samma form, precis som på många andra bibelskolor. Det är viktigt att man fortsätter tänka själv också tycker jag... Jag tror att mångfald är nåt som berikar och när alla blir likadana så tar man bort en del av allt det goda som faktiskt finns i våra olikheter...
Hej!
Jag jobbar med Johannes Amritzer och han är en mycket go vän, en av de mest uppriktiga jag känner. Han är killen som lyfter och tröstar, men också utmanar och ger en något att bita i så att man växer som människa. Hans hjärta för den som aldrig hört talas om Jesus är oerhört stort. Säget att den som fått mycket förlåtet älskar mycket stämmer verkligen.
Vad gäller det här med apostoliskt ledarskap så har det gått runt mycket falska rykten kring Johannes och församlingen. Kortfattat så innebär det INTE att de vill ha ett enväldigt ledarskap, snarare ett tydligt ledarskap med församlingens förtroende. Med detta tydliga ledarskap kommer ett ansvar som de genom sitt apostoliska nätverk vill dela med hela sveriges kristna ledarskap. Det apostoliska ledarskapet fungerar endast som det ska om man leder under ansvar och har någon att stå till svars inför om man drar åt fel håll, dvs andra kristna erfarna pastorer och ledare.
Lilly Li:
Apostoliskt ledarskap är underförstått ett ledarskap exklusivt för män eftersom kvinnan helst inte ska leda eller predika överhuvud taget. Accepterar man det så kan man ju tycka att det här med apostoliskt ledarskap är en god idé. Kvinnan är ju enligt Johannes A. "Guds B-Plan"...
Förutom att det inte får plats några kvinnor i nätverket för apostoliskt ledarskap är det endast de som johannes och hans kollega väljer ut som får vara med. Så "tilldammans med hela sveriges kristna ledarskap" är en myt.. Det finns inte plats för ngra kritiker.
Det här med apostoliskt ledarskap dyker upp emellanåt i svensk kyrkohistorik. Det är inte nytt att åberopa urkyrkoprinciper för att bygga upp en auktoritär struktur i församlingen. För mig är "apostoliskt ledarskap" något som bara syftar till att bygga upp en framförallt manlig maktstruktur. Det är ju den enda strukturella principen som man anammar ifrån församlingarna i apostlagärningarna. Fråga Eurell som sitter i styrelsen i Märsta varför de inte tillämpar gemensamt ägande? Varför är det inte lika viktigt att tillämpa det som att dra upp urgammalt kvinnoförtryck?
Jag känner till johannes sedan ganska tidigt i hans karriär. Han har förändrats mycket. Men det är klart, om man räknar antalet frälsta själar som pant för hur helig man är (som vi i pingströrelsen ibland tenderar att göra med våra predikanter) så vinner kanske Johannes. Mathilda 83, jag tycker faktiskt inte att det räcker.. Jag tror att Gud kan möta vem han vill och det kanske har mer med mskors öppenhet, och förväntan än med predikanten som predikar.. Framförallt så rättfärdigar varken helande elller antal frälsta en övermodig undervisning.
Det är med sorg i hjärtat som jag hör och ser Johannes idag.
/D
Jag utforskar kristna(religiösa) efter följande frågor. Vad skulle Amritzer tänkas ge för svar på frågorna?
- Är homosexualitet en synd, som man kan bli botad och fri från?
- Ska kvinnor få lov att leda församlingen?
- Tjänar du pengar på att vara religiös ledare?
- Är abort mord?
- Är det mannen som bestämmer och "har det sista ordet" i familjen?
- Är feminism dåligt?
- Är sexuella tankar och onani synd?
Dash:
Jag tycker du ska fråga Johannes själv - gå in på www.missionsos.org
Besökte hemsidan.
Det var väldigt dyrt att höra denne man missionera via mp3.
"Prenumerationen betalas i förskott och kostar 299 SEK/halvår (5 st) eller 499 SEK/helår (10 st)
En presentation av Mission SOS och vårt arbete. Perfekt för dig som vill introducera oss för din församling eller om du vill med på korståg. längd: 8 min. 99 kr"
- TS: Om du vill höra Amritzer predika, betala in 500 kr så får du lyssna på 10 predikningar.